Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro + SSD --- musikproduktion

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

nå.. vad säger ni här?
räcker det med en 128Gb SSD om man vill arbeta med musikproduktioner på en macbook Pro 15"

jag kör Ableton Live 7 på min gamla och kommer uppgradera till senaste versionen, samt en del vst-plugins och maschine et dyl.

jag är mest bekymrad att HD:n inte kommer att räcka till med alla ljudbibliotek, samt att ljudfiler oftast blir rejält stora... å andra sidan kan ju dessa lagras på en extern HD.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-07-16 11:24

Du vet väl vad du använder nu?

Valet är att köpa stor nog SSD eller lagra och arbeta mot en extern disk. Frågan är ju mest om du har behov att vara mobil, dvs ta med till studios osv. Är ju enklare ju mindre som måste med och kopplas in, kräver ström osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-21 09:43

Hade nog själv kört på SSD disken och sen kört en FireWire chain med HHD's som alla bibliotek ligger på, eller varför inte en Thunderbolt NAS? Det tänker jag själv fixa inom kort.

Jag gör såhär i min MacBook Pro 15":

Köpte en Intel SSD på 160GB där jag installerade nytt system (woho vad snabb och härlig han blev).

Sen installerade jag en Optibay där min Superdrive satt. Jag tog alltså ut Superdriven och satte i min befintliga 500 GB-hdd som följde med datorn. Den disken använder jag som lagring.

Sen installerade jag endast programmen på SSD-disken. Alla paket, så som Logics samplings- och effektbibliotek installeras på HDDn.Då är man utrymmeseffektiv och får ett snabbt system. Programmen är responsiva och att ladda en plugin (så som EZ Drummer) går oavsett snabbare om man gör det från en annan intern disk än om man har det på en vanlig intern HDD, så det är en grym lösning i mina ögon.

SSD är ett självskrivet val som startskiva. Sen installerar du en stor hårddisk internt (i en Optibay) eller så går du direkt mot en Thunderbolt disk. Priserna kommer gå ner på den fronten närmaste året...

1
Bevaka tråden