Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Undrar om Time Machine och extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Brännö
  • 2011-03-16 11:38

Jag har äntligen bytt till mac och kör en MBP 2011 som jag är mycket nöjd med. Nu vill jag gärna komma igång med Time Machine.

Jag har en liten HTPC framme vid tv:n som är kopplad till en extern usb hårddisk. Det jag vill göra är att köra Time machine och använda den externa disken som en nätverksdisk som jag kan komma åt från min MBP.

Går det att använda Time Machine mot en pc på det sättet? Måste jag formatera min externa disk? Är det bättre att bara köpa en NAS och skita i HTPC:n?

mycket tacksam för svar!

ps jag har letat i forumet men inte riktigt hittat mitt problem eller en lösning till det.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-03-16 15:10

Time Machine bygger på att hårddisken använder Mac OS Extended, och att nätverksöverföringarna sker med AFP. Så den externa hårddisken måste i så fall formateras, eller i vart fall få en ny partition. HTPC:n måste sedan fås att förstå Mac OS Extended (jag förmodar att den kör Windows) och att prata AFP med Macen.

Det går att lösa allt det här, men det är inte enkelt. Dessutom är det bäst att en hårddisk som används till säkerhetskopiering inte har en massa andra uppgifter.

Läs gärna den här tråden, som innehåller mycket nyttigt: http://www.99.se/harddiskar-lagringsmedia/278444-posta-era-lagrings-backuplosningar.html

  • Oregistrerad
  • 2011-03-16 15:51

1.) Sälj din USB Disk till en kompis, eller använd den som extra backup i kassaskåpet/jobbet.
2.) Köp en billig netgear NAS (Dom har inbyggt stöd för både TimeMachine och Windows)

Klart

  • Medlem
  • Brännö
  • 2011-03-17 09:10

tack för svaren... jag låter nog HTPC:n stå kvar o göra sitt, så kan jag ha den som någon sorts extra manuell backup med den externa disken. Så får jag köpa en NAS när jag får råd

Ursprungligen av wuqu:

tack för svaren... jag låter nog HTPC:n stå kvar o göra sitt, så kan jag ha den som någon sorts extra manuell backup med den externa disken. Så får jag köpa en NAS när jag får råd

Klokt, NAS är bra grejer.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-05-18 20:38

Annars hittade jag detta, har inte testat själv än men innan jag hittat en NAS jag vill ha (till rätt peng) känns det som en någorlunda lösning.
Länk

1
Bevaka tråden