Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internetdelning stängs av vid samtal

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Längesen jag postade här nu.

Jag har en iPhone 3GS och använder Internetdelning dagligen. Det funkar utmärkt så länge jag inte får eller ringer ett samtal
När jag får ett samtal som jag svarar på stängs internetdelningen av. Detsamma gäller om jag själv ringer ut.
Efter samtalet måste jag gå in i Inställningar->Allmänt->Nätverk->Internetdelning och aktivera den.

Dock är det mystiskt för det är inte alla samtal som stänger av internetdelningen. De flesta gör det dock.

Jag är uppkopplad via 3G när detta händer (har inte testat med EDGE)

Använder iOS 4.1

Är detta "bugg" eller "feature" eller bara handhavandefel?

Tack på förhand

Vilken operatör har du? Vet att Telia kopplar om sina röstsamtal till vanliga GSM nätet, och då tappar man ju uppkopplingen. Dock borde inte inställningen ändra sig av det, skumt.

I mitt fall händer det att internet avbryts vid samtal. Orsaken har alltid varit att kopplingen till 3G försvinner och inte vill återkomma förrän samtalet är avslutat. Detta sker dock långt ifrån alltid för min del. Oftast stannar allt kvar och fungerar smärtfritt.

Ursprungligen av Marcus_R:

Vilken operatör har du? Vet att Telia kopplar om sina röstsamtal till vanliga GSM nätet, och då tappar man ju uppkopplingen. Dock borde inte inställningen ändra sig av det, skumt.

Telia verkar inte ha någon standard där det skiftar till GSM-nätet. Jag lyckas oftast ha både samtal och internet igång samtidigt så länge jag har 3G.

Jag kör Telia, ja.
Det är egentligen inget problem att uppkopplingen bryts under ett samtal, men det jobbiga är att det måste aktiveras manuellt efter samtalet.

Det förvånar mig inte om det är Telias fel

Citat:

Telia verkar inte ha någon standard där det skiftar till GSM-nätet. Jag lyckas oftast ha både samtal och internet igång samtidigt så länge jag har 3G.

JA ibland har jag både telefon och uppkoppling samtidigt.
Som sagt, det som är jobbigt är att internetdelningen stängs av (inaktiveras) och måste startas manuellt.

Någon som har en lösning?

Har ingen lösning till dig utan bara info som kanske kan ge ett spår:
1. Jag använder Tre som operatör och har aldrig varit med om ditt problem. Allt rullar som det ska.
2. När jag var i Thailand lånade jag en kompis thailändska SIM-kort. På det kunde man inte ta emot samtal när man internet-delade. Det tutade upptaget hos dem som ringde till mig.

Jag gissar att det är Telia som är boven i dramat. Det förklarar dock inte inaktiveringen av din delning.

Jag har också Telia och upplever samma sak om jag är uppkopplad via EDGE. Inkommande samtal bryter data-uppkopplingen och efter att samtalet avslutats så måste jag aktivera internetdelning igen. Klart irriterande...

Ursprungligen av Per T-blad:

Jag har också Telia och upplever samma sak om jag är uppkopplad via EDGE. Inkommande samtal bryter data-uppkopplingen och efter att samtalet avslutats så måste jag aktivera internetdelning igen. Klart irriterande...

Det är precis som Strandberg säger en bit upp.

Det här är ju välkänt sedan första iPhone - som bara klarade edge, ringde ngn avstannade datakomm.
Eller ännu värre körde man datakomm så hamnade alla inkommande i voicemailet....

Jag sitter på 3G här hemma, ändå kopplar den bort mig
Skall ringa Telia imorgon och höra om de har något att säga om detta.
Har börjat ringa med Skype för då har jag internet samtidigt.

Samma problem för mig. Också Telia. Skulle vara intessant att höra om någon har samma irritationsframkallande konstighet med någon annan operatör.

Inga problem med Telenor.
Jag tror det är just ett Telia-problem.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-16 07:18

Det lär vara orsakat av en enda sak...avsaknad av 3G vid tillfället. Man kan inte sitta med Edge samtidigt som man talar och surfar.

Precis, det är bara 3G som tillåter röst/data samtidigt. Så har ni GPRS eller EDGE så kommer data att kopplas ner då röst är prioriterat.

//Stefan

• Medlem
  • International user
  • 2010-11-16 08:29

Jag har Telia och upplever inga problem när jag har 3G, dock som påpekats innan så fungerar det ej under EDGE.

• Medlem
  • 2011-05-15 22:24

Jag har samma problem och har inte haft några större problem förrän nu. Nu har jag blivit jour i jobbet och när ett joursamtal kommer in behöver jag ofta gå in på en webbsida för att se vad som kan vara problem. Men min 3GS kopplar över till edge från 3G vilket gör det omöjligt. Jag ska ringa Telia imorgon...

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-16 19:03

Jag har pratat med Telia om det under en dryg månads tid. Det satt långt inne innan de erkände något....
Det senaste svaret jag fick var att det skulle fixas under maj månad. Ska testa i slutet av maj....
Detta gäller alltså bara när man har 3Guppkoppling.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-18 11:43

Att internetdelning faktiskt avaktiveras kan inte ha och göra med hur långt samtalet pågår? För Apple har ju byggt in en energisparfunktion som stänger av internetdelningen när den inte används... på en viss tid?
Bara en tanke.

Ursprungligen av josie:

Att internetdelning faktiskt avaktiveras kan inte ha och göra med hur långt samtalet pågår? För Apple har ju byggt in en energisparfunktion som stänger av internetdelningen när den inte används... på en viss tid?
Bara en tanke.

Problemet uppstår endast med Telia vad jag förstått (har själv aldrig varit med om det med Tele2/Telenor).

Problemet ligger alltså hos operatören Telia, inte i telefonen.

• Medlem
  • 2011-05-18 11:54

Det sker i stort sett direkt, så det är inte energisparfunktionen som sätts in. Om den inte sätts in på en gång, vilket är på tok för tidigt.

1
Bevaka tråden