Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad släpps i Sverige inatt!

Tråden skapades och har fått 244 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En minut över midnatt ikväll börjar iPad säljas i Sverige på ett antal butiker runt om i landet, övriga börjar försäljningen imorgon tisdag, lagom till att julhandeln drar igång på allvar.

Förra veckans Black Friday kom och gick utan ny iPad trots starka indikationer på att svensk lansering var nära förestående. Men mycket tydde på att det bara vara lite till väntan kvar och idag har annonser för lansringen börjat dyka upp hos återförsäljare runt om i landet. Bland annat kör MediaMarkt en stor kampanj med nattöppet på sina varuhus.

iPad började sälja i april i år i USA och har sedan dess kommit till några fler länder, men den ursprungliga planen på att lansera i hela världen ändrades fort när efterfrågan var så stor. Därför har vi fått vänta ända tills nu här i Sverige för en offciell lansering. Under tiden har folk importerat iPad själva, det finns troligen tusentals iPads i Sverige redan.

Frågan som många ställer sig nu är köpa eller vänta på nästa version? Det är troligt att Apple släpper nästa iPad ett år efter den förra, så en lansering sker nog i mars-april.

Med tanke på hur mycket bättre iPhone 3G var över originalmodellen kan man tänka sig att "iPad 2" också har värdefulla förbättringar på flera punkter. Å andra sidan, dagens iPad är väldigt trevlig redan som den här, det kan många här på forumet vittna om.

Ska du köpa iPad när den nu släpps i Sverige? Blir det årets julklapp rent av?

Jag stängde vår aktiva tråd (cred till Olav Rust som startade den) för att samla diskussionerna här istället (då nytillkomna läsare lär hitta till denna nyhet först).

  • Oregistrerad
  • 2010-11-29 11:21

Undrar om Mediamarkt gjort någon deal med Apple i Europa? Dom är ju en av dom större kedjorna i europa och kan kanske vara den enda som kan pressa apple.

Ps. Kul att Stockholm inte är med i listan över nattöppet, undrar om dom inte hade råd eller blev oroliga för stort tryck.... Ds

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2010-11-29 11:26

Pris?

Finns det några Svenska priser?

Ursprungligen av patrics:

Finns det några Svenska priser?

Priserna landar under dagen enligt MM marknadschef (MMM?:-)

Ursprungligen av patrics:

Finns det några Svenska priser?

Jag skulle gissa på USA-pris (utan skatt) x 10 för svenskt pris inkl moms.

Ursprungligen av patrics:

Finns det några Svenska priser?

Jag var precis inne på MediaMarkt i Heron City och frågade om priser. Han kollade i deras dator - hoppas han har fel priser i den :
5990:- för 16 G med wifi
7490:- för 16 G med 3G

Han kollade flera gånger - men det kan inte vara sant ! Förhoppningsvis blir priset lägre tidigt (06:00) i morgon bitti.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-29 12:31
Ursprungligen av adress@mac:

Jag var precis inne på MediaMarkt i Heron City och frågade om priser. Han kollade i deras dator - hoppas han har fel priser i den :
5990:- för 16 G med wifi
7490:- för 16 G med 3G

Han kollade flera gånger - men det kan inte vara sant ! Förhoppningsvis blir priset lägre tidigt (06:00) i morgon bitti.

Det kan inte vara annat än felaktigt. Annars är det bara att åka över sundet till CPH och köpa en för de korrekta priserna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-29 13:05
Ursprungligen av adress@mac:

Jag var precis inne på MediaMarkt i Heron City och frågade om priser. Han kollade i deras dator - hoppas han har fel priser i den :
5990:- för 16 G med wifi
7490:- för 16 G med 3G

Han kollade flera gånger - men det kan inte vara sant ! Förhoppningsvis blir priset lägre tidigt (06:00) i morgon bitti.

Ja, det där låter ju mer som priset för 32Gb... helt sjukt högt. Blir det de priserna får vi fortsätta privatimportera

Ursprungligen av adress@mac:

Jag var precis inne på MediaMarkt i Heron City och frågade om priser. Han kollade i deras dator - hoppas han har fel priser i den :
5990:- för 16 G med wifi
7490:- för 16 G med 3G

Han kollade flera gånger - men det kan inte vara sant ! Förhoppningsvis blir priset lägre tidigt (06:00) i morgon bitti.

Kan omöjligt stämma med tanke på att man precis justerat ner priser pga dollarn. Dessutom är det mer än vad tex Webhallen tar för sina gråimporterade.

Ursprungligen av adress@mac:

Jag var precis inne på MediaMarkt i Heron City och frågade om priser. Han kollade i deras dator - hoppas han har fel priser i den :
5990:- för 16 G med wifi
7490:- för 16 G med 3G

Han kollade flera gånger - men det kan inte vara sant ! Förhoppningsvis blir priset lägre tidigt (06:00) i morgon bitti.

Så jävla dyrt är det inte. Folk kan ju inte sitta å jämföra med Apples.com-priserna. Dels för att dollarn är snorbillig, dels för att det är oskattade priser. Jag kan inte svära helt säkert nu, men jag tror att jag la runt 6500 för min 16GB 3G i UK. Fast då köpte jag iofs tilbehör.... så säg 6200 typ.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-29 15:09
Ursprungligen av adress@mac:

Jag var precis inne på MediaMarkt i Heron City och frågade om priser. Han kollade i deras dator - hoppas han har fel priser i den :
5990:- för 16 G med wifi
7490:- för 16 G med 3G

Han kollade flera gånger - men det kan inte vara sant ! Förhoppningsvis blir priset lägre tidigt (06:00) i morgon bitti.

Stämmer priserna är jag glad att jag köpte en 64GB 3G i Hong Kong för strax under 6000 kr

Ursprungligen av Grandy:

Stämmer priserna är jag glad att jag köpte en 64GB 3G i Hong Kong för strax under 6000 kr

Samma här:)

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-11-29 11:39

Vilka andra kedjor/butiker än Mediamarkt har annonserat att dom säljer iPad from i natt/morgon? Kan det vara så att MM tar sina iPads via MM i Tyskland och inte Apple?

Ursprungligen av MatsOlov:

Vilka andra kedjor/butiker än Mediamarkt har annonserat att dom säljer iPad from i natt/morgon? Kan det vara så att MM tar sina iPads via MM i Tyskland och inte Apple?

Jag tror det är riktigt premiär, jag har hört rykten om fler ÅF och åtminstone en har nämnts här, se inlägg i den stängda tråden.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-11-29 11:50

Enligt DN säger Apples svenska presschef att iPad kommer att börja säljas i morgon. Det tyder ju på att det inte bara är MM som kampanjar gråimport.

Ipad börjar säljas i svenska butiker - DN.se

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-29 11:53
Ursprungligen av Vassius:

Enligt DN säger Apples svenska presschef att iPad kommer att börja säljas i morgon. Det tyder ju på att det inte bara är MM som kampanjar gråimport.

Ipad börjar säljas i svenska butiker - DN.se

Vad menar du? Vaddå kampanjar gråimport? Vad är det som säger att MM i och med detta med start av iPad-försäljning i natt håller på med gråimport?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-11-29 11:54
Ursprungligen av zinned:

Vad menar du? Vaddå kampanjar gråimport? Vad är det som säger att MM i och med detta med start av iPad-försäljning i natt håller på med gråimport?

Jag säger ingenting om det, men det spekulerades om det tidigare i tråden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-29 12:02
Ursprungligen av Vassius:

Jag säger ingenting om det, men det spekulerades om det tidigare i tråden.

Nja, det var ju just du som sa det...att MM i och med försäljning i morgon kampanjar gråimport. Var du fick att det skulle vara gråimport ifrån vet jag inte men vill gärna att du berättar för mig

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-11-29 12:05
Ursprungligen av zinned:

Nja, det var ju just du som sa det...att MM i och med försäljning i morgon kampanjar gråimport. Var du fick att det skulle vara gråimport ifrån vet jag inte men vill gärna att du berättar för mig

Inlägg #5: "Kan det vara så att MM tar sina iPads via MM i Tyskland och inte Apple?"

Det verkar som du misstolkade mig. Jag menade att uttalandet i DN tyder på att det MM kampanjar INTE är gråimport.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-29 12:08
Ursprungligen av Vassius:

Inlägg #5: "Kan det vara så att MM tar sina iPads via MM i Tyskland och inte Apple?"

Det verkar som du misstolkade mig. Jag menade att uttalandet i DN tyder på att det MM kampanjar INTE är gråimport.

Ahh, nu är jag med My bad.

En liten snabb fråga till alla er andra, vad var det nu detta abonnemang hette hos Telia där man betalade 450 (eller var det 550?) för ett helt års surf?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-11-29 13:21
Ursprungligen av zinned:

Ahh, nu är jag med My bad.

En liten snabb fråga till alla er andra, vad var det nu detta abonnemang hette hos Telia där man betalade 450 (eller var det 550?) för ett helt års surf?

Kontantkort - Årskort - Mobil telefoni - Privat - Telia.se

Ursprungligen av zinned:

Ahh, nu är jag med My bad.

En liten snabb fråga till alla er andra, vad var det nu detta abonnemang hette hos Telia där man betalade 450 (eller var det 550?) för ett helt års surf?

Man kan ta ett Telia Kontantkort och addera Mobilsurf för 500:-/år. 500MB/mån och 1 MBit/s hastighet. Några av mina kunder har köpt detta till sina privatimporterade iPad och helt nöjda. Det går ju naturligtvis att få snabbare hastighet och mer datamängd, men ingen av dem uppfattade det som för lite eller långsamt.

Äntligen kan svenska utvecklare börja skapa appar på allvar, det är rätt fattigt med svenska appar som det är idag.

Men frågan är, kommer det att bli en sån anstormning?

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-11-29 12:33

Jag tog mig friheten att skapa en omröstning till tråden

men så trevligt, kom precis hem från London där jag inte fick med mig en hem pga ryanair. då slipper jag ju vända mig till tradera då.

Ursprungligen av Ollebro:

men så trevligt, kom precis hem från London där jag inte fick med mig en hem pga ryanair. då slipper jag ju vända mig till tradera då.

Vadå inte ta med sig pga RyanAir?? Kan man inte köpa i London om man åker med Ryan?
Jag skall dit om ett par veckor och hade planerat ett inköp.
Håkan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-29 16:50
Ursprungligen av HåkanO:

Vadå inte ta med sig pga RyanAir?? Kan man inte köpa i London om man åker med Ryan?
Jag skall dit om ett par veckor och hade planerat ett inköp.
Håkan

Nä det är inga som helst problem med att ta med en iPad i bagaget på Ryanair. Inte heller på något annat flygbolag. Antingen tar du den I handbaget eller I en väska du checkar in (kostar väl 150:- hos dem). Ipaden är ju inte direkt stor så det ska mycket till om man inte lyckas klämma ned den I handbagaget. Köpte en själv förra helgen när jag var I London med Ryanair.

Ursprungligen av HåkanO:

Vadå inte ta med sig pga RyanAir?? Kan man inte köpa i London om man åker med Ryan?
Jag skall dit om ett par veckor och hade planerat ett inköp.
Håkan

mitt handbagage var redan fullt eftersom det packades fullt redan när jag åkte dit. då fick inte iPaden plats. tänkte heller inte lägga 350kr extra på att de kastar ombord en iPad som den är på planet då jag inte hade någon extra väska med mig så jag sket i det hela istället.

Bevaka tråden