Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som använder Skype 5.0?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-16 18:06

Hej!

Idag tyckte min Skype 2.8 (har det någonsin funnits en version 3 eller 4?) att jag borde uppdatera till 5.0.någonting.
Av kommentarerna kring betaversionen i höstas, lät det som att den uppdateringen inte nödvändigtvis kunde anses vara ett uppköp. Hur är det nu? Finns det anledning att uppdatera? Mitt behov av multipartvideosamtal är tämligen begränsat (närmare försumbar). Finns det någon annan killer-funktionalitet som gör att man vill överge det enkla och effektiva gränssnittet i 2.8-versionen?

Senast redigerat 2011-03-17 22:45

testa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-17 22:42

Jag tackar för all input.

Ursprungligen av Zimmerman:

testa.

Jo, det är ju den rakaste vägen för att veta säkert.
Det är bara till att säkra sin nuvarande version innan den mosas av en uppdatering. Sen skall man vara säker att det går att rulla tillbaka till den äldre version. Ibland är det inte bara själva programmet som ändras i en uppdatering utan även stödfiler i biblioteket. Fast det känns intuitivt att Skype borde vara tämligen klient-agnostisk (det skall gå att logga in och hitta alla sina kontakter oberoende av version och plattform) och då borde det vara rätt tacksam att switcha mellan versioner. Men, men...

Hittills har ingen kommit hit för att lyrisk sjunga sin kärleksång till Skype 5, så jag tror jag trallar vidare med 2.8 så länge den fungerar och fyller sin funktion.

Om inte jag minns fel så är Skype bara en app som kommer i en dmg. Ingen "installation" alls. Lägg 5an på skrivbordet. Testa. Släng den om du inte diggar. Den gamla ligger kvar i programmappen - bara å fortsätta med den. Ingenting har blivit "förstört". Filerna i Bibliotek/Application Support/Skype är bara själva databasen.

Ursprungligen av pichia:

Jag tackar för all input.

Jo, det är ju den rakaste vägen för att veta säkert.
Det är bara till att säkra sin nuvarande version innan den mosas av en uppdatering. Sen skall man vara säker att det går att rulla tillbaka till den äldre version. Ibland är det inte bara själva programmet som ändras i en uppdatering utan även stödfiler i biblioteket. Fast det känns intuitivt att Skype borde vara tämligen klient-agnostisk (det skall gå att logga in och hitta alla sina kontakter oberoende av version och plattform) och då borde det vara rätt tacksam att switcha mellan versioner. Men, men...

Hittills har ingen kommit hit för att lyrisk sjunga sin kärleksång till Skype 5, så jag tror jag trallar vidare med 2.8 så länge den fungerar och fyller sin funktion.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2011-03-16 20:11

Gränssnittet i femman är fortfarande lika fruktansvärt bedrövligt uselt i alla fall. Det är nog ett av de sämsta gränssnitt jag någonsin sett faktiskt.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-19 12:55
Ursprungligen av jonasn:

Gränssnittet i femman är fortfarande lika fruktansvärt bedrövligt uselt i alla fall. Det är nog ett av de sämsta gränssnitt jag någonsin sett faktiskt.

Ja håller med helt. Det enda jag gillar är den nya kontaktlistan som man kan ha som separat fönster, men det "vanliga" GUI't är otroligt fult och otroligt förvirrande. Fattar faktiskt inte hur dom i överhuvudtaget har tänkt där.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-03-25 10:35
Ursprungligen av studiox:

Ja håller med helt. Det enda jag gillar är den nya kontaktlistan som man kan ha som separat fönster, men det "vanliga" GUI't är otroligt fult och otroligt förvirrande. Fattar faktiskt inte hur dom i överhuvudtaget har tänkt där.

Ja, det är mycket märkligt att de gör en fin kompakt kontaktlista och sen är resten av UI't ett gräsligt monster.

Skype 5.1 släpptes igår, by the way.

Ta hem 5an å testa. Är det skit så släng den å fortsätt å kör den du har.

Jag kör också Skype 2.8 i mina datorer. Har Skype 5 installerat på min MediaServer men avskyr gränssnittet… Hoppas de återgår till det bättre designen i Skype 2.8. Gillar dock konferensfunktionen i 5:an. Önskar dock att konferensfunktionen var gratis upp till 3–4 personer.

Femman är sämre. Punkt.
Dessutom har den en bugg som gör att en del chatkommentarer som skickas till mig inte uppdateras i fönstret. Gissa om det är frustrerande att veta att någon precis skickade en kommentar, för du hörde mottagarljudet, men inte kunna läsa den utan att starta om programmet.

(Och jag har rapporterat buggen.)

  • Medlem
  • 2011-03-18 07:57

Finns 2:an forfarande att ladda ner? Hittade inte vid en snabbtitt. Har bara 5 i min nya dator.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-18 12:34
Ursprungligen av Baron:

Finns 2:an forfarande att ladda ner? Hittade inte vid en snabbtitt. Har bara 5 i min nya dator.

Old Version of Skype for Mac Download

Jag själv har återgått till 2.8 efter kontakt med Skype support där de bekräftat att jag inte har möjlighet att ändra gränssnittet till compact mode i 5.0.

Människor tenderar att köpa allt mindre datorer - därmed mindre skärmar - trots det väljer Skype att ändra gränssnittet till något som tar upp hela skärmen, intressant..

Senast redigerat 2011-03-19 16:52
  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-18 13:15
Ursprungligen av iPilot:

Old Version of Skype for Mac Download

Jag själv har återgått till 2.8 efter kontakt med Skype support där de bekräftat att jag inte har möjlighet att ändra gränssnittet till compact mode i 5.0.

Människor tenderar att köpa allt mindre datorer - därmed mindre skärmar - trots det väljer Skype att ändra gränssnittet till något som tar upp hala skärmen, intressant..

Det är nog för att Skype vill börja lägga in reklam i skype programmet. Då är det en fördel att ha mycket plats för reklamen.

//Rob

Man vänjer sig vid gränssnittet även om det tar lite tid. Lägg det i ett eget virtuellt desktop så stör det mindre.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-03-19 10:41

5an fungerar fint för mig, var lite ovant i början men nu går det bra.

Jag uppgraderade till 5.an hela vägen, dvs min 2.8 byttes ut. Jag hatade det. Hade kvar installations-filen för 2.8 och kunde installera den utan några som helst problem. Det var ju en stor grej, ganska fint att de försökte göra nåt Nytt av det hela. Jag har i diverse skype-konversationer fått höra "vafan...jag fick ett meddelande....meh...vart?!..." etc tills de hittar det de söker. Det är illa.

Hemskt att fönstret för Skype ska ta upp så mycket plats på skärmen. Att inte möjligheten finns att göra fönstret mindre är en bra anledning att söka annan lösning istället för Skype.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2011-03-23 20:49

För er som undrar: Det går utmärkt att nergradera tillbaka till 2.8 när man har provat femman. Ladda ner 2.8 härifrån och ersätt femman med den gamla filen. När du loggar in kommer den att uppdatera dina filer och allt ska vara bra och fint igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-23 21:55
Ursprungligen av jonasn:

För er som undrar: Det går utmärkt att nergradera tillbaka till 2.8 när man har provat femman. Ladda ner 2.8 härifrån och ersätt femman med den gamla filen. När du loggar in kommer den att uppdatera dina filer och allt ska vara bra och fint igen.

Intressant att du lyckats hitta 2.8 på Skypes egna hemsida. Jag fick nämligen detta svar från deras support då jag skickade in en fråga:

"Unfortunately, we cannot provide you with an older version of Skype. We advise against downgrading since with each new version a lot of problems are fixed. Skype recommends that you always use the most up-to-date version of the program.

However, you may download older versions of Skype from websites that provide them, such as Old Version of Skype for Mac Download

But please note that downloads from websites other than skype.com are not officially supported by us. We have no control over the content on such websites, which can change or disappear without notice, nor can we guarantee that the downloaded product will work."

De verkar inte ha särskilt stor koll där på supporten..

Jag använder 2.8 istället för den nya, enbart på grund av att det nya användargränssnittet ses bäst från 17 meters avstånd.

Lika illa fortfarande?

Ursprungligen av klarabara:

Lika illa fortfarande?

Japp…

Ursprungligen av klarabara:

Lika illa fortfarande?

Ptjaaa, inga interface-förändringar. :s
Skype 5.1 for Mac - Download the latest version of Skype and get free computer calls

Ursprungligen av klarabara:

Lika illa fortfarande?

Jag fick en ny feature med 5.1. Det gick inte att aktivera kameran på det första samtalet. Sen gick det.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-03-25 13:12

WTF! Installerade version 5.1.0.914 idag och får efter en halvtimme Kernel Panic med raden:
BSD process name corresponding to current thread: Skype

Letade lite och hittade den här tråden där går för övrigt att läsa:
"Just a word to any Skype users who leave the program open and logged on - I had to configure Norton to block all incoming requests. I was absolutely amazed at the number of computers attempting to access permission to my hard drive while logged on. There's no reason whatsoever to grant anyone access - for what it's worth!"

Stämmer det och är det alls något man behöver bry sig om?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-25 14:35
Ursprungligen av zack:

WTF! Installerade version 5.1.0.914 idag och får efter en halvtimme Kernel Panic med raden:
BSD process name corresponding to current thread: Skype

Letade lite och hittade den här tråden där går för övrigt att läsa:
"Just a word to any Skype users who leave the program open and logged on - I had to configure Norton to block all incoming requests. I was absolutely amazed at the number of computers attempting to access permission to my hard drive while logged on. There's no reason whatsoever to grant anyone access - for what it's worth!"

Stämmer det och är det alls något man behöver bry sig om?

Om din dator har en Fast IP adress (dvs utan router och NAT) kommer Skype agera som "nod" för andra Skype users som sitter bakom router/brandvägg med NAT. Detta gör alla P2P program (För dom som inte förstått det så använder Skype P2P), skype är inget undantag. Detta betyder alltså att du delar med dig av din bandbredd till andra skype users. Dom kommer inte på något sätt åt "din dator" utan kommer åt skype. Detta gäller enbart om du INTE sitter bakom en router eller brandvägg.

Om man vill ringa gratis till alla vänner och ovänner och skype är gratis så borde man förstå att dom måste göra något för att minska sin bandbreddsräkning, fast gemene man fattar tyvärr inte detta

1
Bevaka tråden