Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Audio-ut på AppleTV utan att slå på TVn

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-15 20:45

AppleTV 2nd gen har ju bara digitala utgångar. Någon som har en idé om hur man enklast och billigast tar ut ljudet från den, utan att sätta på TVn (som HDMI-kabeln är kopplad till).

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-15 21:03

Beställde en så'n här.

Borde funka eller?

CYP AU-D3 Digital to Analogue Audio Converter

Ursprungligen av planB:

Beställde en så'n här.

Borde funka eller?

CYP AU-D3 Digital to Analogue Audio Converter

Var beställde du ifrån? Pris?

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-21 00:52
Ursprungligen av benjamin.palsson:

Var beställde du ifrån? Pris?

En hemmabio frn hembiobutiken - vcker liv i ditt hem!

725 inkl porto........

Ursprungligen av planB:

Ok, tack!
Har just nu även min gamla AppleTV i funktion för att kunna streama till just när TVn är stängd. Men det fungerar inte för iPad AirPlay.
Får nog bli en converter!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-15 21:27

Undrar detsamma.

Skulle ju vara sjukt smidigt om man kunde välja att den ska köra optiskt eller till hdmin, då skulle man kunna använda den som en airport express (fast det vill nog in apple). Någon med en ny ATV som vet?

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-15 21:49
Ursprungligen av tram:

Undrar detsamma.

Skulle ju vara sjukt smidigt om man kunde välja att den ska köra optiskt eller till hdmin, då skulle man kunna använda den som en airport express (fast det vill nog in apple). Någon med en ny ATV som vet?

Det går sedan länge använda ATV som målenhet för Airtunes / iTunes.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-15 22:12
Ursprungligen av planB:

Det går sedan länge använda ATV som målenhet för Airtunes / iTunes.

Ja men utan att ha igång tv

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-15 22:36
Ursprungligen av tram:

Ja men utan att ha igång tv

Den visar sig under enheter i iTunes så det får jag hoppas. Annars har jag precis köpt ett dyrt dörrstop.

Hur menar ni nu, grabbar?

Det är väl bra att det är digitalt ut?

Jag kör bilden via HDMI till TV:n och ljudet via optiskt ut till förstärkaren.

Jag behöver så klart inte sätta på TV:n för att kunna lyssna på musik... eller har du ingen digital in på din förstärkare??

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-15 23:10
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

eller har du ingen digital in på din förstärkare??

Nej, just det. TVn agerar A/D omvandlare via HDMI-IN, och då måste den ju vara påslagen.

Jag har för tillfället ingen anständig ljudanläggning överhuvudtaget. En tio år gammal tvåkanals hifiutrustning i tiotusenkronors klassen står nedpackad på vinden. Jag lyssnar på musik i iPhonen till 95%.

• Oregistrerad
  • 2011-04-11 10:23
Ursprungligen av planB:

Nej, just det. TVn agerar A/D omvandlare via HDMI-IN, och då måste den ju vara påslagen.

Jag har för tillfället ingen anständig ljudanläggning överhuvudtaget. En tio år gammal tvåkanals hifiutrustning i tiotusenkronors klassen står nedpackad på vinden. Jag lyssnar på musik i iPhonen till 95%.

Om du lyssnar på musiken via itunes vad ska du då ha en atv för? (i form av ljudlyssnande)

• Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-11 10:32
Ursprungligen av studiox:

Om du lyssnar på musiken via itunes vad ska du då ha en atv för? (i form av ljudlyssnande)

De få ggr jag lyssnar genom att spela i vardagsrummet. ATVn står ju ändå vid TVn och kopplad till aktiva monitorer.

Ursprungligen av planB:

Ursäkta min dumhet... men jag hänger inte riktigt med här. För mycket tekniskt fack-språk...

Jag har en förstärkare med digital ljudingång... kan jag inte använda den för att bara ta ut ljudet från nya AppleTV?

• Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-15 08:26
Ursprungligen av iTiger:

Ursäkta min dumhet... men jag hänger inte riktigt med här. För mycket tekniskt fack-språk...

Jag har en förstärkare med digital ljudingång... kan jag inte använda den för att bara ta ut ljudet från nya AppleTV?

Jo, absolut!

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-04-15 09:00
Ursprungligen av iTiger:

Inga problem alls, det är så jag gör. Jag har ingen HDMI i förstärkaren, så jag kör optiskt till förstärkaren och HDMI till tvn. AppleTVn kör ut ljud genom båda samtidigt, så jag får stänga av ljudet på tvn när jag har den på. Men väldigt praktiskt att slippa ha tvn igång när man bara ska lyssna på musik.

Ursprungligen av Vassius:

Inga problem alls, det är så jag gör. Jag har ingen HDMI i förstärkaren, så jag kör optiskt till förstärkaren och HDMI till tvn. AppleTVn kör ut ljud genom båda samtidigt, så jag får stänga av ljudet på tvn när jag har den på. Men väldigt praktiskt att slippa ha tvn igång när man bara ska lyssna på musik.

Det var ju bra det

Jag är så sjukt sugen på en Apple TV, fattar inte varför dom inte släpper den i Sverige?

Ursprungligen av iTiger:

Det var ju bra det

Jag är så sjukt sugen på en Apple TV, fattar inte varför dom inte släpper den i Sverige?

Skulle gissa på avsaknaden av ITMS för film och serier.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-04-16 12:09
Ursprungligen av iTiger:

Antagligen för att Apple inte får till avtal med film- och tv-bolagen för uthyrning i svenska iTunes store. En av de största marknadsföringsbitarna med AppleTV är ju just att man kan hyra film direkt i tvn.

Dock tycker jag AppleTVn är grym redan nu, utan hyrfilm. Jag har rippat hela dvd-samlingen på 400 skivor och lagt in i iTunes så det kan streamas till tvn. Musik likaså. iPhone kan streama SVT Play, Spotify, film och annan musik direkt till AppleTVn.

Så, det är bara att beställa från Netonnet eller Bazula. Det är en grym pryl redan nu, och när/om hyrfilm kommer till svenska iTunes kommer den att bli ännu mer awesome.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-18 13:08

OK, jag kan konstatera att - som väntat - den D/A omvändlare jag nämnde ovan fungerar utmärkt till att få till en analog signal från AppleTV utan att ha på TVn eller ansluta en förstärkare med optical-in. Lite synd att man skall behöva lägga lika mycket som en AppleTV kostar på att få analogt ljud ut, men det kostar att ligga på topp. Man hade även sluppit denna workaround om man köpt gamla AppleTV.

Det känns nu som det är dags att på allvar ta itu med att rippa CD-samlingen, och helt gå över till iTunes. Med Remote-app'en till iPhonen är det ju väldigt smidigt att browsa och spela upp musikbiblioteket som finns på annan dator.

Perfektionen störs bara av att det inte finns en vettig switch för analogt ljud, så jag kan växla mellan TVns ljud och AppleTVns ljud. Jo, det FINNS men vi snackar dyra studiotillbehör.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-18 13:51
Ursprungligen av planB:

Perfektionen störs bara av att det inte finns en vettig switch för analogt ljud, så jag kan växla mellan TVns ljud och AppleTVns ljud. Jo, det FINNS men vi snackar dyra studiotillbehör.

planB,

Skulle det inte vara smidigare att köra med en mixer istället för en switch…?

Nu är jag ingen audiofil precis, men nog borde det finnas ljudmixers för en överkomlig penning som skulle kunna passa in i din lösning.

Har själv kört en dylik lösning när min hemmastereo saknade tillräckligt med ingångar.

Undrar/tycker,

- Torkel

P.s.
Finns det dessutom prisvärda mixers med digital(a) ingång(ar), ja då blir lösningen ännu bättre…

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-18 14:11
Ursprungligen av Torkel:

planB,

Skulle det inte vara smidigare att köra med en mixer istället för en switch…?

Jag vet inte, jag vill bara ha något litet vid TVn som knappt syns. Hade jag haft aktiva högtalare med optical-in fanns det små, smidiga switchar, men nu har jag redan köpt en D/A omvandlare...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-18 14:46

Exempel på vad jag tänkte mig är en:

Karaokemixer

…för 349:- på Classe

Varför inte testa & lämna tillbaka om du inte är nöjd!?

- Torkel

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-18 19:04

Det blev en riktigt ful omkopplare på classe i sjön.

Inte den här traktorn:

Clas Ohlson Internetbutik

utan den här:

Clas Ohlson Internetbutik

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-22 16:28
Ursprungligen av benjamin.palsson:

Denna borde väl fungera?

Javisst. Jobbigt att returnera om den är defekt dock.

Jag köpte en sådan, funkat perfekt! Runt 300:-

Har det dykt upp någon billig (<200kr) adapter/lösning för att koppla ljudet från Apple TV2 (Toslink-ut) till en RCA-ingång på en gammal stereo?

Varför inte köpa en airport express för de tillfällena?

• Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-11 12:24
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Varför inte köpa en airport express för de tillfällena?

Om frågan var riktad till mig förstår jag frågan inte. Det står en ATV vid TVn som jag streamar bild till. Varför skulle jag inte använda den till att också streama musik till?

Bevaka tråden