Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nyinstallation eller återuppbyggnad från backup?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte skruva i en SSD disk på 160GB i min MacBook PRO och undrar hur era tankar går kring detta.

Enklast och snabbast hadde vart att återuppbygga från en backup bara, men samtidigt kanske det skulle vara fiffigt att passa på att bli av med en massa onödigt som ligger och gömmer sig på den gamla disken.

Vad säger ni... Nyinstallation av allt, eller backup.

Befintliga installationen har dessutom hängt med från min förra MBP.. Haha, låter som jag försöker ge mig själv svaret.

Vad säger ni MacPolare där ute, tacksam för era synpunkter!?

Jag skulle börja om från början med nyinstallation om du har tid/lust nog att gå igenom processen. Skönt med rent system...

Hade passat på installera om allt. Inget gammalt mög i hörnen.
Flytta sedan dokument från backup.

Jag tycker det är värt jobbet.

+ spar dyr plats
+ inget gammalt
+ inga onödiga program/installationer
- tar betydligt mer tid
- alltid missar man något....

Ursprungligen av Chet:

...återuppbygga från en backup...

Återuppbyggnad från backup... Det låter jobbigt... Varför inte bara klona den gamla hårddisken (t.ex med CarbonCopyCloner)

Olika metoder, som beror lite på vad du tänker göra med den gamla disken:

- Skaffa ett tomt hårddiskchassi. Ta ut den gamla hårddisken och montera den i hårddiskchassit. Montera den nya disken i datorn. Klona innehållet från den externa till den nya interna.

- Klona den interna hårddisken till en extern disk. Ta ut den gamla disken, och montera den nya i datorn. Klona tillbaka innehållet från den externa disken till den nya interna.

Och om du sen vill rensa bort lite gammalt skräp. Kör AppCleaner eller AppDelete eller AppZApper på de program du inte vill ha kvar. Och kör något verktygsprogram, typ Cocktail, Onyx eller Macpilot, för att rensa ut lite gamla loggfiler, cachefiler och annat skräp.

Senast redigerat 2010-11-19 13:10

Vi upptäckte att min frus MacBook hade 500+ typsnitt installerade som segade ner datorn - dom har varit installerade på 3-4 generationer MacBook/iBook sedan 2002-2003...

Tror jag biter i det sura "äpplet" och gör det grundligt. Så var ju min tanke, men latmasken har ju en del synpunkter ibland.

Aj... "sura äpplet" lät inte alls bra.
Sorry Steve det var inte alls meningen!

Tackar för pepptalkningen.

1
Bevaka tråden