Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många Linux server admins har vi på 99mac?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har ett par servrar med CentOS och Fedora (för att CentOS inte finns i PowerPC-version..) hemma och här på jobbet har jag root-access till en handfull servrar med CentOS på. Räknas det?

Jag föredrar Linux som server-OS. I ärlighetens namn tycker jag att Apples satsning i serverparken är rätt vek och har aldrig förstått behovet av ett grafiskt server-OS. Varför slänga en massa systemresurser på GUI-tjafs när det är en server det handlar om? Jag upplever dessutom GUI:et som fördummande och begränsande i de flesta fall. Terminalen är din vän

  • Oregistrerad
  • 2009-02-05 00:42
Ursprungligen av locodude:

Jag har ett par servrar med CentOS och Fedora (för att CentOS inte finns i PowerPC-version..) hemma och här på jobbet har jag root-access till en handfull servrar med CentOS på. Räknas det?

Jag föredrar Linux som server-OS. I ärlighetens namn tycker jag att Apples satsning i serverparken är rätt vek och har aldrig förstått behovet av ett grafiskt server-OS. Varför slänga en massa systemresurser på GUI-tjafs när det är en server det handlar om? Jag upplever dessutom GUI:et som fördummande och begränsande i de flesta fall. Terminalen är din vän

Du kan faktiskt installera Apples admin GUI på vilken dator som helst, ung som Windows 2008 core eller en Xserver på din lokala dator

Tänk också på att den första Xserven inte ens hade grafikkort... Så nog tänker dom inte så himla fel på Apple. Synd bara att dom vill råna dig och röv-%%& dig samtidigt.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2009-02-05 23:05

Jag och 4-5 kollegor driftar väl ett 100-tal debian-servrar och runt 200 klienter. Sedan har vi lite OpenBSD-burkar (brandväggar), samt några Solaris-maskiner också.
Windows-servrar finns det väl också ett 50-tal av eller så, men de slipper jag peta allt för mycket på, tack och lov.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-10 15:45

jag har 2 linux hemmaservrar en med Debian och en med Gentoo

Ett hundratal debianmaskiner och 14 openbsdmaskiner samt 1 windowsmaskin är det som jag tar hand om. 2 osxservrar för filer m.m.

Bevaka tråden