Skrevs ursprungligen av malen
Lämnade in till tryckeriet under flera år dokument med först och främst Poltimes och Polhelvetica (polska Postscript varianter av Times och Helvetica godkända av Adobe). Det hände även att jag lämnade in dokument med Times CE och Helvetica CE.
Jag använde PageMaker, ID och FreeHand EPS. Inga problem rapporterade från tryckeriet. Se till att ha de nyaste versioner och att fonter inte är skadade.
I o m att OSX är etablerat nu så ser jag inga hinder att gå övet till OpenType fonter. Man kommer inte ifrån investeringar om man vill hänga med utvecklingen och göra arbetet enklare och effektivare.
Övertala dina kunder att göra det också. Vill de inte göra det, anlita kunder som använder nya technologier.
Det finns ingen anledning att sitta kvar i stenåldern bara för att några kunder vill det. Kommer ingen att anlita de p g a deras tillbakasträvande blir de tvungna till sist att ta steget fram för att överleva.
Stackars de människor som är tvungna att arbeta med gamla operativsystem och programversioner bara för att deras arbetsgivare inte vill investera i nya lösningar.