- theplague
- Medlem ●
- Norrköping
Jo jag funderade på Säkerhetskopian som man förvarar i molnet - exakt hur funkar det att använda den antingen när man återställt till fabriksinställningar eller lägga in den på en ny iPhone(min 4S kommer snart)?
Vart ifrån väljer jag den? På iPhonen(efter återställningen/uppstarten av nya enheten) då jag loggar in på iCloud?
Någon som använt sin säkerhetskopia från molnet?
Jag la in min säkerhetskopia (gjord på min 4a) på min 4S från iCloud.
Funkade klockrent, när du har en ny telefon (eller återställt en gammal) med iOS 5 så får du 3 val när du startar den.
Återställa från iCloud
Återställa från iTunes
Sätta upp som ny telefon
Jag la in min säkerhetskopia (gjord på min 4a) på min 4S från iCloud.
Funkade klockrent, när du har en ny telefon (eller återställt en gammal) med iOS 5 så får du 3 val när du startar den.
Återställa från iCloud
Återställa från iTunes
Sätta upp som ny telefon
Kan du utveckla alternativen lite praktiskt? Jag har tex ingen iPhone än, men har beställt en 4S. Har redan laddat ner några olika appar i iTunes, som jag vill ha in i iPhonen när den kommer. Jag har även en diger kalender och telefonbok, som redan är synkade med iCloud. Vilket alternativ skall jag då välja?
Kan du utveckla alternativen lite praktiskt? Jag har tex ingen iPhone än, men har beställt en 4S. Har redan laddat ner några olika appar i iTunes, som jag vill ha in i iPhonen när den kommer. Jag har även en diger kalender och telefonbok, som redan är synkade med iCloud. Vilket alternativ skall jag då välja?
Det har ingenting med säkerhetskopia/återställning att göra.
Du sätter upp den som en ny telefon och anger ditt iCloud-konto.
Se denna video; iOS 5 Demo/ Hands-On - Setup iPhone, iPod Touch, iPad without iTunes, Wirelessly ("No PC") - YouTube
Det har ingenting med säkerhetskopia/återställning att göra.
Du sätter upp den som en ny telefon och anger ditt iCloud-konto.
Se denna video; iOS 5 Demo/ Hands-On - Setup iPhone, iPod Touch, iPad without iTunes, Wirelessly ("No PC") - YouTube
Som jag misstänkte då alltså. Tack för bekräftelsen!
Tack!
För att klargöra för mig själv, detta var i iTunes? Jag kan inte plocka upp min nya iPhone 4S vart som helst och få in allt från molnet när jag sätter igång den?
På telefonen.
Jag gjorde det hemma..
Du, det är ju det fina med allt det där med att klippa kablarna mellan telefon och dator...
Har du en iPhone idag som är säkerhetskopierad mot iCloud är det bara att ta din nya, starta den och sedan under setupen i luren välja att återställa från säkerhetskopia i iCloud.
Du, det är ju det fina med allt det där med att klippa kablarna mellan telefon och dator...
Har du en iPhone idag som är säkerhetskopierad mot iCloud är det bara att ta din nya, starta den och sedan under setupen i luren välja att återställa från säkerhetskopia i iCloud.
Då var det som jag önskade/hoppades.
Tack för svar.
Jag för min del har lite svårt att se iCloud som en säkerhetskopia av iPhone eller iPad, den innehåller inte den musik, bilder, filmer eller t.ex böcker som man själv lagt in. När det gäller musik är det bara det som köpts i iTunes som kan finnas (gäller inte i Sverige ännu) och för t.ex bilder gäller det inte sådana som man själv lagt dit utan bara kamerarullen.
Det går alltså att återställa men det blir knappast komplett utan att därefter synkronisera i iTunes för att få in det som inte finns i iCloud.
Då gäller det kanske att komma ihåg att säkerhetskopiera i iTunes ibland eftersom detta inte sker automatiskt om det är inställt för att använda iCloud.
Jag är som framgår lite tveksam med nyttan av iCloud säkerhetskopiering eftersom det även krävs WiFi för att det skall fungera så är man väl antagligen hemma då man använder denna metod.
Jag för min del har lite svårt att se iCloud som en säkerhetskopia av iPhone eller iPad, den innehåller inte den musik, bilder, filmer eller t.ex böcker som man själv lagt in. När det gäller musik är det bara det som köpts i iTunes som kan finnas (gäller inte i Sverige ännu) och för t.ex bilder gäller det inte sådana som man själv lagt dit utan bara kamerarullen.
Det går alltså att återställa men det blir knappast komplett utan att därefter synkronisera i iTunes för att få in det som inte finns i iCloud.
Då gäller det kanske att komma ihåg att säkerhetskopiera i iTunes ibland eftersom detta inte sker automatiskt om det är inställt för att använda iCloud.
Jag är som framgår lite tveksam med nyttan av iCloud säkerhetskopiering eftersom det även krävs WiFi för att det skall fungera så är man väl antagligen hemma då man använder denna metod.
Säkerhetskopian som görs i iCloud är samma som iTunes gör.
Skilj på säkerhetskopia/backup och ditt arkiv för media som du har på datorn.
http://support.apple.com/kb/HT4946
http://support.apple.com/kb/HT1766
Säkerhetskopia / backup lär nog vara samma sak, du kanske tänker på synkronisera.
Det viktiga är inte vad vi kallar det utan att många verkar tro att återställa en enhet från iCloud ger samma resultat som en återställning
i iTunes, jag tycker det är viktigt att ha det i tankarna när man väljer metod.
Läs första länken jag la in.
Här pratar vi om säkerhetskopian precis som trådens ämne.
Säkerhetskopian innehåller inte musik/bilder/appar/m.m., oavsett om den görs till iCloud eller iTunes.
Precis som jag skrev i min post.
Här måste till ytterligare klargörande:
Ligger Appar och Musik inte i säkerhetskopian? Du menar att de inte ligger "fysiskt" där i, men att info om vilket musik och vilka appar som ska in igen finns där? För när jag Återställde med Säkerhetskopian på min dator förra veckan, då lade den in Appar och Musik utan att jag behövde göra något själva efter att jag valt säkerhetskopia.
Var det vad du menade?
Här måste till ytterligare klargörande:
Ligger Appar och Musik i säkerhetskopian? Du menar att de inte ligger "fysiskt" där i, men att info om vilket musik och vilka appar som ska in igen finns där? För när jag Återställde med Säkerhetskopian på min dator förra veckan, då lade den in Appar och Musik utan att jag behövde göra något själva efter att jag valt säkerhetskopia.
Var det vad du menade?
Korrekt, den vet vilka saker du har synkat, filerna ligger inte i säkerhetskopian.
Korrekt, den vet vilka saker du har synkat, filerna ligger inte i säkerhetskopian.
Ok tack, men om man då återställer från säkerhetskopia från molnet, när lägger den in appar och musik? Nästa gång man sätter den i datorn? Måste man trycka synkronisera?
Ja, när du synkar mot datorn lägger den tillbaka saker du har lokalt (naturligtvis).
Appar laddar den ner om du har en uppkoppling.
Om man måste trycka på synkronisera eller inte minns jag inte, har inte återställt sen iOS 5 b4 (då OTA-uppdateringar kom), testa.
Jag har tre backuper. En för min gamla iPhone 4, en för min nya iPhone 4S och en för min iPad 2.
Jag har trots det 4,1 GB ledigt.
Liknande här, iofs bara backup min 4S och iPad 2.
Har 4,4 GB ledigt.
Jag ser inte fördelen med backup hos iCloud, om man har en dator hemma, som man ändå synkar till (äger man ingen dator är det klart även för mej).
Backupen används väl mest för ifall man blir av med sin iOSpryl, eller behöver Återställa den pga något fel. Att då göra det mot sin dator går i regel betydligt snabbare. Så det enda skälet jag kan se, är off-site backup. Alltså kanske göra det en gång i månaden eller så, och däremellan köra mot sin egen dator.
Något jag har missat?