Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Win7 64 startar inte efter RAM-uppgradering

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en late 2009 imac med win7 64bitars i bootcamp, och idag när jag uppgraderade från 4gb till 12gb så ville inte windows starta efter det. Datorn fastnar där det blinkade understrecket är.

Någon som vet hur man löser det?

Man tar ut de installerade minnena ett efter ett tills man hittar det som det är fel på.
Vad har du köpt för minnen?

Ursprungligen av suddgummi:

Man tar ut de installerade minnena ett efter ett tills man hittar det som det är fel på.
Vad har du köpt för minnen?

Splitternya corsair mac minnen från komplett, 2x4gb. Dom funkar utmärkt i OS X.

Corsair har en benägenhet att inte fungera något vidare på Macar. Finns en massa trådar om det här på 99.

Verkar lite konstigt då det står att det ska vara minnen just för macar :/. Den startade iaf nu med ena stickan. Ska prova och sätta i den andra stickan i samma slot, annars blir det till att lämna tillbaks. Är Crusial bättre till mac? Tittade på ett par sådana med nämligen.

EDIT: datorn startade nu med andra stickan i samma slot, testade med båda stickor igen: fail!

Datorn vägrade starta med minnen i andra sloten nu :/
Det konstiga är att startar jag datorn i OS X med båda minnena så startar den utan problem och visar att där är 12gb och att alla är "OK".

Ingen som kan hjälpa?

Vad ska vi hjälpa till med? Det är minnet. Ja, Crucial och Kingston brukar fungera bra.

Det är ju inte minnena, eftersom att i ena sloten så startar ju datorn med båda stickor, när man bara har 8gb, men däremot startar den inte om man stoppar i båda stickor, förutom i OS X då..

Det ser väl ändå rätt ut? Eller ska BANK0/DIMM0 ha 2gb och BANK0/DIMM1 ha 4gb? Varannan liksom?
Just nu är 2gb originalstickorna närmst skärmen och de nya "överst", baktill.

Det är skillnad på hur operativen fyller minnena. OS X kanske inte skriver på samma ställe i minnet som Windows gör (eftersom du inte gjort mer än startat datorn antar jag). Du kan ju köra en minnestest med Memtest86+ - Advanced Memory Diagnostic Tool (ladda ner och bränn på skiva som du startar från).

Bara för att en dator "ser" minnet betyder inte det att minnet i sig fungerar!

Ursprungligen av suddgummi:

Det är skillnad på hur operativen fyller minnena. OS X kanske inte skriver på samma ställe i minnet som Windows gör (eftersom du inte gjort mer än startat datorn antar jag). Du kan ju köra en minnestest med Memtest86+ - Advanced Memory Diagnostic Tool (ladda ner och bränn på skiva som du startar från).

Bara för att en dator "ser" minnet betyder inte det att minnet i sig fungerar!

Måste det vara på skiva? Kan man inte lägga in det på ett usb minne ?

Ursprungligen av MrParanoid:

Måste det vara på skiva? Kan man inte lägga in det på ett usb minne ?

Jo, det ska gå. Det står om en "New installer for USB Key" för den sista releasen så det borde gå (kanske Windows-program, men du hade ju Windows i Bootcamp). Jag har bara kört det från skiva.

Är lite trött efter allt klyddande, men det är alltså INTE minnena det är fel på eftersom alla funkar om man bara kör dom 1 åt gången eller högst 3 åt gången. Det är en utav slotsen som det är fel på, i alla fall när man ska boota in i windows..

Tar jag t.ex ett av originalminnena i den felande sloten så startar inte windows, men sätter jag det i en annan så startar det.

Det kan visst vara minnena (eller rättare sagt det är säkert minnena). Det är nämligen inte säkert att du "fyller upp" eller använder de skadade/felaktiga blocken på samma sätt under OS X resp Win. Som Suddgummi skriver ovan. Likaså kanske det inte märks förrän efter ett tags användning och/eller hög belastning/högt minnesutnyttjande.

Kolla också en extra gång att du inte kör för långsamma minnen (för snabba spela ingen roll, dock). Det kan ställa till med extrem oreda! Kolla post #9 i denna tråd: http://www.99.se/imac/285635-imac-27-2010-problem-efter-ramuppgradering.html

Så du menar att iaf ett av mina originalminnen också är trasiga då eller? Alla minnen funkar i alla slots utom just den som klyddar...
Och nej, det är inte för långsamma (eller för snabba för den delen heller), det har jag redan trippelkollat 4 gånger..
Jag hade gärna velat att det är minnena jag köpt det är fel på, för då är det billigt och enkelt att fixa, men alla bevis pekar på att det är sloten (enligt mig iaf).

Men får väl sätta i ena minnet igen så alla är på plats och köra en sån där minneskoll i single user grejen som ajg fick ett tips om.

Mac är väldigt känsliga när det kommer till RAM (fråga mig inte varför), tyvärr är det så och man kan uppleva det som du upplever om man har otur med sina minnesmoduler.

Även om man sätter ett originalminne (och bara det minnet) i den sloten där de nya klyddar?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-12-26 15:36

Minnet kan vara skadat, Windows hanterar dåliga minnen väldigt dåligt.

1. Vilken Windows 7 version har du? Starter och Home stödjer endast 8Gb.
2. Kör Memtest med varje minne för sig, är de ok?
3. Kan du prova varje memory slot för sig?

Det handlar helt enkelt om uteslutningsmetoden som med all felsökning på datorer.

1
Bevaka tråden