Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp Final Cut Pro X

Tråden skapades och har fått 671 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Eftersom jag inte fattar vad artikeln pratar om så skapar jag en notis.

Apple har idag visat upp Final Cut Pro X, helt omskrivet från grunden med bland annat 64-bitarsstöd och stöd för GCD. FCP kommer att börja säljas i App Store i juni för $299.

I skrivande stund går det inte att komma in på Apples hemsida, men här är lite info från andra siter:

Apple Demos Final Cut Pro X at NAB 2011, Ships in June for $299 - Mac Rumors

http://www.appleinsider.com/articles/11/04/12/apple_unveils_new_64_bit_final_cut_pro_x.html

http://www.9to5mac.com/61175/64-bit-final-cut-pro-x-launched/

http://www.tuaw.com/2011/04/12/final-cut-pro-announcement-at-nab-supermeet/

Senast redigerat 2011-04-13 05:59
  • Medlem
  • Borås
  • 2011-04-13 06:24

Ska bli spännande att se, hoppas dock att fixas med alla programmen i studio.

Btw, låter inte många av de nya grejerna som Premiere?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-13 08:14
Ursprungligen av odlarn:

Ska bli spännande att se, hoppas dock att fixas med alla programmen i studio.

Apple says ‘stay tuned’ for other Final Cut Studio apps

Skönt!

Tycker det är konstigt att köpa denna typ av (pro) program i App Store. Magnetic timeline + renderingen ser jag fram emot att testa..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-13 08:23

Otroligt snyggt gränssnitt. Ser väldigt nytt ut dock. Tur att jag inte la krut på att lära mig gamla programmet utan nu kan börja fräscht.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-13 08:59

OK, kommer i juni, kan det vara så att Mac OS X 10.7 krävs?
Andree, vad är din spontana reaktion på släppet? Det under skalet är väl inget och klaga på men vad tycker du om det nya gränssnittet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-13 10:29

Vad gäller att köpa programmet via AppStore så tror jag det är fler-delat varför man gör så.

1. Man leder vägen för andra pro-apps att distribueras via AppStore
2. Man ökar tillgängligheten för alla
3. Eventuellt är säkerheten högre på apps köpta här (dvs svårare att pirat kopiera)
4. Uppdateringar av "pro apps" görs via Apple's korrekta program-kanal och inte via systemet likt idag

Jag ser inget direkt negativt med detta. Sedan får vi se hur man gör med templates och content. Att ladda ner likt i dag 50GB vet jag inte hur kul det är.

Ursprungligen av acke:

Andree, vad är din spontana reaktion på släppet?

Jotack!

Jag vet inte om jag riktigt vågade förvänta mig detta, men det var det jag hoppades på. Ett slags iMovie deluxe.

Och när jag skriver iMovie är det på inga sätt en nedvärderade omskrivning. iMovie saknar många viktiga verktyg för profisionell redigering, men bjuder samtidigt på mycket som är revolutionerande.

Nu tar man iMovies styrkor och gör ett riktigt redigeringsprogram av det på en modern kodbas (Cocoa 64 bit) med stöd för Apples moderna OS (GCD och så..). Det känns kanon!

Samtidigt så är ett så här stort steg från den upptrampade stigen naturligtvis lite problematiskt. Men jag uttalar mig inte om några begränsningar förrän vi fatt reda på mer om hur programmet verkligen fungerar.

Slutligen är det kul att Apple sätter priset till 299 dollares. Det gör det tillgängligt. Tror inte det är ett tecken att det bara är tänkt till hobbyister...

Självklart saknar vi mycket info än, men detta är min spontana reaktion. Ser jättemycket fram emot att jobba i det! Seg väntan pa detta och Lion...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-13 14:36

Jag läste en kommentar om att man inte har stöd för tape i/o likt Premier. Detta är ett problem för mid / high-end post helt klart även om band nyttjas mindre och mindre idag. Här hoppas jag på ett tillräckligt öppet system för att i sådant fall en tredje-part kan lösa den pucken.

Vad gäller dig Ne100 är det omöjligt att säga om FCPX kommer göra livet bättre eller sämre för dig. Din maskin är gammal som gatan, realtid kräver mycket i/o. Även en MacPro 2008 är väldigt begränsad även jämfört en MacPro 2010 om man tittar på program som Resolve. Ren CPU-kraft är en 8-core 2008 bra fortfarande men de har andra begrännsningar. Inte minst kommer din 2006-maskin ha ett riktigt slött grafikkort mätt i dagens värden och FCPX drar nytta av detta (vilket vidare ställer krav på snabb i/o).

Shake är dött och var även rel. buggigt i dess sista år som "levande produkt". Jag förstår att folk lever kvar i det men det är också ett program som lades på hyllan för vad det nu är, 4 år sedan? Jag förstår att man gör om FCP från grunden, det behövs med jämna mellanrum att tänka om från scratch. När man gör så märker man vad man VERKLIGEN behöver i ett program, vad som fungerade och vad som måste göras bättre. After Effects såg ju en gigantisk face-lift för ett antal år sedan och det gjorde bara livet bättre där. DVD Studio Pro såg en massiv uppdatering från version 1.5 till version 2 vilket bara gjorde livet bättre där. Men utveckling betyder inte alltid saker blir bättre. Jag skulle nog klassa vissa saker i iMovie som både briljanta men också tämligen efterblivna sett ur ett proffs-perspektiv (filmstrip-mode, endast 1 viewer, hanteringen av media m.m.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-13 10:26

Demo:n av FCPX har faktiskt fått många proffs att ställa fler frågor än man hade innan demon... Jag saxar vad jag skrivit på två engelska forum (ja, jag är lite lat och stressad just nu!):

---

While re-inventing the wheel I just hope Apple doens't forget what was good with the first wheel they created. As a long-term FCP editor (start with the first PAL-verison of FCP 1.2 was it?) I love they've made a try at re-writing the whole application. I think however an issue FCP or rather Final Cut Studio has is the simple facts it's become very fragmented due to having not one but 5-6 apps in the suite. Who should receive some love in the coming upgrade?

At the moment I have more questions / concerns than feeling "wow, this is awesome!". If FCPX is anything near the later versions of iMovie Apple really needs to think twice at what they are doing. Anyhow, a few concerns are:

- i/o options (i.e. working to / from tape or digital files)
- monitoring options (i.e. working with videocards)
- GUI flexibility (where is the source-window, where are the scopes, can you use mulitple timelines, how does the app work in different workspaces with multiple screens, where do we edit clip parameters etc)
- Effects and animation architecture (how has the out-dated effects / animation engine changed? how will third-party add-ons work?)
- Project format, in / exporting (is XML still there? how does FCP play with other apps?)
- Currently lacking features (TC-handling, project management and conforming issues, support for image sequence formats, old buggy graphics engine etc)

..and the list goes on. Personally I'm not so worried about loosing Motion or Soundtrack Pro - or Color for that matter with the recent update of Reslove. However, a lot of people are using these apps on a daily basis (Color is still my grading app of choice!) and I really hope these stay around. I think the issue is, FCP is being used by everything from "the Blogger" (which can range from very professional to non-professional) to TV-commercial editing or feature film editing. It's used for "offline" or creative editing and "online" or finishing editing - the later largely in conjunction with other applications like Color, Resolve and After Effects. This is one of FCP's and QuickTime's strength but this is also an area the can be improved in. What parts have Apple kept and what have they said "we'll just wait and see what the crowd says".

Premier Pro is now a re-written app since something like 8 years back. It's still in some regards playing catch-up with FCP in terms of features but it's also innovated in areas where FCP is lacking. Will FCPX see this "slowly growing" future now that they've start from a blank slate? So many questions, so few answers.

I guess in the end we do have a lot of options.. Sort of. Avid Media Composer for $995 is an interesting option. Sadly they are still a bit I have to say anal in regards to what monitoring hardware you can use. Premier Pro is getting there for sure and it's more in line with FCP in terms of hardware support. Then you also have Smoke for OSX. Well that's a different beast all together (and sadly it requires different hardware then Resolve to run). With FCPX being a new cat on the block I really hope Apple has done their homework and haven't forgotten about the true video professionals. What they did with QuickTime X and iMovie makes me really, really worry though..

---

I wouldn't make any decisions before I try the package. FCP 7 will cover my needs for "years to come" and if FCPX is a fail-boat there are a lot of options out there.

Features that sound perfect for me:
- 64 bit
- Unlimited menory
- Uses Open CLI and Grand Central Dispatch
- Color fully managed with ColorSync
- Resolution independent playback system up to 4K
- Mix & match all content in timeline without transcoding
- No rendering, it does it in the background using every available CPU cycle
- Can plug into cameras and edit whilst ingesting
- Non destructive color balance on ingest
- Stabilisation on ingest
- Audio cleanup on ingest
- People and shot detection
- Range based keywording - metadata attached to part of a clip
- Smart collections - like smart folders
- Clip connections, primary and secondary media locking together
- Magnetic timeline -moves audio out of the way to avoid collisions.
- Single keystroke nesting
- Compound clips - collapse clips into a single clip
- Inline precision editor - simplifies trimming of clips
- Auditioning - sampling of different versions of edits
- 'Skimming' media previews when you move the cursor over
- Timeline Index- an index of all the clips in the timeline
- Automatic control of number of tracks - add and go when needed
- Sync clips with Plural Eyes style featue (Not Plural Eyes)
- Pitch corrected audio skimming
- Waveforms show levels in realtime
- Retiming in the timeline
- One click to match color between clips
- New advanced color correction
- Improved keyframing, bezier paths and curve display in the timeline
- Color & Soundtrack now in FCPX

Features that make me.. worry:
- iMovie like filmstrip view
- Color & Soundtrack now in FCPX
- Automatic control of number of tracks - add and go when needed
- Smart collections - like smart folders

It all boils down to HOW they've integrated new features in conjunction with keeping what people used in the past. GUI / Eco-system (i.e. i/o options) is really important. Multiple timeline support is important. But it's too early to say. And like other posters have commented I think Apple is prematurly seeding select info to prove "it's not another Copeland, FCP lives in FCPX and it will be awesome!".

Let's hope it is.

---

Well if they have support for "4K workflows" I'd be very surpriced if they forgot to have / keep an open architecture for A/V workflow to and from FCP.

- OMF or AAF
- XML and EDL

Never the less I found these bullets on a site I presume is a recap from the show (might be correct, might be an interpretation of what was said):

[samma bullets som ovan]

To me this sounds very good all in all. It also sounds like we're moving to a focus on metadata and a "smart" application. This should if anything enhance the options for external i/o with other apps, but this is still a huge unknown. Being a what is it.. 12-13 year editor in FCP I do get a little worried as it's always been my editor of choice. I've also moved from the "spare time / short-flicks editor" to working as a full time online operator. So over the years I've used FCP in a variety of ways and in it's current shape it's very flexible. That said, all of the above are major improvements.

---

The iMovie metaphor is horrible for pro-work. We live for in and outs and I often have a 3- or 4-up display depending on what I'm doing. BUT if Color and STP is integrated perhaps this is done in different "rooms" of some sort. For pure editing, I'm curious how this will work.

---

Also regarding the price I don't see this as pro vs consumer anymore really. Blackmagic and their acquired Resolve proved this. Imagineer Systems Mocha proved this. Even Autodesk to a degree proved this with Smoke for OSX.

If Apple can triple the amount of sales of FCPX for $299 vs 999 and keep a similar or better product, hurray for all of us. If Apple choses to break down the "Studio" to separate products so we as user have a choice in the end, hurray for us. If in fact FCPX turns out to be "iMovie Pro" well.. Let's hope not.

---

Vi får se vad som händer. Så det verkligen går igenom är nyheten på första-sidan helt felaktig.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-13 14:17

Vet seriöst inte vad jag ska tycka... Har inte sett det "in action" än men första intrycket var en facepalm (första bilden jag såg)
Att ha mörkt GUI har alltid varit bättre men varför göra om final cut? Det som händer bakom fasaden är ju trevligt, 64bit, bakgrundsrendering etc. Men varför göra om det? Som att sätta ratten i baksätet på en bil...

Jag kommer köpa det, inget snack om saken, men jag ska nog börja tänka på att fördjupa mina kunskaper i andra former av media...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-13 14:18

Nu är man i valet och kvalet, sitter med projekt där brukens (Mac Pro Quad Core 2,66 GHz, 2006) begränsningar ställer till problem ibland (renderingar för att flyta bra även vid mindre trimmningar, grönskärm i shake, men korta snuttar 1-15 min) samtidigt i övrigt funkar den fint.

Ska jag vänta och FCP X i juni, som verkar kunna flyta fint på min kära gamla bruk eller ska jag slå till på en 8-core, direkt.

Projektet bör vara klart innan sommaren.

Svårt val.

PS. Såg ett rykte att FCP X inte skulle stödja loggning av band-media, någon som vet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-13 14:29

En notering är att märkligt nog är iMovie 11 v9.02 är 32-bit fortfarande. Jag vet inte ens om jag gillar att man jämför FCP med iMovie. Nuvarande versionen är ett ytterst märkligt program.

Så, summerat blir jag personligen glad och orolig. Jag hoppas verkligen INTE på en iMovie Delux då det skulle döda FCP som en proffs-redigerare. Men av allt jag läst så tyder det på att Apple tänker "pro" vad gäller FCPX. Man lagrar ex. metadata i filerna vilket tyder på att QTX kommer få en rejäl uppdatering för OSX 10.7. Det tyder också på att man inte tänk sig FCP som en egen lite "ö" man jobbar i - ett proffsprogram måste kunna jobba i ett eco-system av program, in / export av media-filer och projekt-filer är vitalt i sammanhanget. Ett iMovie ska göra allting själv (mer eller mindre) och gör det okej, kanske på ett märkligt sätt, men det blir "good enough" för hemma-fixaren. Men en feature som "Filmstrim mode from iMovie" hoppas jag verkligen är valbart. Det är den värsta skiten jag varit med om i ett redigeringprogram. Video i/o är vitalt i ett proffs-program men spelar mindre roll i ett "iMovie" (här brister ex. tom program som Premier Pro till viss del, Mercury Engine är imponerande på en dator men via ett videokort brister det).

Så.. Det finns potential men det finns också många frågetecken. Lite för många frågetecken även om man bara tittar på Final Cut Pro som redigerare. FCP's stora styrka var dess flexiblitet och jag hoppas inte den försvinner bara för att man försöka återuppfinna hjulet på nytt. Det är svårt att säga "awesome!" förrän alla dessa frågetecken besvarats.

Personligen är det helt okej om man bakar samman Soundtrack Pro, Motion, Final Cut Pro och Color till ett "Final Cut Pro X" bara man inte mister för mycket av de individuella programmens styrkor. Olika människor och olika organisationer har lärt sig nyttja Final Cut Studio på olika sätt och det är detta eco-system jag hoppas Apple tar till vara på. Time will tell.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-04-13 14:37
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag hoppas verkligen INTE på en iMovie Delux då det skulle döda FCP som en proffs-redigerare.

Det där tror jag inte ett dugg på, bara för att ett program är mer lättanvänt betyder inte att det är ett sämre program. Kollar man på sammanställningen av eventet så framgår det ju ganska tydligt att FCPX har bra mycket mer "PRO" verktyg än vad nuvarande iMovie har så är ganska säker att "Pro" fortfarande kommer innebära "Pro".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-13 14:58

Nu pratar inte jag om hur lättanvänt det är, jag pratar om funktioner i FCP som gör det till det proffs-programmet det är idag. En stor del av detta är dess flexibilitet. Här har man inte sagt något så det är ett stort frågetecken för många.

Hur ser det ut med:
- i/o av filer och projekt? (in / export av ex. XML, OMF, AAF osv är ett måste i en flexibel proffs-miljö)
- monitorering av media? (kommer videokort stödjas likt idag?)
- finns stöd för band i/o kvar? (Premier Pro gjordes ett aktivt val att inte stöjda tape-workflows out of the box, hur tänker Apple här?)
- hur ser media-managment delen ut? (denna är FCP's största brist idag)?
- vilka features får man lägga till senare (eller inte alls) pga en komplett re-write?
- hur ser plug-in arkitekturen ut?

Jag ser FCPX nästan som MacOS9 till MacOSX fast för ett videoredigeringsprogram. Det är en hel kedja av små pusselbitar som måste fungera helt enkelt. Enkla frågor som "kan jag jobba med flera timelines och flera skämar"? Man vet lixom inte riktigt vad Apple kan hitta på. QuickTime X är ju idag långt från färdigt - därför finns QuickTime 7 kvar för proffs-användare. Kommer vi se samma övergångsfas på ett antal år med FCPX eller nöjer sig Apple med en "iMovie Delux"?

Så igen, det handar inte om hur lättanvänt det är - det handlar om att man har den tekniska och kreativa kontrollen man förväntar sig i en proffsredigerare men att den bygger på teknik från 2010-talet snarare än 1990-talet när programmet ursprungligen skrevs. Kommer vissa av ovan funktioner sluta fungera så kommer FCP dö i vissa marknader men kanske blostra i nya. Att jämföra med iMovie är dock dumt för det känns lite som att jämföra Text Edit med Quark Xpress.

Summerat LÅTER det väldigt mycket pro - bara en sådan sak att man äntligen helt går över till OSX-teknologier är lovande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-13 15:20

Tittade på video upptagningen.

Final Cut Pro X Annoncement Video

Bortsett från den helt hopplösa bildvinkeln, så verkar mycket otroligt bra speciellt alla möjligheter hur man organiserar matierialet.
Med smarta sökningar, direkt taggningar, NB, två personer, (trist med bildvinkeln).
Den magnetiska tidslinjen, (tyvärr bara röst och tidslinjen utanför bild.)

Funderar på att ta semester tills FCP X, kommer att bli klar lika snabbt ändå som om jag jobbar med den version som är i burken.

Jag tror verkligen inte det är ett iMovie Deluxe :-D. Bara för att grafikinterfacet blir mörkt så är det inte ett iMovie.
Vad jag förstår så är traditionell timeline kvar (hur ska man annars editera film/video professionellt?).
Frågan är om alla pluggar man har - och videokort etc (t.ex. AJA, Blackmagic) - icke funkar med denna nya FCP. Isåfall lär det dröja lääänge innan dom kan börja sälja större mängder till proffs :-D.
Att den kanske inte tar in tejp är skit samma för mig - och säkert många andra också. Måste man ta in tejp av någon anledning så kan man göra det med andra program (dom som säljer proffesionella videokort brukar slänga med mjukvara för detta ändamål - åtminstone Blackmagic). Är det småbitar man ska plocka in kan man använda QTP. T.ex. Jag förstår om Apple nu skiter i stenålderstekniken tejp. Dags att gå vidare.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror verkligen inte det är ett iMovie Deluxe

Och jag anser redan att det är bevisat att det är så det blev!

Definitionsfråga...

Ingen source monitor, ingen traditionell timeline osv.. Man kan säkert klicka och dra i strippen à la iMovie (vilket jag gillar: väldigt hands on)

Mitt utgångsläge är detta: man har tagit världens modernaste videoredigeringprogramsgränssnitt och anpassat det för proffsbruk. Jag utgår från att alla verktyg man behöver finns på plats.

Jag utgår också från att om man förväntar sig kunna "göra som man alltid gjort" i en traditionell NLE så kanske man måste tänka om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-13 15:25

Undra hur det blir med Ipad, såg att i ett av klipp hade man en Ipad med Klappa-app

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-04-13 15:34

Ja och jag pratar också om funktionerna, FCPX har samma funktioner som FCP7, går göra samma grejer, editera på liknande sätt fast enklare, jag hade förstått kommentarerna om Apple hade skalat av möjligheterna att göra en effekt, fading, CC osv osv men det har dom inte, bara förenklat HUR man gör något.

Resterande frågor känns inte riktigt aktuella att diskutera eftersom Apple säkert valde att undvika att säga saker, finns säkert mer saker dom inte sa än vad dom sa.

FCPX kommer absolut inte hindra en Pro användare från att vara kreativ bara för att den bara behöver pilla på 2 reglage istället för 7 idag.

Oj shit vad långt mitt inlägg blev, ni kan skita i att läsa nedanstående för det är ganska oviktigt

Själv tycker jag att FCPX öppnar nya möjligheter att börja sin redigering redan på fältet, visst har det gått tidigare med FCP7 men det har varit störande att hela tiden behöva rendera vissa klipp och vissa effekter, det har knappt känts lönt att påbörja redigeringen redan ute på fältet, jag har varje gång väntat tills man kommer hem och sätter sig vid en lite mer kraftfull burk, men nu känns det som man lika gärna kan slänga fram sin MBP i7 och köra igång direkt, ute på åkern eller påväg till hotellrummet, tack vare dom nya hårdvaruresurserna som FCPX kan använda och det mer lättjobbade interfacet känns det helt ok att sätta sig och pilla lite på sin bärbara, missförstå mig inte, går som sagt att göra nu med FCP7 men har inte känts som att det är värt det.

Men ovanstående öppnar en ny grej som jag är tveksam till, detsamma gäller för nuvarande Aperture, gemensam projekthantering, ibland när man varit ute på event och fotat så brukar jag sätta igång med fotoredigeringen direkt i bilen påväg hem, oftast hinner jag bli klar innan jag kommer hem MEN jag använder flera olika datorer och vill ha en main burk, jag har det idag, Mac Pron har nu idag hand om Aperture bibliotek och enkel tillgång till FCP projekt (FCP projekt idag är ju inte sådär jättekänsliga så det är ju bra) MEN problemet med Aperture är att det INTE är sådär jättesmidigt att skicka ändringarna man gjorde på sin lokala Aperture bibliotek på MBP:n till det gemensamma bibilioteket på Mac Pron, det är ofta något som krånglar, jag vill att både Aperture och FCPX skulle vara bonjour medvetna mycket mer, så det är skitlätt att migrera, kopiera, merga bibliotek precis som man vill.

Alltså om jag redigerat något på fältet, blivit halvvägs klar, bara behöva koppla upp datorn till samma nätverk och få valet att skicka hela projektet med alla filer som krävs rätt in i Mac Prons bibliotek och fortsätta redigeringen där precis där man slutade. Eller varför inte: om man skall iväg någonstans, vet att man kommer ha massa strötid, varför inte då bara högerklicka på ett projekt, set, album eller whatever och välja att skicka till biblioteket på sin bärbara, så vipps, alla bilder som krävs, alla redigeringar man gjort osv flyger in på den bärbara, att kunna välja enskilda projekt och album vore skitsmidigt så man slipper flytta över hela biblioteket.

Man KAN göra ovanstående idag men det är långt ifrån så smidigt som jag skulle vilja.

@Erik.dv

Du kan exportera till band, men inte importera från.

Intressant att du tycker iMovies filmstrip är kass. Den är styrkan för mig.

Skulle tro att jag kan sätta ihop en "rough cut" ca 5-10 ggr så snabbt i iMovie som i FCP eller Premiere. Tycker det är otroligt intuitivt att skimma strippen, framförallt med ej tidigare känt material, och snabbt bygga en story.

Skall jag t ex göra nått i FCP idag skapar jag gärna en sekvens först i iMovie och exporterar den sen som .xml till FCP.

Skönt att slippa den omvägen i framtiden!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-13 16:01
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Intressant att du tycker iMovies filmstrip är kass. Den är styrkan för mig.

Oj, ja, alla jobba vi olika. Men precis som du säger - "importerar via XML" <--- hoppas inte Apple förstört detta eco-system.

Hur vet du man kan exportera till band? Även i FCP7 är detta lite skakigt med att få exakt TC (kan lätt diffa +/- 1 ruta till digibeta).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-13 16:38

Ser man på video så är FCPX INTE iMovie Delux. FCPX ser användbart ut...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-13 17:00
Citat:

man har tagit världens modernaste videoredigeringprogramsgränssnitt

Erhm, om du hänvisar till iMovie så vet jag inte om detta är en positiv sak. När vi pratar ett program som FCP bör även valet finnas att jobba lite som man vill. Det är halva anledningen FCP tog så mycket mark från AVID tror jag - en väldigt öppen och lättanvänd redigering. Jobba med programmet som du vill, låt inte programmet styra hur du vill jobba. Det finns lägen där du "borde jobba på ett visst sätt" men du ska inte vara tvungen att göra så.

Ursprungligen av Erik.dv:

Ser man på video så är FCPX INTE iMovie Delux. FCPX ser användbart ut...

Som jag skrev ovan: man ser ju på screenshotsen hur det ser ut. Det är iMovie för mig.

När jag säger iMovie deluxe så menar jag inte att man tagit iMovie och hottat upp det. Självklart har programmen väldigt lite med varandra att göra.

Men tidigare var FCP en typisk NLE: klassisk monitor layout, timeline, scopes etc. De ser ju alla likadana ut +/-

iMovie ser inte ut så. Och nu ser FCP X mer ut som iMove, fast med alla tillägg som en ProApp kräver. Det är bara det jag menar: Apple vågade ta det steget. Jag tycker det är coolt.

Och det är ju en massa brus på nätet nu, tack vare det. Denna tråden handlar delvis om alla frågor som dyker upp när man ser det nya gränssnittet. Det är så pass annorlunda.

Jag tycker dina frågor är intressanta Erik, och vet att alla är berättigade för ditt arbetsflöde. Förhoppningsvis får vi alla svar snart.

Det jag minst har förståelse för är din oro för grafikprestandan och den underliggande motorn. Det är ju en av förbättringarna som pushas hårt?

Har ännu inte hunnit titta på filmerna idag, men skall göra det snart. Vad gäller lay out to tape så har jag tolkat det på det sättet som du inte räknade. Det känns som de lämnar band (men jag vet inte mer än nån annan). Band idag=Floppy då.

Sen tror jag att Apple satsar på att göra FCP X väldigt skalbart. Det skall gå bra att jobba på en 15" MBP i fältet, precis som man skall kunna dra nytta av en fet workstation setup.

Men jag tror det finns betydligt fler i kategorin "MBP och snabb turnaround" än "fet workstation, sitta och redigera i sin studio". Apple har alltid gått efter den mest lönsamma marknaden. De tjänar mycket mer på att sälja FCP X till 1000 bloggare än till 12 hardcore proffs.

Skall bli kul att följa utvecklingen.

Men jag tror nog att vi alla i den här tråden, oavsett våra workflows, kommer hitta en massa bra i FCP X. Och det är kanske det som är styrkan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-13 16:00
Citat:

Att den kanske inte tar in tejp är skit samma för mig - och säkert många andra också …Jag förstår om Apple nu skiter i stenålderstekniken tejp. Dags att gå vidare.

Det är en inställning som inte fungerar i proffsammanhang alltid och är just en stor fråga "hur kommer detta fungera? / Vad har vi för val?". Ja, det är en något som är på väg ut men jag tror nog tape kommer leva kvar många år till - speciellt som arkiveringsmedia. HDCAMSR och Digibeta används fortfarande väldigt flitigt, men det beror som sagt på vilken nivå man sitter på. Jag håller med, det finns alternativ (eller det kommer utvecklas) men ex. den mjukvara AJA lämnar med sina kort är bra för att ta ett klipp från band men inte bra om du ska skjuta ut timmar av media, göra sändningsmastrar för TV osv (riktig play-out). Så länge FCP7 kan leva kvar med FCPX är ovan ett mindre problem dock. Eller om Apple just har en arkitektur som möjlig gör att man kan skriva en plug-in / modul som göra en pay-out till tape. Det är en av strykorna med FCP idag, det kan lite av allting och kan inte programmet det finns en lösning för det generellt.

Det som gör att jag ens drar en paralell mellan FCP och iMovie är att Apple till viss del slacktade iMovie som ett seriöst redigeringsprogram. Detsamma skedde med QTX. Det gör mig orolig. Sedan hänvisar man till en "filmstrip mode" och jag ser bara ett play-back-fönster vilket mer gör mig orolig. Men ja, sittar jag på video-strömmen ser det lovande ut och det känns som om de pratar mycket "pro" och lite "iMovie Delux".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-13 16:38

Var jag ser "filmstripmode" totalt fallera är om man har en större mängd material. Säg att du har 250-300 klipp på totalt 8-9 timmar. Jag förstår inte hur man ska få en överblick av det genom en serie "filmstrips". Det är för mig helt omöjligt. Det ser visuellt snyggt ut på bild men att jobba med det.. Jag kanske har missat något?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-13 16:56
Citat:

Ingen source monitor, ingen traditionell timeline osv

Detta är saker som potentiellt kan få FCP att fallera i proffsmarknaden. Men det kommer säkerligen hitta EN marknad att jobba på.

Nu smäller jag ur mig frågor som ingen här har svar till men saker som man idag kan göra ganska lätt i FCP vet man inte hur det kommer fungera i FCPX:

- Jämföra säg 4 olika klipp i ditt projekt - eller kanske rent av 4 olika klipp från 4 olika sekvenser (använd flera viewers eller sekvenser)
- Jämföra säg 3 olika klippningar snabbt (follow / gang fungerar helt mirakulöst bra i FCP idag)
- Jobba mer med finnish - färgkorrigering och animation. Kommer har tillgång till scopes? Kommer grafik-motorn vara lite begränsad och buggig som idag?
- Flerskärm-stöd? Kommer Apple Cinema Desktop leva kvar eller kanske bli bättre? Aperture är ex. lite begränsat (i varje fall var det när det kom). Det trivs på en skärm och att han en sekundär skär som "visning". Det känns inte så innovativt vad gäller GUI design och tämligen oflexibelt (andra delar av programmet är väldigt flexibla däremot).

Allt ovan och mer gör FCP till ett proffs-verktyg och avsaknaden av ovan göra iMovie till ett redigeringsprogram för konsumenter.

Vidare svarade du aldrig på hur du vet vi kommer ha play-out till tape. Crash-record till tape tar jag för givet - det räknas inte, men nu pratar jag riktigt play-out med TC (läs edit to tape). Detta vore hemskt trevlig att se en referens till (jag har sett många fråga om det på forum runt om).

Ovan är lite som "problemet" när Apple i FCP6 och senare 7 lanserade ProRes. Det är ett ypperligt format i många sammanhang men det finns och kommer alltid finnas en marknad som behöver något bättre än det. 10-bit uncompressed eller DPX. Kommer vi kanske äntligen få stöd för image sequences i FCPX? Kanske rent av QuickTime X får stöd för det system-wide?

  • Oregistrerad
  • 2011-04-13 17:00

Ni som är proffs här och säkert Adobes senaste påhitt vad tror ni FC står sig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-13 17:34

På filmen nämner man även saker som att syna ljud och bild från olika källor vilket är en typisk "pro" feature jag tror de flesta iMovie-användarna inte bryr sig om. Där har vi kommit in i "rätt" miljö. Däremot vet jag inte hur magnetic time-line, audition osv kommer fungera i verkligheten - spännande!

Bevaka tråden