Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Appar till flera enheter

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-04 09:14

När det gäller musik kan man, om jag har förstått rätt dela sitt bibliotek med upp till fem andra enheter. Är det samma sak med app'ar till iPhone och iPad? Hur gör man i så fall rent praktiskt om man vill få över en enstaka app från en enhet till en annan?

Fungerar på liknande sätt, du måste använda samma AppleID, synka via iTunes / ladda ner via App Store på enheten.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-04 10:21

Hmm... Behålls valda appar i iTunes (och i anslutna enheter) ifall man loggar in och synkar med ett annat AppleID då?

Aldrig provat, men det tror jag inte. Man kan bara synka till en dator/Apple ID vad jag vet.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-04 10:29

Det är inga problem, så länge du auktoriserar kontot med datorn så är det inga problem. Många av oss här har ett amerikanskt Apple-ID och ett svenskt Apple-ID som man använder mot sina enheter från en och samma dator, inga problem.

Ursprungligen av zinned:

Det är inga problem, så länge du auktoriserar kontot med datorn så är det inga problem. Många av oss här har ett amerikanskt Apple-ID och ett svenskt Apple-ID som man använder mot sina enheter från en och samma dator, inga problem.

Så sant. Så att så länge man använder en och samma dator funkar det.
Hur är det med App Store i enheterna, kan man använda fler konton där med?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-04 10:38
Ursprungligen av zinned:

Okej, fungerar det i så fall som jag skrev ovan... Man ansluter enheten till iTunes, loggar in med ett auktoriserat konto och väljer ut vilka appar som man vill ladda ner. Sedan loggar man in med ett annat konto (som oxå är auktoriserat) och synkar med innehållet där?

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-04 11:40
Ursprungligen av keptang:

Så sant. Så att så länge man använder en och samma dator funkar det.
Hur är det med App Store i enheterna, kan man använda fler konton där med?

Absolut, dock måste man trycka på "Featured" och skrolla längst ner för att där trycka på sitt Apple-ID och välja att logga ut för att sedan logga in med det andra kontot.

Ursprungligen av lensv:

Okej, fungerar det i så fall som jag skrev ovan... Man ansluter enheten till iTunes, loggar in med ett auktoriserat konto och väljer ut vilka appar som man vill ladda ner. Sedan loggar man in med ett annat konto (som oxå är auktoriserat) och synkar med innehållet där?

Helt korrekt.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-04 14:14
Ursprungligen av zinned:

Absolut, dock måste man trycka på "Featured" och skrolla längst ner för att där trycka på sitt Apple-ID och välja att logga ut för att sedan logga in med det andra kontot.

Kanske en dum fråga, men vart hittar jag "Featured"?

Vad händer förresten om man synkar en telefon eller padda (där man har köpt appar direkt i enheten med flera olika konton) när man ansluter den till datorn. Synkas rubbet, enbart de saker från iPhone/iPad som har anknytning till det inloggade kontot i iTunes, eller kommer något rent av raderas?

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-04 15:20
Ursprungligen av lensv:

Kanske en dum fråga, men vart hittar jag "Featured"?

Vad händer förresten om man synkar en telefon eller padda (där man har köpt appar direkt i enheten med flera olika konton) när man ansluter den till datorn. Synkas rubbet, enbart de saker från iPhone/iPad som har anknytning till det inloggade kontot i iTunes, eller kommer något rent av raderas?

"Featured" hittar du längst nere till vänster i AppStore, där du har "Topp 25 i mitten" och "Uppdatera" längst till höger.

Allting synkas, så länge enheten och kontot är auktoriserat. Inget kommer raderas. Synken fungerar alltid så att har du program A i telefonen men inte i dator så kopieras det över till datorn, har du program A på datorn men inte i telefonen så kopieras det över till telefonen. Har du program A med version 1.0 i telefonen och program A med version 1.1 i datorn så kommer den uppdaterade versionen i datorn att kopieras över till telefonen.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-04 16:33
Ursprungligen av zinned:

"Featured" hittar du längst nere till vänster i AppStore, där du har "Topp 25 i mitten" och "Uppdatera" längst till höger.

Allting synkas, så länge enheten och kontot är auktoriserat. Inget kommer raderas. Synken fungerar alltid så att har du program A i telefonen men inte i dator så kopieras det över till datorn, har du program A på datorn men inte i telefonen så kopieras det över till telefonen. Har du program A med version 1.0 i telefonen och program A med version 1.1 i datorn så kommer den uppdaterade versionen i datorn att kopieras över till telefonen.

Okej, så apparna är inte knutna till iTunes-kontot i sig... Det är alltså datorn som är den gemensamma nämnaren här?

Jag hittade "Featured" eller "I blickfånge" som det tydligen heter på svenska. Det verkar dock gå bra att logga ut/in även under Kategorier och Top 25.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-04 17:09
Ursprungligen av lensv:

Okej, så apparna är inte knutna till iTunes-kontot i sig... Det är alltså datorn som är den gemensamma nämnaren här?

Alla köp man gör, gratis-program eller ej, är knutna till det Apple-ID som man använder när man laddar ner appen. Dock kan du ha flera Apple-IDs auktoriserade på en och samma dator och således synka en enhet som har appar nerladdade med flera separata Apple-IDs.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-04 17:30
Ursprungligen av zinned:

Alla köp man gör, gratis-program eller ej, är knutna till det Apple-ID som man använder när man laddar ner appen. Dock kan du ha flera Apple-IDs auktoriserade på en och samma dator och således synka en enhet som har appar nerladdade med flera separata Apple-IDs.

Om datorn endast är auktoriserad för ett iTunes-konto, vad händer då med de appar som har köpts/hämtats via ett annat konto ifrån den mobila enheten. Synkas även de?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-06 09:44
Ursprungligen av lensv:

Om datorn endast är auktoriserad för ett iTunes-konto, vad händer då med de appar som har köpts/hämtats via ett annat konto ifrån den mobila enheten. Synkas även de?

Ursäkta att jag ältar... Eller är det så att de appar som inte har ett associerat/auktoriserat konto i datorn raderas (och de appar som har det synkroniseras)?

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-06 11:39

Jag har ju redan svarat dig, inget kommer raderas.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-06 11:44
Ursprungligen av zinned:

Jag har ju redan svarat dig, inget kommer raderas.

Ja, men det var ju under förutsättning att alla konton var auktoriserade i datorn. Frågan var vad som händer med de appar som inte har ett associerat konto i datorn?

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-06 11:49

Du kommer få frågan om att logga in med det kontot.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-06 11:52
Ursprungligen av zinned:

Du kommer få frågan om att logga in med det kontot.

Bra, tack för det svaret!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2011-12-01 14:12

Finns det någon möjlighet att synka ner tidigare köpta musikfiler till en iPad som inte är kopplad till en dator?

Ursprungligen av lensv:

Finns det någon möjlighet att synka ner tidigare köpta musikfiler till en iPad som inte är kopplad till en dator?

Svenskt konto = NEJ.
US konto = JA

• Medlem
  • Norrköping
  • 2011-12-02 12:00
Ursprungligen av illerG:

Svenskt konto = NEJ.
US konto = JA

Vilket krap! Ibland är det surt att vara svensk...

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-01 15:03

Hittar du inte dessa om du går in i iTunes-appen och Purchased?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2011-12-01 15:06

Nix, den möjligheten hittar jag endast i App Store

1
Bevaka tråden