Hej!
Huka er nu för jag tänker svinga det okunniga newbiesvärdet hejvilt och hoppas på det bästa. Det är helt ok att bli förbannad för att jag inte kan något, jag förstår er irritation i så fall.
Jag har fått en köpare på min MBP 2011 och spontant tänker jag ju att jag helt enkelt ska formatera hårddisken inför försäljningen så att köparen - en vän till mig, för övrigt - ska få en ny och fräsch dator.
Jag vet hur man gör när man formaterar. (Skivverktyg och så vidare..)
Men finns det några risker med att formatera och hur ser det ut efteråt? Blir datorn helt tom då eller? Finns inga av standardprogrammen kvar, som t ex iTunes och App Store och så vidare? (Jag misstänker att så är fallet men är inte säker.)
Kan man formatera via den där skivan som följde med också och i så fall: Är det bättre eller sämre än att göra det via Skivverktyg?
Problemet är alltså att jag måste fixa till det här så fort som möjligt för att jag ska kunna leverera datorn och skulle därför - jag anhåller å det ödmjukaste - vilja ha lite hjälp för att undvika att klanta till det under resans gång.
Om någon kan tänka sig att sträcka ut en hand här så skulle jag vara evigt tacksam och om detta skulle ske utan svordomar och idiotförklaringar skulle jag bli imponerad och lite förvånad eftersom det finns få saker som frestar på tålamodet så mycket som okunniga idioter.
(Jag har använt sökfunktionen men jag hittade ingen tråd som förklarade processen på idiotnivå, vilket är vad jag behöver.)