Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkort - Telefonhybrid - Redigering

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-02-22 16:22

Sitter med MacBookPro (3 år gammal) och iMac (ett år gammal), samt Maranz PMD661 bandare och Electrovoice 635 mikrofon (för reportage/intervjuer/pålägg av speakertexter). Ska även att göra telefonintervjuer hemifrån. Detta för att producera radioprogram för SR och andra kanaler, samt ljudinspelningar för nedladdningar på webben. Framöver kommer jag nog även att producera rörlig bild i websammanhang (men det blir nästa pilsner, om det inte kan ha betydelse i valet även här).

Vad ska jag med ett ljudkort till ? Laddar ju via USB upp Wav-filer som öppnas i iTunes. Vad ska jag köpa för ljudkort ?

Vad behöver jag för telefonhybrid (eller annan lösning) för telefonintervjuer med god kvalitet, där både jag och den andre ska höras samtidigt på det bandade ?

Tacksam också för tips om bra på redigeringsprogram till rimligt pris - och utan alltför hög initial inlärningskurva. Har ju garageband. Vad kan ett specifikt redigeringsprogram för audio ge mer som jag kan ha behov av ?

Leif G.

De inbyggda ljudkorten borde fungera fint för ändamålet. Likaså fungerar ju garageband också till enklare redigering.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-03-24 12:22
Ursprungligen av Leif G.:

Vad ska jag med ett ljudkort till ? Laddar ju via USB upp Wav-filer som öppnas i iTunes. Vad ska jag köpa för ljudkort ?

Vad behöver jag för telefonhybrid (eller annan lösning) för telefonintervjuer med god kvalitet, där både jag och den andre ska höras samtidigt på det bandade ?

Tacksam också för tips om bra på redigeringsprogram till rimligt pris - och utan alltför hög initial inlärningskurva. Har ju garageband. Vad kan ett specifikt redigeringsprogram för audio ge mer som jag kan ha behov av ?

Hej!
Du kan använda det inbyggda ljudkortet och koppla in dina hörlurar direkt i det. Det låter intve lika bra som ett bra externt ljudkort men du överlever nog. Vill du ändå ha ett ljudkort kanske Apogee One kan vara ngt för dig, om du exempelvis vill ansluta externa högtalare. Antar att du jobbar mest i hörlurar dock, som många radioproducenter.
TElefonhybrider är ett dyrt och obekvämt arbetssätt idag tror jag. Jag skulle undersöka möjligheterna att spela in med Skype eller liknande Voice over Ip-lösning vilket nog blir väsentligt mer kostnadseffektivt. Så har jag gjort de få gånger jag gjort telefonintervjuer hemma istället för på radion.
Reaper är ett billigt och väl fungerande program för radioproduktion (och annan ljudproduktion förstås).

Om du vill ha hjälp med mixning, färdigställande av program, brusreducering och sådant kan jag hjälpa dig med det (är utbildad ljudtekniker & radioproducent).

mvh,
Johannes

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-03-24 18:51

Hej Johannes och tack för ditt svar.

Jag använder mig av Skype och spelar in via Audio Hijack - men bara vid intervjuer med utländska Skypeanvändare. Fungerar hyggligt.På fältet använder jag mig av en Maranz (PMD 661) som inspelare och en dynamisk mic (Electrovoice 635 A) - vanliga bland SverigesRadio-reportrar.

Men när det jag vill spela in via telefon har jag nu skaffat JK Audio´s Autohybrid som jag anslutit till ett likaledes nyinköpt bra Ljudkort (TC Electronic´s Impact Twin (ansluts vi FireWire). Jag vill ha så stabilt och rent ljud som möjligt hela vägen (24bits/48 MHtz kvalitet) in i Macen och inspelnings-/redigeringsprogrammet. Jag ska kolla in ditt förslag på Reaper. Tänker dock först och främst testa GarageBand 11 som jag redan har i maskinen.

Men i GarageBand (som jag inte kan än) har jag stött på problem. Kanske har du eller någon annan möjlighet att klara ut det för mig.
För det första vet jag inte vilket som är bäst att välja för rent tal - Vocal eller Podcast. För det andra (och det kanske påverkas av det första valet), så måste jag spela in på två spår live, samtididigt. Min mikrofonröst separerat men tillsammans med den jag intervjuar (för att kunna redigera spåren separat). Det ska gå utmärkt i GaragebBand säger en gammal studioräv på Fitzpatric som levererat ljudkortet. Bara att gå in i Systeminställningar/preferenser och i GarageBand för att välja inkommande ljudkälla (ljudkortet), samt markera att kanal ett och kanal två på ljudkortet ska användas (micen respektive rösten från Telefonhybriden). Här går jag bet på inställningarna. Systemets inställningar för "ljud in" gör inte som jag säger när jag markerar TC Near (som ljudkortet controllpanel benämns). Hur jag än försöker så placeras den i stället på "ljud ut". På Line in kommer bara valmöjligheterna "inbyggd mic", "linjeingång/ljudport linje in" och lite annat oväsentligt i smmanhanget. Och någon möjlighet att i Systemet markera att det ska vara två separata inspelningsspår har jag inte hittat. Inte heller ser jag det i GarageBand. Här kan jag som inspelningskälla välja på 14 olika mono alternativ (typ Mono 1 (TCNear)) eller 8 Stereoalternativ (Typ Stereo 1/2 (CT Near)). Men bara välja ett alternativ som jag kan se.
Ser någon lösningen.

Leif G.

FWIW i en gammal tråd. JK Audios Broadcast-modeller tycker jag är ganska dåliga för pengarna. Har testat de flesta telefonhybridmodeller och tycker att några utkristalliserat sig som bäst. Sonifex hör dig, Glensound likaså. Telos HX-modeller som är nya på marknaden är också väldigt bra. AVT är ett annat märke. Generellt är digitala hybrider vägen att gå men det kostar. Personligen skulle jag inte köpa en analog hybrid eftersom det ofta blir problem med för låg dämpning med en sådan (du låter urholkad om du och telefongästen är uppdragna samtidigt). Jag skulle hellre köra Skype tillsvidare, än köpa en billig (under 7.000 spänn) hybrid. Jag skulle däremot aldrig vilja vara utan en hybrid eftersom en sådan, över en "landline", helt enkelt låter bäst.

1
Bevaka tråden