Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iDisk: Tre timmars arbete försvann under WWDC keynote 2011

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-07 19:41

Under keynoten - när det gjordes systemunderhåll av MobileMe - försvann det arbete jag under tiden gjorde på en fil som låg på iDisk. Jag såg att iDisk-ikonen försvann från skrivbordet, men eftersom den syntes i Finder och filerna trots allt ligger lokalt på datorn, var jag inte orolig. Disk-imagen på datorn finns ju där i vilket fall, och jag sparade filen flera ggr.

När jag nu idag eftermiddag skulle fortsätta arbeta märkte jag att allt jag gjort i går var borta. Filen skulle vara senast ändrad kl. 11:01 idag. Jag hade inget med den filen att göra vid den tiden. Möjligen var det då jag startade datorn och iDisk mountades, och någonstans i syncprocessen hände något mystiskt.

Trist.

Många filer har försvunnit för många människor på iDisk genom åren. Som sagt: iDisk är oanvändbart för seriös verksamhet och det handlar då inte bara om den usla hastigheten. Jag känner många som har MobileMe - ingen använder iDisk. Ingen.
Som Jobs själv säger senast han var upp på scenen: MobileMe...it's not one of our brightest moments.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-06-08 00:05

Det är fel. iDisk funkar finfint om man bara ser till att ha en synkad kopia. Jag har _all_ viktig data där. iCloud är ju ett skämt. Bar ade appar som kan spara på iCloud kan göra det. Och, 5GB, hallå? Det räcker ju inte ens till min mail! Om inte det kommer finnas någon variant av iDisk och _betydligt_ mer data åtminstone som option så är det dags att starta en egen server för denna typ av tjänst. Att kunna komma åt sina filer via webben, i-enheter och datorer är absolut nödvändigt.

Det är inte ok Apple. Som sagt man kunde gjort vid det som inte fungerade utan att sabba det som fanns. Klantigt.

Jag har tidigare sagt att jag inte kommer att lita på apples långsiktighet inom internet tjänster och blir påminnd av andras upplevelser allt för ofta för att ignorera det. Apple måste upp till bevis för att jag skall få tillbaka mitt förtroende för dem när det gäller internet tjänster. iDisk hade de kunnat fixa, jag tror det låg intern prestige i att "börja om". De som betalt för tjänsten genom åren för denna beta hoppas jag blir kompenserade med mer än ett par månader gratis förlängning av denna beta..

Bollman, en sådan tjänst finns väl redan någonstans?

Man kan inte - och har aldrig kunnat - lita på Apples "långsiktighet". Fråga oss som tvingats byta processorplattformar (i praktiken bytt datorplattformar) TRE gånger med Apple :-D. (Motorola/MotorolaPPC/Intel). OS har vi också bytt en gång. Apple skrotade också sina egna kontakter till kringutrustning. Apple gör precis vad dom vill - hela tiden - bara att hänga med eller lämna dom. Det är detta brutala progressiva beteende som ÄR Apple och det är därför dom är i den tekniska framkanten hela tiden.
Ett motexempel är just MS och Windows. MS kan inte utveckla Windows som dom vill - dom kan inte göra paradigmskiften som skulle behövas. Dom måste vara BAKÅTKOMPATIBLA med ett par miljarder burkar/servrar/människor/företag. :-D. Apple har aldrig brytt sig om bakåtkompabilitet :-D. Är det dags för ett nytt tekniskt språng så tar dom det - även om det betyder att allt dom gjort hittils plötsligt blir helt obsolet. Det är DET som är Apple - och ibland hatar man dom ju så klart, men har man hängt med sedan 1988 så vet man ju att dom har rätt. Om man vill vara längst fram vill säga.
Men - som sagt; vill man ha trygghet och bakåtkompabilitet i 10-15-årsmodell - glöm Apple. Satsa på MS och Windows. Apple kan switcha tillbaka till Motorola nästa år och din IntelMac kan bli värdelös inom kort - detta om Motorola presenterar en sensationellt energisnål och snabb processor som ger en ny fin roadmap. OS måste skrivas om - och all mjukvara - men Apple kommer att ge järnet! Jobs älskar ju Dylan (mig m.a.o.) och en fras från Bob är nog Apples inre alltid närvarande slogan: "Don't look back".

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Det är inte ok Apple. Som sagt man kunde gjort vid det som inte fungerade utan att sabba det som fanns. Klantigt.

Jag har tidigare sagt att jag inte kommer att lita på apples långsiktighet inom internet tjänster och blir påminnd av andras upplevelser allt för ofta för att ignorera det. Apple måste upp till bevis för att jag skall få tillbaka mitt förtroende för dem när det gäller internet tjänster. iDisk hade de kunnat fixa, jag tror det låg intern prestige i att "börja om". De som betalt för tjänsten genom åren för denna beta hoppas jag blir kompenserade med mer än ett par månader gratis förlängning av denna beta..

Bollman, en sådan tjänst finns väl redan någonstans?

Senast redigerat 2011-06-08 16:55
Ursprungligen av Zimmerman:

Man kan inte - och har aldrig kunnat - lita på Apples "långsiktighet". Fråga oss som tvingats byta processorplattformar (i praktiken bytt datorplattformar) TRE gånger med Apple :-D. (Motorola/MotorolaPPC/Intel). OS har vi också bytt en gång. Apple skrotade också sina egna kontakter till kringutrustning. Apple gör precis vad dom vill - hela tiden - bara att hänga med eller lämna dom. Det är detta brutala progressiva beteende som ÄR Apple och det är därför dom är i den tekniska framkanten hela tiden.
Ett motexempel är just MS och Windows. MS kan inte utveckla Windows som dom vill - dom kan inte göra paradigmskiften som skulle behövas. Dom måste vara BAKÅTKOMPATIBLA med ett par miljarder burkar/servrar/människor/företag. :-D. Apple har aldrig brytt sig om bakåtkompabilitet :-D. Är det dags för ett nytt tekniskt språng så tar dom det - även om det betyder att allt dom gjort hittils plötsligt blir helt obsolet. Det är DET som är Apple - och ibland hatar man dom ju så klart, men har man hängt med sedan 1988 så vet man ju att dom har rätt. Om man vill vara längst fram vill säga.
Men - som sagt; vill man ha trygghet och bakåtkompabilitet i 10-15-årsmodell - glöm Apple. Satsa på MS och Windows. Apple kan switcha tillbaka till Motorola nästa år och din IntelMac kan bli värdelös inom kort - detta om Motorola presenterar en sensationellt energisnål och snabb processor som ger en ny fin roadmap. OS måste skrivas om - och all mjukvara - men Apple kommer att ge järnet! Jobs älskar ju Dylan (mig m.a.o.) och en fras från Bob är nog Apples inre alltid närvarande slogan: "Don't look back".

Du har absolut en poäng i detta. Men jag har inget emot att hårdvara om mjukvara uppdateras i rasktakt, men mobilme är ett gui som man kunde gjort om under huven , så ser jag på det hela. För mig är det som om man skulle lägga ner OSX och sen säga att ni får snart veta vad som kommer istället... men det kommer att sakna funktion X (nämn en viktig funktion).

men jag är helt på din linje att apple tar de steg de vill och anser nödvändiga. Ibland känns de extra mycket bara. Vad gäller plattforms byte.. jag började använda mac med en powermac i 7 serien (helt ny då) och bytt många gånger sen dess så lite av deras strategi har jag också kännt av genom åren:) MS visar nu vad windows 8 blir... vad de skall släppa om ett år - jag orkar inte vänta så länge på ett skal av CSS,HTML 5 och kanske något annat..MS proprietary och touch funktion.(vad jag sett hittils) SÅ tack men nej tack Windows står jag över, det är inte för mig. ( låt inte tråden spåra ur med ett os krig nu...):cool:

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-06-08 07:51

Inte med så bra integration med osx och ios.
Alla som har ett MobileMe-konto får det ju automatiskt förlängt till sista juni 2012 utan kostnad, oavsett hur lång tid man hade kvar. Sen dör MobileMe.

Ursprungligen av bollman:

Inte med så bra integration med osx och ios.
Alla som har ett MobileMe-konto får det ju automatiskt förlängt till sista juni 2012 utan kostnad, oavsett hur lång tid man hade kvar. Sen dör MobileMe.

Det kommer säkert att dyka upp något, men helt apple kan det ju aldrig bli.

1
Bevaka tråden