Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Segt att surfa

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-21 22:33

Jag har sökt på forument men inte hittat något svar på min fråga.

Jag tycker det är segt att surfa med iPad. Vet inte om det kom med 4.2 men jag tror det. Ofta laddas sidan ned så det fyller skärmen. Men sedan blir det segt. Att få hela sidan kan ta lång tid.

Någon mer än jag som upplever detta? Beror det på 4.2 uppgraderingen i så fall? Finns det något jag kan göra?

Inga problem här med 4.2.1 som jag antar du har? Och inte 4.2.

Exempel på sidor?
Hur är det på olika uppkopplingar?

Kör du 3g eller wifi? Har du bootat om ipaden nyligen?

Om du nu har problem och ställer en fråga i ett forum. Varför lämna ute en massa uppgifter som är väldigt relevanta till ditt problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-22 14:41

Först en kommentar till JoNaZ: ja vad tror du? 1. jag är inte så kunnig så jag vet exakt vilken information som SKA publiceras för att få acceptens här? 2. Min fråga siktade inte bara på mitt problem utan även om det fins något känt allmänt problem?

Om det nu inte finns några allmänna problem som är kända så blir det dock intressant om jag har något specifikt problem. Jag surfar med wifi och det fungerar aldeles utmärkt på alla andra datorer + iPhone. Men med iPad:en går det segt. Det kan vara de stora dagstidningarna eller FB. Men ockå bloggar etc. SvD.se och AB.se tar ca 18 sekunder att ladda ned helt. DN.se tar Ca 14 sekunder. Eller är detta kanske normalt?

Jag får en känsla av att det går långsammare med 4.2.1 än tidigare. Detta är jag dock inte säker på. Det kan vara så att jag i början var så förtjust i min nya pryl att jag inte tänkte på det.

Bootat den? Nja, inte annat än att jag laddade ner 4.2.1. Jag använder Safari och sedan vet jag inte om det är något mer jag ska nämna?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-12-22 15:41

Du skulle ju kunna testa Bredbandskollen för att se vad du får för hastigheter på iPaden - om det är några mätbara skillnader mot iPhone eller datorer på samma nät.

Om du kör 3G kan det ju bli segt, det blir ju samma som att tuffa runt med mobiltelefon.
Du har trådlöst, en antenn och en massa radio i sakerna. Allt skall funka.
Kolla om du får upp farten om du ställer dig på en övervåning etc, nära ett fönster.

Annars om du har en accesspunkt och kör Wifi, har du bra mottagning?
Vad sitter för lina bakom den 24/1, 10/10 ?

felet kan ligga på många ställen.

En del har fel 3G-inställningar i sina ip4 eller iPads och får INTE 7.2KBit/s utan bara 3.6 ...
Mindre kul, för det kan bli mkt veligt med SIM-kort etc.

Kolla vad Bredbandskollen säger ovan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-23 14:42

Bredbandskollen sa 18 ned och 1 upp. Det ska vara 24/1, men det ligger väl inom rimlig variation? Och det är med wifi jag kör hemma. Med 3G varierar det ju en del. Men det är inget jag tycker är konstigt och det var inte 3G jag avsåg.

Nu när jag kollar tar det mellan 14 - 19 sekunder att ladda ner DN, SvD och AB. Med att ladda ned menar jag att den blå stapeln ska försvinna från adressfältet.

Ursprungligen av xms67:

Bredbandskollen sa 18 ned och 1 upp. Det ska vara 24/1, men det ligger väl inom rimlig variation? Och det är med wifi jag kör hemma. Med 3G varierar det ju en del. Men det är inget jag tycker är konstigt och det var inte 3G jag avsåg.

Ja det är helt normalt med 18/1 på en sån uppkoppling.
Dina laddningstider är helt normala, det tar samma tid på en iPhone 4.

Om det går snabbare för dig att ladda sidorna på din iPhone så beror det på att du laddar mobil-sidorna, alltså mobil.dn.se osv, och inte www.dn.se som du gör på din iPad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-24 08:37
Ursprungligen av keptang:

Ja det är helt normalt med 18/1 på en sån uppkoppling.
Dina laddningstider är helt normala, det tar samma tid på en iPhone 4.

Om det går snabbare för dig att ladda sidorna på din iPhone så beror det på att du laddar mobil-sidorna, alltså mobil.dn.se osv, och inte Nyheter - DN.SE som du gör på din iPad.

Så det är alltå normalt med 14-19 sekunder för tidningarnas nätsidor på iPad? Om jag testar med min laptop så tar det bara några få sekunder. Men kanske är iPaden så mycket långsammare? Är inte det lite beiget? Nog borde väl iPad som är anpassat för att surfa ligga närmare en laptop än en iPhone i nedladdningstid för webbsidor?

Och nej, det går inte snabbare med iPhone. Det jag menade(även om jag inte skrev det så tydligt) var att jag inte tycker iPhone går långsamt. Med den räknar jag att det ska ta lång tid att ladda ned de ordinarie .se sidorna.

Sedan kan du ju tänka på att det du laddar NER även påverkar UPP.

Varje paket nedladdat skall ha ett "ok" tillbaka (ACK-paket).

Laddar du ner ngt, surfar på en annan dator etc så är det faktiskt upstream som smäller i taket först.

iPad och iphone 4 har IDENTISK hårdvara förutom att iphone 4 har dubbelt så mkt minne. Så förmodligen surfar du snabbare på en iphone 4.

Detta är ingen nyhet utan så har det varit sedan produkterna kom.

Ursprungligen av =JoNaZ=:

iPad och iphone 4 har IDENTISK hårdvara förutom att iphone 4 har dubbelt så mkt minne. Så förmodligen surfar du snabbare på en iphone 4.

Detta är ingen nyhet utan så har det varit sedan produkterna kom.

Exakt, så enkelt är det.
Båda laddar sidor lika snabbt.

Men iPhone 4 kan ha fler sidor i minnet så den slipper ladda om flikar lika ofta som iPad ibland måste göra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-01 11:14
Ursprungligen av xms67:

Jag har sökt på forument men inte hittat något svar på min fråga.

Jag tycker det är segt att surfa med iPad. Vet inte om det kom med 4.2 men jag tror det. Ofta laddas sidan ned så det fyller skärmen. Men sedan blir det segt. Att få hela sidan kan ta lång tid.

Någon mer än jag som upplever detta? Beror det på 4.2 uppgraderingen i så fall? Finns det något jag kan göra?

Det är något i iOS 4.2.1 som gör att 3G fungerar sporadiskt. Jag har själv haft detta problem snart över en månad och problemet dök upp efter uppdateringen från iOS 4.1 till 4.2.1. Först så trodde jag det var något fel på min iPhone 4 men efter att jag har läst på olika iPhone forum inser jag att det är något fel i denna version.

Samtidigt verkar det inte som alla berörs av problemet, jag har telia och många hos dem berörs av detta

På dessa två nedan forum diskuteras det om problemet.

Apple Forum
Apple - Support - Discussions - 4.2.1 having erratic 3G data connection ...

MacWorld Forum
Problem med internet över 3G med iPhone 4 efter 4.2 update - MacWorld - allt om Mac & iPhone

Jag kan inte begripa varför inte Apple tar till sig detta problem och genast släpper en patch?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-02 11:42

Jag har inte några problemed 3G på vare sig iPhone 4 eller iPad. Men det går segt att surfa via wifi med iPad. Har nu uppgraderar mitt bredband till nyare modem och snabbare internet. Men ingen stor skillnad. Det kanske är så att man inte kan få snabbare surfning med iPad. Men jag tycker det är lite dåligt. Att surfa med iPad är ju en kärnverksamhet. Och jag tycker det går segare sedan uppdateringen men det vet jag ju inte säkert.

Att det tar 14-18 sekunder att ladda ned en normal sida är inte okey! Men jag trivs ändå med min iPad. men nu börjar jag se vart behoven för en iPad 2 finns. 1. Snabbare surf. 2. Mer RAM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-02 19:56
Ursprungligen av xms67:

Jag har inte några problemed 3G på vare sig iPhone 4 eller iPad. Men det går segt att surfa via wifi med iPad. Har nu uppgraderar mitt bredband till nyare modem och snabbare internet. Men ingen stor skillnad. Det kanske är så att man inte kan få snabbare surfning med iPad. Men jag tycker det är lite dåligt. Att surfa med iPad är ju en kärnverksamhet. Och jag tycker det går segare sedan uppdateringen men det vet jag ju inte säkert.

Att det tar 14-18 sekunder att ladda ned en normal sida är inte okey! Men jag trivs ändå med min iPad. men nu börjar jag se vart behoven för en iPad 2 finns. 1. Snabbare surf. 2. Mer RAM.

Om det tar 14 sekunder att ladda en sida så har du ett problem med nätet eller kombinationen router/iPad. Vad köpte du för router och vad ger bredbandskollen för resultat?

Ursprungligen av FreddeB:

Om det tar 14 sekunder att ladda en sida så har du ett problem med nätet eller kombinationen router/iPad. Vad köpte du för router och vad ger bredbandskollen för resultat?

Hur lång tid tar det för dig att ladda t.ex DN.se på din iPad?
Goflorp, du får gärna berätta hur lång tid det tar på din iPad också.

Så att vi får veta hur lång tid det ska ta.

Sen får dom där det inte laddas lika snabbt som på era 2 iPads ringa Apple och be om reparation/utbyte.

ang senare sedan uppdatering.

Det är också som så att Safari i iOS blivit mer "kompetent", jag tror hela programmet växt och klarar mer saker.

Hade ett par siter som alltid såg ut som pannkaka på 3.13 och som nu funkar utan problem.

tror precis som fredde att du har ngt som bråkar med dig. Vad ger bredbandskollen?

Har du kört de vanliga "kollarna"; kanalen på Routern, pinga och testa, kollat om du får packet errors osv ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-03 09:56

Hos mig tar dn.se 10 sekunder att ladda in helt över en 54Mbps uppkoppling med 100% 'mottagning', detta är verkligen inte raketfart så jag var lite snabb med att racka ned på 14 sek Websidan är iofs användbar efter 4-5 sekunder om jag vill klicka sig mig vidare in i en artikel men ändå, att rendera de där sista elementen tar sin lilla tid med RAM-minne som en Nintendo DS.

Det är min mikrostress jag ogillar som pesten. Under tiden websidan renderas så försöker jag mig på att klicka vidare, bara för att upptäcka att det område jag avser klicka på precis flyttas och jag hamnar i fel artikel =(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-03 15:13

DN.se tog nu 15-16 sekunder att ladda. Bredbandskollen säger 27/7. Tyvärr vet jag inte hur jag ska kolla andra saker som ni skriverbhörnovan. Jag uppgraderade mitt bredband och fick ett nytt modem. Det ger lite bättre värden via bredbandskontrollen.

Självklart märks det ibland att iPaden byter råkraft mot optimering och det finns absolut förbättringar att göra där - WebKit kan säkert bli snabbare och nästa iPad får säkert något snabbare hårdvara. Däremot verkar dn.se vara på tok för komplex att rita upp, så jag tror faktiskt man får största prestandavinsten genom att höra av sig till dem och klaga. Tycker det märks även när man sitter vid en långsammare (eller väldigt nedlastad) vanlig dator, och det känns inte rimligt att något så ordinärt som en nyhetssida ska vara så tungladdat.

1
Bevaka tråden