Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

att dela upp epostadresser till olika rader (textwrangler?)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
jag har en lista på ca 200 epostadresser. De ser ut ungefär så här:
adam.johansson@yahoo.com; kallep@telia.se; jan.gustafsson@telia.com; anders2@lillo.com; etc...

Jag skulle vilja få ett namn på varje rad för att därefter klistra in dem i en excel-fil (sedan tänkte jag skriva litet information på varje excel-rad om varje person, inklusive personens förnamn etc.

Hur kan jag få över en jättelång rad med epostadresser till olika rader i excel?
Ska jag gå via textwrangler, kanske köra något kommando som delar av epost-adress-massan vid varje komma/semikolon-tecken och sedan skapar radbrytningar? eller hur gör jag enklast?

mvh Jonas Ludvigsson

Ersätt ; med <CR>
så är ditt problem löst!

Hej Hummel!
jag missuppfattar nog något (?) för det som händer att Textwranglers textmassa med epostadresser plötsligt får utseendet:

Ylva_johansson@yahoo.se<CR> daniel.svensson@home.se<CR> etc.
epostadresserna hamnar inte på olika rader i Textwrangler [för du menade att jag skulle köra find-replace i Textwrangler?

mvh Jonas

epostadresserna hamnar inte på olika rader i Textwrangler [för du menade att jag skulle köra find-replace i Textwrangler?
Använd
\r
i fältet för ersätt med
returtecknet som ersättning för ; // peo

toppen! tusen tack! mvh Jonas

Gör en radmatning och markera sedan denna. Kopiera och klistra in den när du kör sök och ändra. Samma som Hummels förslag fast borde inte kunna gå fel. Slå på visa osynliga tecken om du tycker det underlättar.

Kom ihåg att ersätta mellanslagen också.

1
Bevaka tråden