- MatsOlov
- Medlem ●
- I skogen utanför Umeå
Så - som Rönnbäck säger; denna nya enorma tillökning av Apple-konsumenter är inga märkesfanatiker. Många av oss gamla Macare fattar tydligen inte detta.
Det var precis det jag försökte säga med mitt inlägg ovan, att trots att dessa personer inte varit intresserade av vilket märke de använt tidigare (en pc är en pc, en mobil är en mobil) så är dom nu intresserade av produkten och märket vilket kan resultera i ett mer märkestroget beteende och att en person som går från iPod/iPhone till en Mac och vidare till iPad och Apple TV inte kommer att byta bort Apple lika lättvindigt igen. Där har Apple tänkt till med Macen som den digitala huben.
Det är nog precis som du säger Richard, tror jag.
iPhone/iPad är suverän med dess mjukvara, idag överlägset allt annat, men kommer det något annat bättre så kommer folk att byta, oavsett märke.
Men Apple har enligt mig ett enormt försprång iom succén som startades med iPhone 2G.
Det är nog precis som du säger Richard, tror jag.
iPhone/iPad är suverän med dess mjukvara, idag överlägset allt annat, men kommer det något annat bättre så kommer folk att byta, oavsett märke.
Men Apple har enligt mig ett enormt försprång iom succén som startades med iPhone 2G.
De har ett försprång, men åtminstone mätt i antalet sålda smart phones är Android-telefonerna ikapp, och kanske förbi. På surfplattemarknaden är Apples försprång större, men ändå inte större än att hela försprånget kan tas in på 1-2 års sikt. Jag är inte säker på att det blir så, men jag tror att potentialen finns där, det blir på något sätt hela världens elektronikindustri mot Apple, och det är en match jag inte tror Apple fixar i längden.
Iphone, och i ännu högre grad iPad har haft kort tid på sig för att skapa den typ av lojalitet som Apple har hos oss som använt Apple-produkter i över 20 år, och jag tror, eller snarare är rätt säker på, att den stora massan aldrig kommer att bli såna som vi, i det avseendet.
Ja, endast Apple levererar iOS, precis som att Apple har 100% marknadsandelar på datorer levererade med Mac OS X som operativsystem. Självklart är antalet enheter lägre för Apple än för resten av världens tillverkare tillsammans.
Android levereras av xxx antal olika tillverkare med xxxx olika enheter som använder Android.
Apple kör sin grej och jag tror inte att man bryr sig speciellt mycket om detta faktiskt, Apple tjänar tillräckligt med pengar på en handfull enheter (iPhone/iPad) och gör detta jäkligt bra..
Börjar hamna off-topic då tråden bör handla om Motorola Xoom..
Det är sant, tråden handlar om Motorola Xoom, och även om ämnena tidig produktlansering och märkeslojalitet kan sägas beröra förutsättningarna för Xoom så håller jag med om att de ligger på gränsen till off-topic.
Det är sant, tråden handlar om Motorola Xoom, och även om ämnena tidig produktlansering och märkeslojalitet kan sägas beröra förutsättningarna för Xoom så håller jag med om att de ligger på gränsen till off-topic.
Ligger inte på någon gräns alls. Rubriken innehåller "Motorola" och "konkurrenter". Apple är en konkurrent sist jag kollade.
Här finns en video där dom jämför iPad2 och Xoom, om någon är intresserad: YouTube - Motorola Xoom vs Apple iPad 2 Comparison
Där det påstås att Safari på iPad inte har tabs. Det är ju inte helt korrekt. Det fungerar lite annorlunda bara.
Jag tycker att Xoom är riktigt, riktigt fin. Den har dessutom högre upplösning på både skärm och kamera och - inte minst - inbyggd kortläsare. Jag gillar också widescreen-ratio (iPad3 kommer att vara mera år widescreen också är min övertygelse). Hade Xoom kört iOS så hade jag köpt den istället för en iPad2. Utan tvekan.
PS. Trådrubriken säger "hånar". Det är språkinflation å det grövsta :-D. Det är som när någon tappar mjölken och säger att det är "katastrof". Något "hån" finns inte i rullen. Det är mesig och löjligt snäll tycker jag. DS.
Jag tycker att Xoom är riktigt, riktigt fin. Den har dessutom högre upplösning på både skärm och kamera och - inte minst - inbyggd kortläsare. Jag gillar också widescreen-ratio (iPad3 kommer att vara mera år widescreen också är min övertygelse). Hade Xoom kört iOS så hade jag köpt den istället för en iPad2. Utan tvekan.
PS. Trådrubriken säger "hånar". Det är språkinflation å det grövsta :-D. Det är som när någon tappar mjölken och säger att det är "katastrof". Något "hån" finns inte i rullen. Det är mesig och löjligt snäll tycker jag. DS.
Jag tror inte Widescreen skärmen fungerar på en tablet. Tittar du på film i horizantalt läge är den bra men vrider du på den så ser det inte klokt ut. Alldeles för smal för att vara användbar. Jag tror Apple har redan bestämt sig att 4:3 formatet är det bästa och det kommer inte att ändras. Vad som kommer att ändras är upplösningen, den kommer bli dubbelt så stor när hårdvaran är redo för det. Kanske nästa år när iPad 3 kommer.
//Rob
Ja väldigt, åtminstone i förhållande till iPad:en. Jag googlade lite och tydligen har den något auto-kontrastläge som kan stängas av och få den lite bättre, men det var ett stort minus.
Enligt recensionen så tyckte hon att Widescreen-formatet var bättre för vanligt webbsurfande, eftersom det var färre gånger man behövde sidscrolla.
Spontant tror jag att jag skulle tycka likadant.
Bortsett från att utbudet av Appar är större för iPad, och den bättre skärmen så tycker jag det mesta är snäppet mer tillalande med Xoomen för min räkning, men det är utan tvekan för att jag är en sån som själv vill kunna flytta över filer, installera appar från fler ställen etc.
För konsumenterna är ju detta det ideala, att det finns en hungrig grupp av konkurrenter som pressar ledaren.
Enligt recensionen så tyckte hon att Widescreen-formatet var bättre för vanligt webbsurfande, eftersom det var färre gånger man behövde sidscrolla.
Spontant tror jag att jag skulle tycka likadant.
Jag tyckte hennes recension vinklades från nörd sidan. Många tekniska finesser som väldigt få kommer att använda. Att sen säga att xoom "kommer" med 4G om man skickar in den till motorola för att få hårdvaran uppdaterad låter lika bra som att batteriet är utbytbar på iPad.
Att SD kortet på xoom fungerar inte eftersom Android 3 har inte den funktionen ännu är igen en till sån funktion som jag skrev om tidigare. Kommande funktioner jämförs med funktioner som finns i iPad 2 nu (SD kort läsare för 29$).
Är man en teknik nörd så är tekniska finesser viktiga även om man inte kan eller kommer använda dem alls. Men man har den möjligheten.
Apple släpper för det mesta funktioner där nästan alla kommer att använda och kunna använda det utan att läsa manualen först. Och släppa nya funktioner när de är uttänkta och inte bara påtänkta funktioner som kanske kommer i en framtida uppdatering.
Vad gäller widescreen formatet så har jag redan skrivit att xoom är tänkt att hållas liggande, stående formatet är alldeles för smalt och man måste sidleds skrolla ännu mer. Apples iPad kan hållas hur som helst eftersom både liggande och stående formatet passar utmärkt att läsa på.
//Rob
Jovisst, det finns en sån inlåsningseffekt, men vetefasen hur stor den är. Många av de appar som folk köper är ju för att kompensera för någon typ av brist, t.ex. för att få bättre mail/surf/sms/bildhantering etc. etc. och dessutom finns det något slags avskrivning även när det gäller teknik. En hel del av apparna är ju också sånt som är till för att möta tillfälliga behov, typ inreda hemmet, planera ägglossning, semesterappar etc och de har ett bäst före-datum.
Herregud vad mycket stålar man förlorade då CD:n kom, då videon försvann etc. etc. men på något sätt tuggade man ju i sig det där och gick vidare.
Men visst finns det inlåsning, och jag tror dessutom att Apple kommer att göra allt för att maximera den nu. Den omgörning av MobileMe som det pratas länge om lär väl komma så småningom, och den är säkert till för att folk ska lägga allt vad de har i Apples händer, och därigenom göra det svårt att byta.
Jo jag förstår dina poänger, men jag håller inte helt med. 4G ligger i sin linda och det måste ju ses som en fördel att det GÅR att uppgradera enheten. Det är ju inte så att man blir tvingad till det, och även om man inte uppgraderar är det fortfarande 3G, dvs. lika bra som iPad idag, men bättre inom kort
SD kortet, jovisst, synd att det inte funkar out of the box men kommer uppgraderingen inom de närmsta månaderna är det fortfarande en fördel att det finns i enheten. Att påstå att Apple skulle vara bättre är inte sant, eftersom vem som helst kan plugga in en kortläsare i Xoom, eftersom den har USB. Dvs, det Xoom är lika bra som iPad idag, även utan aktiveringen av den inbyggda kortplatsen, men bättre inom kort.
Jag anser faktiskt att du har fel om Widescreen-formatet, eftersom det som avgör scrollningen är pixelantalet, där Xoom har 1280x800 att jämföras med iPad:s 1024x768, dvs ÄVEN i stående format kommer man att få scrolla mer på iPad, låt vara att skillnaden är minimal.
Jo jag förstår dina poänger, men jag håller inte helt med. 4G ligger i sin linda och det måste ju ses som en fördel att det GÅR att uppgradera enheten. Det är ju inte så att man blir tvingad till det, och även om man inte uppgraderar är det fortfarande 3G, dvs. lika bra som iPad idag, men bättre inom kort
Det är kul, det här med att uppgradera. Flera gånger har Telia ringt mig och erbjudit mig en uppgradering av mitt mobila bredband till 16 MBit. Då frågar jag dem om de kommer och uppgraderar min iPad också så den klarar den högre hastigheten. Då brukar det bli tyst i luren.
Det är kul, det här med att uppgradera. Flera gånger har Telia ringt mig och erbjudit mig en uppgradering av mitt mobila bredband till 16 MBit. Då frågar jag dem om de kommer och uppgraderar min iPad också så den klarar den högre hastigheten. Då brukar det bli tyst i luren.
Jag är förmodligen jättetrög, men jag fattar inte vad poängen med din anektot är. Har du lust att förklara så kanske jag fattar?
Jag är förmodligen jättetrög, men jag fattar inte vad poängen med din anektot är. Har du lust att förklara så kanske jag fattar?
Det vara bara ett litet sidospår som jag kom att tänka på när du skrev att Motorola påstår att man kan uppgradera hårdvaran i efterhand. Telia (och andra operatörer) ringer ju ofta och tjatar om att man ska få fördelar om man bara binder sitt abonnemang i 12-18 månader. Jag tycker detta är rätt tröttsamt, men det är kul att höra hur de pressar på med gratis modem och 16 MBit om man bara binder sig. Sen när man frågar dem hur det är tänkt att man ska nyttja detta på sin iPad blir det tyst. Helt OT, jag vet.