Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kontakter och SMS borta vid synk mellan iphone och itunes - går de att få tillbaka?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har snurrat runt bland olika trådar i forumen men ej hittat något som svarar på min fråga. Har jag sökt för dåligt är jag mycket tacksam för länk till tråd där hjälp kan finnas.

Problembeskrivning: Skulle göra en insats och hjälpa frun med att installera Itunes på hennes nya mini pc (Asus EeeePC med MS XP HE 2002) för att sedan synka med hennes iphone. Intallerade itunes och synkade sedan med iphonen. Men, hennes kontakter (från telefonen, de finns inte sparade någon annanstans) är försvunna och likaså telefonhistorik såsom sms och tidigare ringda nummer.

Jag kan inte skylla på någon annan än mig själv och pysslade med flera andra saker samtidigt som jag gjorde installation/uppdatering så jag missade varningarna som säkert kom upp under vägen.

Hennes kontakter finns ej sparade någon annanstans. Går detta att återskapa på något sätt? Vad kan jag göra? Och kontakterna är givetvis det viktigaste men går det även att få fram de gamla sms:en och telefonhistoriken vore även det fantastiskt. Mycket tacksam för all hjälp.

Du gjorde ingen säkerhetskopiering på den innan? Eller du kanske har någon från en annan dator? Annars så kan du ju återställa den från senaste kopian.

Ingen säkerhetskopiering. Finns ej på annan dator. Tyvärr.

Och iphone:n är version 4.2.1 (8C148)... om det kan hjälpa.

Då är informationen borta..

I fortsättningen se till att synka mot molnet (Gmail/me.com...), så att informationen alltid finns någon annanstans än på telefonen / en dator.

Om man har MobileMe ja...olyckskorpen i detta fall har inte MM vad jag kan utläsa.

Ursprungligen av keptang:

Då är informationen borta..

I fortsättningen se till att synka mot molnet (Gmail/me.com...), så att informationen alltid finns någon annanstans än på telefonen / en dator.

Ursprungligen av Zimmerman:

Om man har MobileMe ja...olyckskorpen i detta fall har inte MM vad jag kan utläsa.

Det var därför jag skrev, "i fortsättningen".

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-06 22:50

Du behöver inte gräma dig för det kommer att hända igen, 3 år med iPhone och jag förlorade allt igår - kontakter och kamerarullen. iTunes är djävulens påfund

Hände mig också i höstas när jag fick min iPhone 4 utbytt på garanti. Trodde jag hade gjort backup, men icke. Bara synkat. Detta i kombination med ominstallerad dator var inte bra, Kontakter och kalender var synkat med MobileMe, men kamerarulle, sparad data i appar o s v var förlorat för alltid.

• Medlem
  • International user
  • 2011-04-07 07:50
Ursprungligen av Capeman:

Hände mig också i höstas när jag fick min iPhone 4 utbytt på garanti. Trodde jag hade gjort backup, men icke. Bara synkat. Detta i kombination med ominstallerad dator var inte bra, Kontakter och kalender var synkat med MobileMe, men kamerarulle, sparad data i appar o s v var förlorat för alltid.

Synka är samma som backup, vid varje synkning görs en säkerhetskopia

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-07 08:47
Ursprungligen av zappee:

I listan över backuper saknades fräscha för min telefon och jag gjorde en 2 minuter innan jag startade återställningen. Jag vet inte om idogt synkande av säkert 7 olika iDevices bidragit till att den inte klarade av fler, oavsett så var det en otroligt dyrköpt erfarenhet. Filerna ligger visserligen kvar på disken i iTunes backupkatalogen men vem orkar dechiffrera dessa...=/

Ursprungligen av FreddeB:

I listan över backuper saknades fräscha för min telefon och jag gjorde en 2 minuter innan jag startade återställningen. Jag vet inte om idogt synkande av säkert 7 olika iDevices bidragit till att den inte klarade av fler, oavsett så var det en otroligt dyrköpt erfarenhet. Filerna ligger visserligen kvar på disken i iTunes backupkatalogen men vem orkar dechiffrera dessa...=/

Ibland lever iTunes sitt eget liv när det gäller dessa synkningar/backups.

Kollade i iTunes på min dator nu som exempel.

min iPhone 4 har 5 backups;

11/23/2010 2:50PM
3/3/2011 7:59PM
3/15/2011 6:06PM
3/15/2011 6:30 PM
4/4/2011 10:34 PM

Märkliga backups den sparat, vad hände mellan 11/23/2010 och 3/3/2011, knappast så att jag inte synkade telefonen där emellan.

iPad ser ut som det tyvärr brukar göra, det enda som finns är;
3/21/2011 9:57AM
3/21/2011 9:57AM

Här saknas hur mycket som helst.. Synkade den senast i förrgår då jag jailbreakade 4.3.1 på den, och naturligtvis innan 3/21/2011.

iTunes lever sitt eget liv gällande synkningar/backups och går inte att lita på till 100% tycker jag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-07 10:49

Vill inte vara sådan men har du ingen backup på din dator?

Ursprungligen av zappee:

Nope, inte i det här fallet i alla fall. Hade synkat en massa gånger, men det fanns inga backuper öht.

• Medlem
  • International user
  • 2011-04-07 23:07

Ursprungligen av Capeman:

Nope, inte i det här fallet i alla fall. Hade synkat en massa gånger, men det fanns inga backuper öht.

Spännande, jag ser då min senaste synk bland säkerhetskopior.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-07 09:26

Jag längtar en komplett molnlösning =(

Jag synkar dock kontakter/kalender endast via molnet (Google).
Då är jag aldrig beroende utav att min dator är up-to-date med kontakter/kalender, eller behöver lita på att iTunes har en backup kvar.

en 100%:ig molnlösning från Apple skulle jag vilja se gällande synkningar som man idag måste göra mot iTunes.

Skumt. Varje gång jag har bytt iPhone eller iPad har jag bara synkat den gamla först och sen petat in den nya och återställt från nyss gjorda backup. Aldrig varit några problem. Ren tur, kanske?
För övrigt har jag min kalender, e-post och kontakter i Exchange. På det viset är jag oberoende och kan i nödfall gräva fram firma-Nokian eller nån gammal HTC och vara igång igen på en halvtimme.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-07 11:27
Ursprungligen av acke:

Vill inte vara sådan men har du ingen backup på din dator?

Jo, det är ju prexis det jag hoppades att iTunes hade tagit hand om...

Lika mycket som jag hyllar Mac OS X tvivlar jag på iOS och framför allt iTunes. Jag litar inte på synkningen för 5¢ (öre finns snart inte).

• Medlem
  • linköping
  • 2011-11-17 10:58

Det här problemet verkar fortsätta, det är alldeles för lätt att göra fel vid uppgradering av iOS. Verkar dock finnas en ok lösning för att återskapa kontakterna, förutsatt att man har vissa operatörer.

Raderade Ios 5 dina kontakter?

1
Bevaka tråden