Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Visa nya mail i användarprofilen när jag växlar användare?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

jag tycker om funktionen att ha olika profiler / användare på datorn. På så sätt kan jag ha en profil för jobbet, och en profil privat etc.
Genom att använda snabbväxlingen i överkant går det relativt fort att växla mellan olika profiler också.
MEN: en sak saknar jag.
Ofta byter jag mellan mina olika profiler bara för att kolla om jag fått något nytt mail i respektive inbox. Är det någon som vet om det går att visa antalet nya mail direkt i listan för snabbväxling mellan användare?
(Ungefär som det nu visas i mail-ikonen i docken.)

Om det inte går i OS X, finns det något insticksprogram som fixar det?
Alla goda svar mottages tacksamt.
/anders

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-23 23:42

Lista mail i snabbväxlingsmenyn - Nej

Insticksprogram för menylisten - Ja finns flera alternativ, t.ex:
Notify 2.1 – An awesome email notifier for Mac OS X. – Vibealicious
MailCue | BlueCrestStudios
Google Notifier for Mac

Finns nog flera widgets att hitta också

Sedan om du har IMAP-konton så borde du ju kunna lägga in dom i Mail.app på flera användarkonton i OSX, men då kanske du kommer ifrån din tanke att ha allt separerat. Borde väl fungera med POP-konton också om du i det användarkontot där du bara vill kolla av nya mail ställer in inställningarna i Mail.app att meddelandena lämnas kvar på servern.

  • Medlem
  • 2010-11-24 00:19

Jag kan även tipsa om Growl mail. Finns på Growl

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-24 02:15

Om du är tekniskt lagd; skriv ett script som kontinuerligt ändrar fullnamn på dina användarkonton baserat på hur många olästa email som finns på just det kontot. Kör scriptet med lagom periodicitet, eller se om du kan få det att triggas av varje användarkonto när det kommer email.
Du kommer behöva trixa med suid eller köra scriptet som root eftersom det ska peta i kontoinformation. Möjligen finns API från Apple som gör det något smidigare, men det är en skakig väg att gå.

Ursprungligen av alamode:

Om du är tekniskt lagd; skriv ett script som kontinuerligt ändrar fullnamn på dina användarkonton baserat på hur många olästa email som finns på just det kontot. Kör scriptet med lagom periodicitet, eller se om du kan få det att triggas av varje användarkonto när det kommer email.
Du kommer behöva trixa med suid eller köra scriptet som root eftersom det ska peta i kontoinformation. Möjligen finns API från Apple som gör det något smidigare, men det är en skakig väg att gå.

Det var väl något sådant här jag hade tänkt mig. Men eftersom jag inte är (tillräckligt) teknisk själv undrade jag om någon hade gjort något liknande redan.

Men jag får väl vänta tills någon annan får samma behov och gör det jag inte kan.

Tack i alla fall för alla svar och goda idéer.
/anders

1
Bevaka tråden