Det är inte så alldeles enkelt att svara på det där. Om man tänker sig att trycksaksprocessen sträcker sig från idé till leverans så kan det innefatta allt från att skriva texter och ta bilder till att frankera försändelser. Ser man mer teoretiskt på det kan man väl säga att layout handlar om att sammanfoga redan färdigt material, men problemet med det är att det är ytterst få som är verksamma som har en så snäv verklighet.
Icke desto mindre, man skulle väl, tentativt, kunna tänka sig att "kärnkompetenserna" består i t.ex:
* Översiktlig kunskap om tryckmetoder och hur t.ex. format, pappersval, ekonomi etc. kring tryck fungerar
* "Tillräcklig" kunskap för att framställa tryckfärdiga filer (förr var det vanligt med särskilda repro-firmor, men i dag är det närmast stendött)
* Kunskap om allmäna layoutprinciper, t.ex. hur rörelse, rytm, färgperception, läseprocessen etc. påverkar läsaren.
* Kunskap om typografi och viss språklig kompetens, i vissa fall även journalistisk kompetens.
* Viss kunskap om bildredigering
* Kunskap kring de verktyg som ska användas (programvaror)
Sen är det självklart så att alla de här sakerna är grader – det finns massor av layoutare som är värdelösa på t.ex. språk och (läsbar) typografi, men som är jäkligt duktiga på idéer, dramatisk form etc. etc.
Själv producerar jag numera rätt sällan trycksaker, jag bara hjälper andra med det , men när jag gör det, tillhör jag den sorten som är hyfsat bred i min kompetens, men som egentligen inte är särskilt "kreativ", dvs. jag är en duktig hantverkare, men absolut inte en idéspruta eller "konstnär".