Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

(Gammal tråd) Hjälp mig lämna Microsoft!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-06-03 23:52

Äntligen har jag fått min personalköpsdator, en PM 1Ghz.
På min gamla Ibook 500/CD använde jag Entourage, men nu tänkte jag gå över till ICal och Mail istället. Men hur gör jag?

Jag försökte med att koppla ihop burkarna med firewire, och starta IBooken som en HD, för att sedan importera till Mail på den nya datorn från Entourage på IBooken. Men det gick inte.

Var lägger entourage alla adresser, post och kalenderuppgifter? Finns det några filer som man helt enkelt bara kan kopiera över?

Eller måste jag importera till mail & ICal på IBooken, och sedan kopiera över dessa programs filer?

Och hur får man över ina kontakter från Entourage till Adressboken?

Snälla, hjälp.

Hjälp grabben nurå!
Han sitter ju fast i skiten.
Hjälp honom ni andra, jag har inte tid.

Ja, hjälp till här! Jag har ingen aning om hur man gör, annars hade jag gärna hjälpt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 00:45

Jag skulle säga håll fast vid Entourage, bättre app enligt min åsikt om än inte så snygg. Samt inga problem.

Jag tycker om Mail.app och det finns under Arkiv ett val som heter "Importera brevlådor". Här väljer du Entourage och följer instruxen...

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-04 06:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jens H
Var lägger entourage alla adresser, post och kalenderuppgifter? Finns det några filer som man helt enkelt bara kan kopiera över?

...

Och hur får man över ina kontakter från Entourage till Adressboken?

Entourage lägger allt under Documents/Microsoft User Data/Office X Identities/Main Identity

(Vissa inställningar ligger dock i prefs...)

Kontakter kan du lätt dra över genom att dra alla kontakter från Entourage ut på skrivbordet och sen släppa filerna som skapas i Address Book. Sök här forumet så hittar du detaljerad beskrivning.

Till sist, byt inte utan att testköra Mail/iCal ett tag först... de är ganska begränsade jmf med Entourage...

• Medlem
  • Västerås
  • 2005-07-06 00:11
Ursprungligen av mattan:

Till sist, byt inte utan att testköra Mail/iCal ett tag först... de är ganska begränsade jmf med Entourage...

Hur menar du begränsade?

Tycker Entourage är allmänt jobbig, om inte senare versioner blivit bättre?
Har fortfarande kört hittills på Version 10.0.0.

Time for an update?

Ursprungligen av oqvist:

Hur menar du begränsade?

Tycker Entourage är allmänt jobbig, om inte senare versioner blivit bättre?
Har fortfarande kört hittills på Version 10.0.0.

Time for an update?

Sedan inlägget skrevs (juni 2003) har VÄLDIGT mycket hänt med både Mail.app och iCal så det är knappast relevant att ta upp tråden igen. Vi har fått både Mac OS X 10.3 och 10.4 under tiden. Speciellt hände mycket i o m 10.4 då både Mail.app och iCal fick stora uppdateringar. Idag anser jag att endast folk med mycket speciella behov behöver köra Entourage. Inte för att det på nåt sätt är dåligt men för att Mail.app och iCal kommer "gratis" med operativet och innehåller funktioner som är tillräckliga för i a f 90% av användarna.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-06-04 10:48

Det var nte så svårt. Jag var nog lite trött igårkväll.

Efter att ha installerat office på nya burken, kopierade jag bara över från Main Identity, och sedan importerade jag till ical och mail. Får testa ett tag och se.

Men hur gör man för att få över sina kontakter från entourage till adressboken? Entourage kan ju bara exportera som txt och adressboken inte importera detta.

ps. 20" widescreen är stort. ffa efter att man suttit med 12" i ett och ett halv år.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jens H
...Men hur gör man för att få över sina kontakter från entourage till adressboken? Entourage kan ju bara exportera som txt och adressboken inte importera detta.

Dessa små verktyg kanske kan komma till nytta?

Mr Mail2Entourage

Sync Entourage-Address Book

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 13:55

Jag fick ett tips nånstans här på 99mac om att det nånstans i nån mapp finns ett AppleScript för att föra över kontakter från Entourage till Adressboken. Funkade utmärkt. Men jag kommer inte ihåg vad filen hette.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Jag fick ett tips nånstans här på 99mac om att det nånstans i nån mapp finns ett AppleScript för att föra över kontakter från Entourage till Adressboken. Funkade utmärkt. Men jag kommer inte ihåg vad filen hette.

Du har rätt.

I mappen Apple Script i programmappen finns en fil som heter Script Menu.menu. Dra filen till Finders menyrad överst till höger på skärmen. Klicka scriptikonen i menyn och en av rubrikerna är Mail.

om man vill göra tvärtom då....jag vill köra Entourage istället för iCal...finns det nått sätt att importera?

1
Bevaka tråden