Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snart behövs inte riktnummer

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-04 15:13
  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-04 15:46

Vore ju smidigt att kunna koppla om telefonen som man vill utan att tänka på extra kostnader mm

Det är egentligen lite sjukt att telefonföretagen tjänar så mycket som dom gör på data och telefonsamtal - bra idé att det kommer kosta lika mycket till mobil som till fast telefon.

Ursprungligen av ;:

Det finns ju många goda tankar i detta. Själv är jag dock rätt svag för riktnummer, jag tycker det är super att redan på numret kunna utläsa varifrån ett samtal kommer (för jag har en hyfsat god kunskap om var olika riktnummer finns)

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det finns ju många goda tankar i detta. Själv är jag dock rätt svag för riktnummer, jag tycker det är super att redan på numret kunna utläsa varifrån ett samtal kommer (för jag har en hyfsat god kunskap om var olika riktnummer finns)

Det är faktiskt rätt najs när man tänker efter. Hade varit lite kul att köra länskod på regskyltar också! (retro drömmar)

En av PTS stötestenar är troligen hantering av larmsamtal /112 etc om vi inte har riktnummer och behåller numret vart vi än flyttar i detta avlånga land.. ska bli intressant och se hur de löser det.. när alla kör IP telefoni vill säga..

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-05 10:19
Ursprungligen av lilledanne:

En av PTS stötestenar är troligen hantering av larmsamtal /112 etc om vi inte har riktnummer och behåller numret vart vi än flyttar i detta avlånga land.. ska bli intressant och se hur de löser det.. när alla kör IP telefoni vill säga..

Larmcentraler och liknande kanske får en databas som talar om vart varje telefon sitter någonstans i landet.
Mobila enheter går ju att triangulera.

Ursprungligen av ;:

Larmcentralerna kopplar ju redan runt en massa så jag vet inte om det är ett jättestort problem.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2011-01-08 09:53
Ursprungligen av ;:

Hmmmm, jag har "Skype-In"-nummer, ett 08-nummer som följer mig jorden runt. Där funkar inte 112.

Man måste nog se problemet globalt, inte bara inom Sverige. IP-telefonin har ju inga landgränser.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-01-08 16:59

Hmm, oftast ringer man lokalt inom samma riktnummer, betyder inte detta förslag att man måste slå riktnummer för att nå sin lokala pizzeria?

När kommer telefoner där man kan ange standard riktnummer? Säg att jag bor i Göteborg och ställer in 031 som standard. För att beställa pizza slår jag då bara 165222 grön lur, istället för 031-165222.

Ursprungligen av reboot81:

Hmm, oftast ringer man lokalt inom samma riktnummer, betyder inte detta förslag att man måste slå riktnummer för att nå sin lokala pizzeria?

När kommer telefoner där man kan ange standard riktnummer? Säg att jag bor i Göteborg och ställer in 031 som standard. För att beställa pizza slår jag då bara 165222 grön lur, istället för 031-165222.

Fanns på NH237 från Ericsson, anno 1994. Var en grym funktion!

//Stefan

Ursprungligen av ;:

Jättebra! Gör som i till exempel Danmark och Norge: Inför 8-siffriga nummer utan riktnumer och gör det nu!

Ursprungligen av ;:

Ja, här i Norge har vi åttasiffriga telefonnummer.
Inga riktnummer men man kan se på de två första siffrorna vilket område numret förmodligen befinner sig i eller om det är en mobil.

Läste detta om att ta bort riktnummer första gången för 10 år sedan Inget hände. Nada.

1
Bevaka tråden