Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Linuxdist på PPC?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilken "dist" kan jag bruka? Helst så nygammal som möjligt...

Samt, finns det någon här med en PPC som kör Linux?

Det beror till stor del på ditt eget tycke och smak. Jag föreslår Ubuntu eller Debian, båda finns i sin senaste version även för PowerPC. En del gillar Fedora, även om jag aldrig känt mig riktigt förtjust i den.

Jag kör Debian Lenny på min Mac Mini 1.25GHz G4. Snurrar mailserver och lite andra tjänster på den i dagsläget. Klockrent.

Jobbar med både Debian och RedHat och jag kör hellre Debian privat om jag får välja. Men det är ju en smaksak. Rent funktionsmässigt så fungerar Debian lika bra på PPC som x86.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-10-03 11:54

De stora PPC-distrosen är Suse, Redhat/Fedora och Yellow Dog. Men distros som debian fungerar bra de med. Ubuntu däremot har lagt ner stora delar av sin PPC-utveckling.
IBM lägger stora pengar varje år på PPC-utveckling för linux, och då är det RPM-baserade system som får pengarna.

Jag kör Suse på mina IBM Power5-maskiner. De kör alltså PPC64-distrosen.

Ubuntu 9.04 funkar bra på iBook G4, enda som inte funkar så bra är touchpaden som är lite okänslig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-10 15:43

Kör Debian Squeeze 6.0 (testing) på min PPC burk (eMac G4) kör mest webserver, mpd och annat smått

1
Bevaka tråden