Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jätteseg iMac!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har ett litet, eller ja, inte så litet problem med min Imac på jobbet, som ni kanske kan hjälpa mig med.
Är så att jag jobbar på en TV-station så som ni förstår så är det ganska mycket data som flyger fram och tillbaka på hårddisken.

Men problem är följande:
När jag ska tanka in material från våra minneskort, som vi kör i våra kameror, går det jättesegt! (Tankar in via minneskortsläsare)
Det har fungerat jättebra och det går vanligtvis snabbare än att tanka in från band, fram till nu.
Nu är det så att det nästan tar "dubbel realtid" att tanka in från minneskortet och så ska det ju inte vara.

Problemen slutar inte där, utan när jag ska hämta en t.ex. 2 GB fil från en server så tar det säkert 20 minuter idag, men förut har det tagit kanske 4-5 min.
Sedan när jag ska exportera min fil som kanske är runt 10 minuter lång, tar det säkert 20-25 minuter innan den är ut-exporterad, vanligtvis tar det kanske 5-7 min, max!

Men det konstiga är sen att när jag ska skicka iväg mitt material så går det fort, cirka 4-5 min (som det brukar ta, så jag antar att det inte är något med nätverket?)

Jag har testat att starta om innan jag börjar jobba, raderat renderingar i Final Cut Pro, kört programmet "Cleanmymac" men inget hjälper.
Vad kan detta bero på?

Vore jättetacksam för hjälpande svar

MVH
Danne

Några standardfrågor:

- Hur stor hårddisk har du och hur full är den?
- Du har 4GB internminne ser jag men hur mycket är ledigt när datorn segar (titta i aktivitetshanteraren)
- Hur mycket jobbar processorn när det segar (titta i aktivitetshanteraren)

Ursprungligen av Björnström:

Några standardfrågor:

- Hur stor hårddisk har du och hur full är den?
- Du har 4GB internminne ser jag men hur mycket är ledigt när datorn segar (titta i aktivitetshanteraren)
- Hur mycket jobbar processorn när det segar (titta i aktivitetshanteraren)

- Jag har totalt 500 GB varav 110 GB är ledigt just nu.

- Kollade även minnet när jag exporterade en "stor fil" och det såg ut som den använder cirka 1,29 GB minne när jag exporterar. 1,14 GB Inaktivt, Resident 408 MB och ledigt 1,17 GB

- Processorkrafen ligger på och pendlar på 4-5 % på användare, system cirka 2% och overksam 90 % typ.

Ursprungligen av dannemannen87:

- Jag har totalt 500 GB varav 110 GB är ledigt just nu.

- Kollade även minnet när jag exporterade en "stor fil" och det såg ut som den använder cirka 1,29 GB minne när jag exporterar. 1,14 GB Inaktivt, Resident 408 MB och ledigt 1,17 GB

- Processorkrafen ligger på och pendlar på 4-5 % på användare, system cirka 2% och overksam 90 % typ.

Då låter det ju inte som standardproblemen "för lite disk" eller "för lite ram".
Testa ladda ner AJA Systemtest här: Software - AJA Video Systems
(gratisprogram)

Vad får du för resultat på disken om du kör följande inställningar:

  • Video frame size: 1920x1080 10-bit RGB

  • File size: 2GB

  • "Disable file system cache" ska vara ikryssad

  • Test: Disk Read/Write

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-14 11:03

Jag hade liknande problem med min vita imac 24". Det visade sig vara disken som var på väg att ge upp. Bytte disk och den blev som vanligt igen.

Ursprungligen av iPhoner:

Jag hade liknande problem med min vita imac 24". Det visade sig vara disken som var på väg att ge upp. Bytte disk och den blev som vanligt igen.

Exakt samma sak hände hos mig. 20" vit imac. Ny disk och allt blev snabbt och trevligt igen.

1
Bevaka tråden