Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Autosave + bifoga filer i mail

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2011-05-19 23:06

Jag har två problem/brister m iPad 2 som jag inte vet hur att lösa.

Det första är att jag inte hittar hur jag kan spara anv.namn o lösenord till trådlösa nätverk på hotell, t.ex homerun. Varje gång jag stänger av iPad så måste jag fylla i anv.namn o lösenord på nytt. Det finns en knapp för "Autofyll" men jag får det inte att fungera. Vad göra?

Andra problemet är att jag inte kan bifoga filer i mail. Hur gör man? Det borde ju gå, men jag har inte kommit på hur. Eller går det inte?? I så fall är det ju en stor brist....

1) Beror på hur dom som gjort sidan har gjort den, funkar på vissa, andra inte.
2) Inte direkt från Mail, från vissa appar kan du skicka bifogade filer. Precis som att du kan skicka foton från Photos.

Vart har du filen du vill bifoga?

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2011-05-22 01:06

1) Ja, det fungerar ju t.ex hemma med mitt trådlösa nätverk. Men när jag kör på t.ex Telia Homerun som många hotell har så måste jag skriva in användarnamn o lösenord varje gång, efter att jag låtit iPad gå i vila. Det är inte bra....

2) ok- så det funkar alltså inte direkt från mail. Jäkligt dåligt av apple....

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2011-05-22 11:05

Filerna ligger ju inte åtkomligt som på datorn har jag förstått, men jag har dem på Dropbox och på idisk. Men jag kommer ju inte åt det via ngt filsystem, så jag har väl varit ute o cyklat lite när det gäller den här frågan..... Ibish gjorde mig uppmärksam på det.... se nedan

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-22 01:13

vad är det du vill bifoga?

iOS har inget officiellt filsystem, så funktioner som kräver rutor i form av "öppna" och "spara" som på datorn fungerar inte. som du märkt.

Senast redigerat 2011-05-22 13:45
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2011-05-22 11:03

Jag har köpt iPad'en huvudsakligen som ett arbetsredskap. Jag jobbar med folk som jag kan behöva maila forskningsartiklar i pdf-format mm mm. Men jag har upptäckt en annan väg genom programmen. KeyNotes, Pages, pdf-expert mm. Tyckte bara det kunde varit den möjligheten också att direkt som ett svar på ett mail också bifoga ett dokument t.ex.

Ursprungligen av swedlad:

Det första är att jag inte hittar hur jag kan spara anv.namn o lösenord till trådlösa nätverk på hotell, t.ex homerun. Varje gång jag stänger av iPad så måste jag fylla i anv.namn o lösenord på nytt. Det finns en knapp för "Autofyll" men jag får det inte att fungera. Vad göra?

Det ska funka. Kolla under Inställningar / Safari / Autofyll, både namn och användarnamn/lösenord ska vara på där för att Safari ska spara inloggningsuppgifter. Har för mig att det är avstängt i fabriksinställningarna...

Som jag skrev i min post ang autofyll så beror det på hur sidan är designad/programmerad. På vissa sidor funkar det helt enkelt inte.
Det är inte Safari's fel, utan kontakta sajt-ansvarige.

Klipp ut och klistra in funkar ju. Om du har möjlighet att klippa ut/kopiera något kan du klistra in det i ett mail. Annars är det precis som övriga säger: man utgår från det man vill maila. Inte från mail:et i sig. Kan tyckas bakvänt, men inte själva verket är det fullständigt logisk. Även Mac OS X går ifrån metoden att bläddra i filsystem. Det är gammaldags helt enkelt. Titta på iPhoto som exempel.

1
Bevaka tråden