Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV köp i Sverige

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av GoYoghurt:

Jag kan rekommendera StrongVPN, de har ett paket som kostar 55 USD per år som jag precis köpt och hastigheten är mycket bra.
Körde tidigare BlackVPN men tyvärr så verkar vid vissa tillfällen inte ha tillräckligt med kapacitet.

Fördelen med StrongVPN är att man kan välja en VPNserver i t.ex New York så att man får bäst prestanda och att det även går snabbare.

Hur snabbt är det egentligen? Jag har testat en VPN som krypterade rätt hårt så min 100/100 lina blev endast 20/20

Ursprungligen av GoYoghurt:

Jag kan rekommendera StrongVPN, de har ett paket som kostar 55 USD per år som jag precis köpt och hastigheten är mycket bra.
Körde tidigare BlackVPN men tyvärr så verkar vid vissa tillfällen inte ha tillräckligt med kapacitet.

Fördelen med StrongVPN är att man kan välja en VPNserver i t.ex New York så att man får bäst prestanda och att det även går snabbare.

Jag har labbat en del med ATV2 och StrongVPN i försök att få Netflix att fungera. Köpte en färdig konfigurerad router (Asus RT-N16) från en samarbetspartner till StrongVPN (Sabai Technology). Körde OpenVPN mot US, testade lite olika städer. Hastigheten låg runt 2Mbit ner vilket var helt ok för Netflix, rullade på fint.

Problemet var att den hastigheten är på tok för långsam för att Apples egna video butik skall fungera. Alltså blev jag tvungen att välja, Netflix eller Apple.
Kom på en fiffig lösning, hade svenskt höghastighets IP i en kabel till ATV2 och US långsamt IP via Wifi. På så sätt kunde jag lätt välja genom att bryta kabel anslutningen och ATV2 fick automatiskt över till US IP.

Tyckte inte att NetFlix var någon höjdare så jag skrotade projektet till slut. Men det var kul att få Netflix att fungera.

Så vill någon köpa en bättre begangnad Asus RT-N16 som är konfigurerad mot StrongVPN så har jag en över.

Du menar 99 dollar plus moms!

• Medlem
  • Jönköping
  • 2010-11-12 07:23

planB och illerG - tack för infon.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-13 22:22

Ja, sedan det inlägget du citerade så har jag köpt en ATV2 och allt fungerar finfint

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-14 16:31

Dock kvarstår problemet med att få ens ATV2 att få tillgång till detta amerikanska IP...

• Medlem
  • Alvesta
  • 2010-11-14 17:02
Ursprungligen av zinned:

Dock kvarstår problemet med att få ens ATV2 att få tillgång till detta amerikanska IP...

Om du har en Mac är det ganska enkelt.

Koppla in Macen med ethernet till ditt bredbandsuttag/router. Slå på VPN. Dela ut uppkopplingen mha internetdelning via WiFi. Anslut din AppleTV till detta nätverk. Starta om den. Testa att du kan hyra film/TV. När du kan det kan du koppla tillbaka allt till ditt vanliga nätverk eftersom den bara behöver verifiera Amerikanskt IP-nummer en gång.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-14 17:23

Jo, jag använder ju en MBP men att då tvingas sitta med kabel känns sådär.

Btw, för att hyra film och tv-serier behövs inget amerikanskt IP. Det räcker med ett amerikanskt iTunes-konto...men för att kunna använda NetFlix är det ju som du säger.

Förresten, är det så att det endast krävs verifiering med amerikanskt IP en gång och sedan kan jag för tid och evighet använda mig av tjänster som NetFlix med svenskt IP?

• Medlem
  • Alvesta
  • 2010-11-14 17:44
Ursprungligen av zinned:

Jo, jag använder ju en MBP men att då tvingas sitta med kabel känns sådär.

Btw, för att hyra film och tv-serier behövs inget amerikanskt IP. Det räcker med ett amerikanskt iTunes-konto...men för att kunna använda NetFlix är det ju som du säger.

Förresten, är det så att det endast krävs verifiering med amerikanskt IP en gång och sedan kan jag för tid och evighet använda mig av tjänster som NetFlix med svenskt IP?

För att hyra film/tv behövs IP-verifiering första gången med ett amerikanskt IP.

För Netflix tror jag däremot det är konstant IP-location så måste du vara ansluten via VPN hela tiden.

En lösning är att skaffa en router som stöder VPN.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-14 22:34
Ursprungligen av akesson:

För att hyra film/tv behövs IP-verifiering första gången med ett amerikanskt IP.

För Netflix tror jag däremot det är konstant IP-location så måste du vara ansluten via VPN hela tiden.

En lösning är att skaffa en router som stöder VPN.

Hmm, då verkar det som att Engalunda här på 99.se (som jag köpte ATV2'n av) har haft den uppe på ett US-IP precis innan han sålde den till mig...det tvivlar jag dock på. Jag har då aldrig haft det och jag har heller inte haft problem med att hyra film och tv-serier...någonsin.

Enligt prisjakt drog de ner 49kr för en månad sedan.
Prisutveckling p Apple TV (2nd Generation)

• Medlem
  • Gothenburg
  • 2011-05-17 17:56

Hur får man Netflixen att funka i Apple Tv ??

Första gången jag gör ett inlägg här...

Ursprungligen av Adelson:

Hur får man Netflixen att funka i Apple Tv ??

Första gången jag gör ett inlägg här...

http://www.99.se/apple-tv/280280-amerikanska-filmer-med-apple-tv-i-sverige.html

• Medlem
  • 2011-05-27 16:28

Billigt billigt!

990:- på netonet och fri frakt.

Apple TV (2nd Generation) Strömma media helt trådlöst med Apple TV

Ursprungligen av Spata:

Billigt billigt!

990:- på netonet och fri frakt.

Lite OT, men funkar det med 1080p output nu?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-05-27 17:04
Ursprungligen av keptang:

Lite OT, men funkar det med 1080p output nu?

Jag testade med en 1080p-film via iTunes härom kvällen. Bitvis blev det lite "mjuk" ryckighet (inte vanligt lagg där bildrutor skippas, utan snarare variabel hastighet), och tre gånger under filmen blev det tvärstopp. Dock gick det att börja om från samma ställe igen utan problem.

Även om du lyckas spela upp 1080p utan problem så skalas det ändå ner till 720p när det matas ut till tvn. Och eftersom hårdvaran uppenbarligen är lite för klen för att spela upp 1080p kan vi inte räkna med nån mjukvaruuppdatering som fixar det.

Ursprungligen av Vassius:

Jag testade med en 1080p-film via iTunes härom kvällen. Bitvis blev det lite "mjuk" ryckighet (inte vanligt lagg där bildrutor skippas, utan snarare variabel hastighet), och tre gånger under filmen blev det tvärstopp. Dock gick det att börja om från samma ställe igen utan problem.

Även om du lyckas spela upp 1080p utan problem så skalas det ändå ner till 720p när det matas ut till tvn. Och eftersom hårdvaran uppenbarligen är lite för klen för att spela upp 1080p kan vi inte räkna med nån mjukvaruuppdatering som fixar det.

Blir till att vänta på nästa ATV.. Börja om från början är inte en "option".

En 3 år gammal Popcorn klarar av detta utan några som helst problem, i 1080p..

Ursprungligen av Vassius:

I teorin borde specarna räcka både för att kunna spela upp en relativt hög ström 1080P. Något jag har funderat på är om det sker något "arbete" i själva datorn som det strömmas ifrån och om den datorns prestanda påverkar något.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-05-27 18:36
Ursprungligen av PeeMaN:

I teorin borde specarna räcka både för att kunna spela upp en relativt hög ström 1080P. Något jag har funderat på är om det sker något "arbete" i själva datorn som det strömmas ifrån och om den datorns prestanda påverkar något.

Det tror jag inte. Så vitt jag vet streamas bara videon rakt av och avkodas av AppleTVn. Dessutom har jag iTunes-biblioteket på en 2010 års iMac, så i den änden är det ingen prestandabrist.

Inte så vitt jag vet, nej. Sålde min för jag tyckte menysystemet (i 720p) såg så kasst ut på en 1080p-TV jämfört med min fem år gamla Mac mini...

Ursprungligen av Capeman:

Inte så vitt jag vet, nej. Sålde min för jag tyckte menysystemet (i 720p) såg så kasst ut på en 1080p-TV jämfört med min fem år gamla Mac mini...

Ajaj.. Det enda jag saknar i ATV:n enligt vad jag läst..

Min 3 år gamla Popcorn får vara kvar tills vidare då, funkar ju perfekt och tar allt.

Men vore kul med nåt nytt.

Slog just till på en ATV2 från Netonnet. 990:- är ju vad jag betalade för min AirPort Express. Den kanske jag kan ha på jobbet nu? Hur är det egentligen, kan jag köra ljud enbart till högtalare via ATV som jag kan på AE?

Ursprungligen av pmarriott:

Slog just till på en ATV2 från Netonnet. 990:- är ju vad jag betalade för min AirPort Express. Den kanske jag kan ha på jobbet nu? Hur är det egentligen, kan jag köra ljud enbart till högtalare via ATV som jag kan på AE?

Ja, om du har HDMI in på förstärkaren borde det väl inte vara något problem.

Ursprungligen av Capeman:

Ja, om du har HDMI in på förstärkaren borde det väl inte vara något problem.

Har ingen förstärkare. Tänkte köra HDMI direkt in på TV'n och hoppades på en liten 3,5 mm ljudutgång men ser nu att det inte finns. Då får AE'n leva kvar. Åtminstone tills jag övertygat frugan om nödvändigheten att införskaffa ett litet hemmabiosystem.

Ursprungligen av pmarriott:

Det går att få ut bara ljudet via S/PDIF, har man en äldre förstärkare finns det ganska billiga konverterare från optiskt till RCA (analog ljudsignal) på fleabay.

Är för övrigt enormt nöjd med min, trevlig att använda och funkar alltid utan krångel. Spelar upp en del grejer över AirPlay (från airvideo på iPaden) men jag har den mest till att kolla på Netflix med. iMacen är fortfarande inkopplad via en lång hdmi-kabel, men det var nog en månad sedan jag använde den nu. Faktiskt skönt att slippa Plex och hela det här koppla-dator-till-tv-helvetet.

ATV2 just nu på NetonNet:

990:-

Har en, älskar den, helnöjd, tokglad och allmänt euforisk kring den här produkten.

EDIT: missade att felra rapporterat om priset innan. Solly....

Senast redigerat 2011-05-27 23:14
Ursprungligen av Goflorp:

ATV2 just nu på NetonNet:

990:-

Har en, älskar den, helnöjd, tokglad och allmänt euforisk kring den här produkten.

Se nio inlägg upp. Köpte en i höstas men blev inte riktigt lika euforisk, tyvärr.

Bevaka tråden