Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpt nya tv - Tips på HDMI-växel?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-29 19:48

Jag ber på förhand om ursäkt ifall jag skulle ha placerat denna tråden i helt fel forum eller kanske i värsta fall inte skulle publicerat den alls, jag kände att då mitt problem uppkom i samband med att jag köpte nya tv så kanske jag kan få tips av er här.

I dagsläget har jag två enheter kopplade via HDMI till min tv, en digitalbox och en PS3, vilket gör att jag inte har fler lediga platser i min TV. Nu har jag då köpt nya tv (tack Engalunda) och är då tvingad att låna HDMI-kabeln samt optisk kabel från min PS3'a för att istället ansluta till tv. Detta orsakar ju ett problem, vem vill tvingas att manuellt koppla om detta varje gång man ska använda den ena eller andra enheten? Någon förstärkare/receiver med HDMI-ingångar har jag inte heller utan behöver alltså en HDMI-växel som även kan hantera optisk kabel för ljudet.

Jag har letat som en dåre efter en sådan produkt men inte lyckats hitta någon, vad har ni för tips?

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-29 21:22

Tyvärr inte

Som jag skrev är där ju ett aber, den bör kunna hantera optisk toslink också. Det känns som att om man hittar en sådan produkt så kommer den vara svindyr.

Kan inte någon bevisa att jag har fel där?

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-30 10:59

Du kopplar alltså Ps3an med optiskt ljud också?

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-10-30 22:50

Kan inte HDMI skicka flerkanalljud?

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-31 01:17
Ursprungligen av Kajan:

Du kopplar alltså Ps3an med optiskt ljud också?

Japp.

Ursprungligen av planB:

Kan inte HDMI skicka flerkanalljud?

Visst kan HDMI det, det klarar allt. Problemet är ju att min receiver inte klarar av HDMI, så jag får köra HDMI rakt till tv'n för att transportera bilden och sedan går ljudet rakt till receivern via optisk kabel.

• Medlem
  • 2010-10-31 13:36

Kramer har en variant men tror den är ap-dyr: http://www.kramersweden.com/mobile/model.asp?pid=569&t=1

Hittade några på digitaltvexperten:

Octava HDDA12 HDMI Splitter 1 till 2 toslink ut V1.3 » 2200:- hos www.digitaltvexperten.se

Octava HDS-4 HDMI Switch / vxel 4:1 v1.3 3000:- hos www.digitaltvexperten.se

Alternativet är nog att skaffa en switch för bild och en annan för ljud..
Inte det sexigtaste kanske;)

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-01 14:48
Ursprungligen av Spata:

Kramer har en variant men tror den är ap-dyr: http://www.kramersweden.com/mobile/model.asp?pid=569&t=1

Hittade några på digitaltvexperten:

Octava HDDA12 HDMI Splitter 1 till 2 toslink ut V1.3 » 2200:- hos www.digitaltvexperten.se

Octava HDS-4 HDMI Switch / vxel 4:1 v1.3 3000:- hos www.digitaltvexperten.se

Alternativet är nog att skaffa en switch för bild och en annan för ljud..
Inte det sexigtaste kanske;)

Ja, de där från Octava har jag hittat innan men de är ju skitdyra. Får se hur man löser detta

Ursprungligen av studiox:

Även om det inte är svaret du vill höra så är ju det absolut billigaste att köpa en ny förstärkare. Då kan du koppla in en massa HDMI enheter och din TV behöver inte vara inblandad alls. Köp en Pioneer för 3000 så kan du även styra den med Pioneers Iphone app (Vet inte hur många ggr jag varit lycklig för att ha den, kunna styra volymen och källa direkt från min iphone)

Ja, jag antar att det får bli något sådant...den ska väl bytas ut någon gång iaf.

Ursprungligen av Stinky:

Jag har en outnyttjad Octava-switch som den länkad här ovan, du kan få den för halva priset av mig om du vill… alltså 1 500 kr. Har bara använt den i en månad - tills min lastgamla receiver gick sönder så jag blev tvungen att köpa en ny… skicka pm om du är intresserad! (Givetvis är den i nyskick och fungerar perfekt.)

Tackar, jag ska ta det under övervägande...det kan ju bli som så att jag köper en helt ny förstärkare.

• Oregistrerad
  • 2010-10-31 14:22

Även om det inte är svaret du vill höra så är ju det absolut billigaste att köpa en ny förstärkare. Då kan du koppla in en massa HDMI enheter och din TV behöver inte vara inblandad alls. Köp en Pioneer för 3000 så kan du även styra den med Pioneers Iphone app (Vet inte hur många ggr jag varit lycklig för att ha den, kunna styra volymen och källa direkt från min iphone)

Jag har en outnyttjad Octava-switch som den länkad här ovan, du kan få den för halva priset av mig om du vill… alltså 1 500 kr. Har bara använt den i en månad - tills min lastgamla receiver gick sönder så jag blev tvungen att köpa en ny… skicka pm om du är intresserad! (Givetvis är den i nyskick och fungerar perfekt.)

• Medlem
  • Kungälv
  • 2010-11-01 20:19

Jag hade en billig HDMI-switch från Clas Ohlson. Den ställde bara till problem så den hamnade på skrothögen ganska omgående.

1
Bevaka tråden