Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Applikationer på olika diskar?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Går det att flytta vissa applikationer till en annan disk? Jag skulle vilja ha applikationer som jag använder ofta på min boot ssd och de övriga som jag använder mera sällan på en helt annan enhet. Sedan när man installerar ny applikationer skulle jag vilja kunna välja vart de ska ligga, på ssd eller den andra disken.

Tack

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-07 00:42

Japp. De flesta program har alla programfiler i ett "programpaket" (som en mapp) som man vanligtvis lägger i mappen Program, men som egentligen kan läggas var som helst. Inställningsfiler mm sparas dock i din användarmapp eller i System/Library som i detta fall antagligen är på din SSD-disk. Men det är små filer.

Kan vara att vissa program (oftast större programsviter) måste ligga på start-disken, men då installeras de med ett installationsprogram som kommer protestera om du försöker installera på fel plats. Funkar nog ändå i de flesta fall att flytta över dom, men jag kan tänka mig att programmets interna länkar till t.ex hjälpfiler, scriptfunktioner mm kan bli fel.

1
Bevaka tråden