Får hoppas det kommer betydligt bättre från apple iår då.
Ja, det är vi många som hoppas på. Prestandan och modulariteten i FCP är bra tycker jag, men det är dags för en uppdatering nu.
------------------
Angående "lr":
Mitt syfte är inte att veva en pekpinne. I alla fall inte med ovänlig avsikt.
"lr" kan vi väl kalla för "lingo". Den här typen av språk blev väl rejält utbrett när folk började SMSa allt mer; dels var det "praktiskt" för att det gick snabbt att skriva, men eftersom korttextmeddelanden är teckenbegränsade, så var det även en verklig fördel att spara tecken.
Men även med SMS är fördelarna på bekostnad av läsbarheten. Detta gör kanske inget om man skickar till folk man känner, eller till en grupp människor som man förväntar sig inte har några problem med avkortningarna?
Men i normala texter på nätet, även i foruminlägg, kan jag inte se att man skall behöva kompromissa läsbarheten på det sättet.
Som jag sade, så var det inte oläsbart för mig, men det tog kanske 10 sekunder innan polletten trillade ner. En starkt bidragande anledning var naturligtvis att du bakade in det i en rubrik med andra förkortningar. Jag använder själv ofta improviserade förkortningar när jag encodar video:
XX 720p CF 25 Gr.mov
så när jag först läste din rubrik försökte jag först hitta typiska förklaringar till "lr".
Att "lr" har använts i 10 år, och låt oss nu bara komma överens om att det är på det viset, betyder ju inte att det är det bästa sättet att uttrycka sig på?
Och tro mig, jag anstränger mig för att hänga med i utvecklingen men jag förbehåller mig rätten att bara anamma det jag tycker är rimligt.
Hursomhelst, lycka till med ditt filmande!