Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Times CE - teckenuppsättning?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-06-11 10:41

Någon som har bra erfarenhet av olika språk på Mac?

Jag har ett typsnitt som heter Times CE (Centraleuropeiskt). Det används i ett dokument på polska.

Det är ett tecken som ser rätt ut på skärmen men kommer ut fel i rippen. Jag förmodar att jag måste använda en annan teckenuppsättning än den jag normalt använder.

Jag kör Mac OS 9.2.2.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-11 11:51

Ser det rätt ut på skärmen, men kommer ut ett helt annat tecken låter det som en krock mellan typsnitten. Använder du ?key caps? och väljer rätt tecken där ska det komma ut rätt också, så länge inga id-konflikter vill säga.

För id-problem kan du kolla in FontDoctor.

• Medlem
  • 2003-06-12 16:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av david_v
Ser det rätt ut på skärmen, men kommer ut ett helt annat tecken låter det som en krock mellan typsnitten. Använder du ?key caps? och väljer rätt tecken där ska det komma ut rätt också, så länge inga id-konflikter vill säga.

För id-problem kan du kolla in FontDoctor.

Knepigt fall. FontDoctor rapporterade inget fel med själva typsnittet. Jag provade med att inaktivera alla andra versioner av Times vilket inte heller hjälpte.

Ett ytterligare infall var att göra en pdf-fil med Distiller men den genererade samma fel.

Kul med problemlösningar när man lyckas lösa dem...

• Medlem
  • 2003-06-12 18:45

en kund till mig hade liknade problem, då hade ett tecken gjorts i Quarken som en Kapitäl med verktygspalleten, kanske liknade fall detta?

Micke

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-19 12:51

Lämnade in till tryckeriet under flera år dokument med först och främst Poltimes och Polhelvetica (polska Postscript varianter av Times och Helvetica godkända av Adobe). Det hände även att jag lämnade in dokument med Times CE och Helvetica CE.
Jag använde PageMaker, ID och FreeHand EPS. Inga problem rapporterade från tryckeriet. Se till att ha de nyaste versioner och att fonter inte är skadade.

I o m att OSX är etablerat nu så ser jag inga hinder att gå övet till OpenType fonter. Man kommer inte ifrån investeringar om man vill hänga med utvecklingen och göra arbetet enklare och effektivare.
Övertala dina kunder att göra det också. Vill de inte göra det, anlita kunder som använder nya technologier.
Det finns ingen anledning att sitta kvar i stenåldern bara för att några kunder vill det. Kommer ingen att anlita de p g a deras tillbakasträvande blir de tvungna till sist att ta steget fram för att överleva.
Stackars de människor som är tvungna att arbeta med gamla operativsystem och programversioner bara för att deras arbetsgivare inte vill investera i nya lösningar.

• Medlem
  • 2003-06-23 18:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Lämnade in till tryckeriet under flera år dokument med först och främst Poltimes och Polhelvetica (polska Postscript varianter av Times och Helvetica godkända av Adobe). Det hände även att jag lämnade in dokument med Times CE och Helvetica CE.
Jag använde PageMaker, ID och FreeHand EPS. Inga problem rapporterade från tryckeriet. Se till att ha de nyaste versioner och att fonter inte är skadade.

I o m att OSX är etablerat nu så ser jag inga hinder att gå övet till OpenType fonter. Man kommer inte ifrån investeringar om man vill hänga med utvecklingen och göra arbetet enklare och effektivare.
Övertala dina kunder att göra det också. Vill de inte göra det, anlita kunder som använder nya technologier.
Det finns ingen anledning att sitta kvar i stenåldern bara för att några kunder vill det. Kommer ingen att anlita de p g a deras tillbakasträvande blir de tvungna till sist att ta steget fram för att överleva.
Stackars de människor som är tvungna att arbeta med gamla operativsystem och programversioner bara för att deras arbetsgivare inte vill investera i nya lösningar.

I princip håller jag med dig om att man inte kan stagnera i gammal teknologi. På det tryckeri där jag arbetar har vi därför både Mac OS 9 och Mac OS X i produktion men så "sturska i korken" kan inte vi som ett litet tryckeri vara att vi kan be våra kunder anpassa sig eller byta tryckeri. De stora tryckerierna kan säkert tillämpa den policyn men det är de det.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-23 18:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ulf A
I princip håller jag med dig om att man inte kan stagnera i gammal teknologi. På det tryckeri där jag arbetar har vi därför både Mac OS 9 och Mac OS X i produktion men så "sturska i korken" kan inte vi som ett litet tryckeri vara att vi kan be våra kunder anpassa sig eller byta tryckeri. De stora tryckerierna kan säkert tillämpa den policyn men det är de det.

Informera de om nya teknologier.
Det är tyvärr så att många som sitter med deadline dagen in och dagen ut inte vet om nya saker som skulle underlätta och förbättra deras arbete. Visa för de fördelar med att uppgradera, förnya, det vinner både ni och era kunder på.
I nödfall kan Times CE och Helvetica CE bytas ut mot Poltimes och Polhelvetica - polska Postscript versioner av Times och Helvetica, godkända av Adobe och vad jag vet, i Sverige var det MacMecarna som hade de typsnitten.

1
Bevaka tråden