Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AFP-alternativ till OS X Server?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-11-18 10:27

Hej,

Nu måste jag bara byta ut vår Xserve filhanterare med tillhörande Xraid, har dragit på detta
alldeles för länge, den är för långsam (dvs. missnöjda användare) och trots att vi har en
massa reservdelar på hyllan så är det ju lite pyrt att köra på något som inte
finns reservdelar till längre från Apple.

Har i princip fastnat för att köra Windows med Extreme-z ovanpå en rejäl Vsphere 5 lösning (tillsammans med
en del andra maskiner).

Men, det kan ju alltid finnas de som sitter på klurigare lösningar

Så, ni som har lite användarantal (jag har ca. 100 användare varav 50 grafiska macanvändare), hur
har ni hanterat AFP-frågan ?

Mvh

/Johan

Om det är någorlunda stationära klienter så skulle jag köra NFS, i annat fall Samba alternativt en kombination av båda. De är båda relativt standardiserade och så länge som du har hårdvara så ska det där antalet användare inte vara något problem. Om det nu inte är så att du absolut måste köra AFP.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-11-21 11:19

Hej,

Tyvärr är det nog så att Macar helst pratar AFP, så det får nog bli AFP tills Apple säger att de ska släppa det.

Däremot har jag upptäckt att OS X Lion och Windows pratar med varandra betydligt bättre än tidigare, det blir i allafall inte
dataförluster längre (vad jag kan se) när man monterar upp SMB-volymer och sparar filer på dem

Ursprungligen av jpalsson:

Hej,Däremot har jag upptäckt att OS X Lion och Windows pratar med varandra betydligt bättre än tidigare, det blir i allafall inte
dataförluster längre (vad jag kan se) när man monterar upp SMB-volymer och sparar filer på dem

Apple har bytt ut SMB-klienten i Lion, så det kan nog stämma. Däremot var det problem för dem som fortfarande använder riktigt gamla pc-häckar med första versionen SMB.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-11-21 14:11
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Apple har bytt ut SMB-klienten i Lion, så det kan nog stämma. Däremot var det problem för dem som fortfarande använder riktigt gamla pc-häckar med första versionen SMB.

Vad jag förstår har de kastat ut Samba helt och hållet och ersatt det med någon annan (kommersiell ?) smb-klient.
Själv har jag upptäckt två skillnader,

1. Det går numera att spara exempelvis resursfilsberoende filer (ex. gamla fonter) på SMB-volymer som ligger på NTFS (sparas i NTFS filströmmar).

2. Det går inte att ansluta via SMB från Lion till 10.4 servrar.

Ursprungligen av jpalsson:

Vad jag förstår har de kastat ut Samba helt och hållet och ersatt det med någon annan (kommersiell ?) smb-klient.

De använde en som var open source, men de som hade skrivit den stramade åt licensen så att den inte fick användas i några kommersiella produkter.

Edit: tack Marcus, hade missförstått att den kunde användas kommersiellt.

Senast redigerat 2011-11-21 22:29
Ursprungligen av marcushedenstrom:

De använde en som var open source, men de som hade skrivit den stramade åt licensen så att den inte fick användas i några kommersiella produkter.

Samba kan användas i kommersiella produkter.

Ursprungligen av Marcus K:

Samba kan användas i kommersiella produkter.

Jo, så länge licensen är kompatibel med GPLv3.

Där brister det lite tyvärr för Apple.

Ursprungligen av Marcus K:

Samba kan användas i kommersiella produkter.

Ja det stämmer. Antar att det var nåt annat i licensen som apple inte ville gå med på.

Men hursom, licensen gjorde att Apple började med sin egen implementation.

  • Medlem
  • 2011-12-22 08:30

Tillbaka till grundfrågan då

Ta en koll på Active Storages lösningar, Active Storage | Home Page

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-12-22 12:11

Frågan är väl vad det är du egentligen vill göra. Är det bara fildelning du är ute efter eller ska det göra fler saker också?
Om det bara är fildelning skulle jag föreslå någon av dom färdiga NAS lösningar som finns, typ Synology eller ReadyNAS.
Båda har AFP & SMB stöd och mycket utbyggbara med interna & externa hårddiskar (beroende på model).
Och man slipper bry sig om att hålla ett helt system igång, Win/osx bara för att dela lite filer.

Själv kör jag Netatalk Version: 2.2.1-1 under Linux för att hantera AFP-biten. Jag upplever det som betydligt snabbare än SMB och det fungerar kanon med Time Machine under Lion. Har du kikat på det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-12-23 18:43

Om du inte behöver koppla upp den mot nätet (och därför ha den ständigt uppdaterad) är en Linux-server med Netatalk inte alls så dum. Men glöm inte säkerhetskopiorna.

  • Medlem
  • 2011-12-24 11:44

Vi hade ett par filytor på windowsservrar med ExtremeZ-IP, men tyckte att det var mer till besvär än nytta, så vi ansluter till dem med smb nu. Plus några XServrar med AFP.
I princip alla klienter är mac 10.6.6 eller högre.

1
Bevaka tråden