Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini (2010) som enda dator.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Jag sitter och funderar på om en Mini 2010 skulle räcka till som vanlig "Svensson-dator".
Jag har två alternativ:
1) En 21.5" iMac med Core I3 = 10800:-
2) Trycka i 4GB och en 120GB SSD i minin. Köpa till ett tangentbord + en Dell U2311H = 6000:-

Jag har en känsla av att mini:n kommer kännas rappare för vanlig surf/office m.m p.g.a SSD:n.
Hur mår en mini av att blanda storlekar på RAM (1+4GB t.ex)?

Vad tycks?
Danke gut.
A

Vi kör uteslutande Mac Mini Server på vårt nya kontor kopplade till Apple 24" eller 30" skärmar.
Anledningen till att vi valde Server versionen var att dom är så mycket snabbare (2.66Ghz, 4GB RAM och 2x7200rpm diskar i RAID-0) och att vi aldrig använder DVD-enheten.

Serverlicensen är ju värd ett par tusenlappar också...

Jag har en Mini som kontorsdator. Inget fel på den. Det är ju inte en siffertugg som Pro men för vanlig användning är den inte alls dum. Den är ju som en nyare MacBook fast med extern skärm och externt tangentbord. Det är inte ofta det behövs mer.

Jag har en fyra och ett halvt år gammal Mac mini som fortfarande rullar som HTPC och har varit igång i princip dygnet runt ända sen 2006. Inte några problem alls med den och så länge man inte behöver köra 1080p så funkar den klockrent.

Nu var ju inte detta ditt användingsområde, men villa bara visa att om man inte har väldigt speciella krav så fungerar en mini alldeles utmärkt.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-10-19 18:47

Bygga ut RAM i minin är inga problem, men däremot verkar det vara ganska knepigt att själv byta ut hårddisken i den. Om du dessutom kör mycket musik eller film på den så räcker inte 120 GB till så där väldigt länge.

Å andra sidan är iMacen ännu knepigare att arbeta med själv.

Tack för synpunkterna!
Minin är idag "bara" HTPC men iom. att den nya datorn kommer stå 4 meter ifrån mini:n så fick jag idén att köra låååång DVI-kabel och BT för tangentbord och mus.
Eller så gör jag tvärtom- kränger minin och kör en iMac som HTPC.
Har kollat på iFixit.com och det "verkar" görbart att byta HD själv.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-10-19 19:54

Ah, du nämnde inte att du redan hade minin. Det förändrar ekvationen.

Dell-skärmen är likvärdig eller bättre än iMacens skärm. 4 GB snabbar upp den en minin en hel del, så det talar till minins fördel.

Däremot så är jag själv rejält osäker på en SSD. Dels är det problemet med att få in den i datorn (jag skulle inte själv ge mig på det, och jag har ändå som lekman ganska rejäl vana vid att arbeta i datorer), dels att du tappar lagringsutrymme, och det senare är viktigt i en HTPC. Det innebär en extern hårddisk, som tar upp utrymme, troligen låter en del och också måste ingå i budgeten (även om det bara blir ett kabinett).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-11-17 11:44
Ursprungligen av kjnoren:

Ah, Dell-skärmen är likvärdig eller bättre än iMacens skärm.

Vilken Dell-skärmen refererar du till då?
Är det Dell UltraSharp U2711

Bara nyfiken, mina föräldrar är inne på antingen en Mac Mini eller en iMac

/Jonas

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-11-17 17:34
Ursprungligen av sjoden:

Vilken Dell-skärmen refererar du till då?
Är det Dell UltraSharp U2711

Mer den U2311H som refererades i startinlägget, jämfört med en iMac på 21,5 tum. Men en U2711 kan nog mäta sig väl med skärmen i 27-tummaren med.

Mac Mini fungera alldeles utmärkt till Svensson-Dator. Jag själv har haft en late 2009 (2.54Ghz) som mina föräldrar använder nu och dem är mer än nöjda med den. Ska själv införskaffa en med hdmi för att använda som mediacenter m.m.

1
Bevaka tråden