Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Drivrutiner för nätverkskort till 20th Anniversary

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en gammal jubileumsmac som står på ett extra skrivbord och ser snygg ut. Den funkar bra och låter hyfsat. Jag har dock ett problem. Hade jättesvårt att få igång den efter en flytt. Den var helt enkelt död. Bytte batteriet på moderbordet men inget hände.
Sen hoppade den igång någon vecka senare när jag bara tryckte på knappen! Allt var frid och fröjd, förutom att nätverkskortet inte längre fungerar. Hittade ett nytt på Blocket, men det har jag inga drivrutiner till. Det ser dessutom ut som att det saknas en komponent på det.
Mitt gamla Farallon 0000C5/4745DF verkar vara bränt, och disketten med drivrutiner fungerar inte längre.
Så fick jag som jag ville skulle jag vilja ha ett nytt Farallon nätverkskort med drivrutiner, eftersom jag vet att det fungerar. Någon som vet var jag kan hitta det?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-10-26 22:29

Har inte jubileumsMacen en pci-port?
Den kanske är upptagen med något annat. Borde vara lättare att få tag på pci-nätverkskort som funkar "native" med äldre Mac OS. Tror jag har ett par liggandes på vinden...

Jupp! PCI it is. Gick vidare och tittade på Ebay där jag hittade ett helt identiskt närverkskort som det jag hade. 116:- inklusive frakt, det var ju inte så mycket att bråka om. Så nu blir det att dra igång den gamla trotjänaren igen!
Så jag antar att det kommer fler frågor från mig relaterade till OS 9.1. Finns det någon som håller på sånt fortfarande?

Ursprungligen av Fitinghoff:

Jupp! PCI it is. Gick vidare och tittade på Ebay där jag hittade ett helt identiskt närverkskort som det jag hade. 116:- inklusive frakt, det var ju inte så mycket att bråka om. Så nu blir det att dra igång den gamla trotjänaren igen!
Så jag antar att det kommer fler frågor från mig relaterade till OS 9.1. Finns det någon som håller på sånt fortfarande?

Själv började jag inte använda Mac förrän under 10.3-tiden, men det finns många här som varit med länge, länge. Tror eventuellt att Ingemar Ragnemalm fortfarande kör lite Classicsystem emellanåt?

Ursprungligen av Fitinghoff:

Så jag antar att det kommer fler frågor från mig relaterade till OS 9.1. Finns det någon som håller på sånt fortfarande?

Jag har varit med sen System 7.1, men jag kastade ut Classic omkring 2002.

Sista datorn jag hade OS 9 på var en Powerbook Lombard (400 MHz, 320 MB minne och 6 GB disk) som inte riktigt orkade med OS X i alla tillfällen, mest var det grafikkortet som inte hängde med.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-05 19:28
Ursprungligen av Fitinghoff:

Jupp! PCI it is. Gick vidare och tittade på Ebay där jag hittade ett helt identiskt närverkskort som det jag hade. 116:- inklusive frakt, det var ju inte så mycket att bråka om. Så nu blir det att dra igång den gamla trotjänaren igen!
Så jag antar att det kommer fler frågor från mig relaterade till OS 9.1. Finns det någon som håller på sånt fortfarande?

Inte direkt, men jag jobbade som Mactekniker för 14 år sen ungefär och jobbade då 20:th macen kom (jävlar vad snygg den var då) - har kanske kvar lite servicemanualer på cd för den om du skulle få problem.

Jag har kört Mac sedan System 6 o har en SE/30 stående hos mamma med System 7.1. Vad gäller gamla drivrutiner mm, iaf sådana från Apple, så kan jag rekomendera denna länk till en numer ganska okänd sida hos Apple:

AppleCare Support - Older Software Downloads

  • Oregistrerad
  • 2010-11-18 15:51

Åh, massa gamla minnen. Nä vill inte se

Lysande!
Tack så mycket! Ska försöka veva igång en gammal 5600 också (samma dator innehållsmässigt som TAM). Sedan behöver jag en G3/G4 med Airport, så jag kan få igång gamla UFO:t (Första Airportstationen), sedan är jag nöjd!

1
Bevaka tråden