Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook (2009) - hur länge kan man förvänta sig att batterit håller?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej Hej,

Köpte min första Mac dator våren 2009 och det blev då en Macbook Alu. Mao är datorn lite drygt 2½ år. Nu den sista veckan har batterit gått från att ha en "Health" på 79-80% till 20% bara sådär, och laddas ur på lite drygt 5-10 minuters ytterst sparsam användning. Min fundering nu som Sverker brukade säga; ska det vara på det här sättet? Kan tycka att det är lite väl kort tid för att batteriet ska bli helt kasst.

Till saken hör att datorn är ytterst sparsamt använd, max 1 gång i veckan utslaget över hela perioden. Antalet laddcykler som gjorts uppgår till 216 st. Vad jag förstår på Apple ska batteriet i vart fall hålla 300 st.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2011-10-12 21:34

Det finns många faktorer som kan påverka batteriets livslängd. Dels antal laddcykler (som du nämner), antal urladdningar, temperatur, m.m. Använder man (som jag) sin MBP som en "stationär" dator och strömkabeln är ikopplad dygnet runt kan det vara smart att ta ur batteriet, då det inte mår bra av att ständigt laddas...

Med det sagt är Apple generellt bra på att byta defekta batterier, även under s.k. reklamationstid (dvs från dess att garantin löpt ut till produktens inköpsdatum + 3 år) - kontakta Apple (de kommer be dig göra några tester och ge lite info över tlf) så är nog chansen ganska stor att du får ett nytt batteri i utbyte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-23 11:04

Jag har exakt samma problem! Hälsan av mitt batteri låg på 90% under väldigt lång tid (har haft datorn i 4 år, 113 laddnigscyklar)). Helt plötsligt dök kapaciteten till 40% av den ursprungliga. Det går knappt att använda datorn utan sladd numera - laddningen skjunker som en sten.

Jag undrar om det är mjukvaruproblem på något sätt? Kan kapaciteten kan väl inte skjunka med 50% på en gång? Kan någonting göras åt problemet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-23 11:16

Hm... någonting är lurt här. Helt plötsligt hoppar laddningdindikatorn från 35% till 71% och hälsan till 92% av den ursprungliga! Det ÄR tydligen ett mjukvaruproblem! Vilken lättnad! Annars kostar ett nytt batteri 1400 spänn.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-12-23 14:49
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-23 15:04
Ursprungligen av mattiL:

Tack mattiL! Det verkar vara rätt väg att gå! Särskilt tack för direkt länk!

1
Bevaka tråden