Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En normal dag för en grafisk formgivare

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hahaha.... jupp!

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-12-30 19:05

Been there, done that.

Don't ask questions anymore, just do it and hand over!

Ursprungligen av LCR:

Don't ask questions anymore, just do it and hand over!

En av de värsta situationerna man kan ha är när ett antal anställda i en lite firma ska komma överens om en ny logga eller liknande...

Been there, done that, hated it!

Har själv upplevt samma sak… Usch…

Har varit med om det inom videoprod också - för länge sedan i.o.f.s. En gång hade jag klippt klart en kortis när beställaren kom och började hänga över axeln när jag satte sista klippen - jag var klar kan man säga...och han tyckte att det var ju bra...men...kan man inte "testa" lite grejer? :-D. Han kom med förslag (klipp etc) och jag förklarade att det inte behövde "testas" - jag såg det redan inne i huvudet och jag såg att det inte funkar (jumpcuts, rörelseinkonsekvens, point of attention, etc, etc). Men, men...han trodde inte på något alls utan att ha sett det med egna ögon och tyckte att han visst kunde klippa film. Jag lät honom hållas, men förklarade att timtiden ju tickar iväg. Äh, tyckte han - sådant här går ju snabbt. När han "testat" klart så slutade det med att min första version blev final version - när vi skalat av all skit så var vi tillbaka till den. Slutnotan för redigeringen landade på drygt 30 000 kr istället för 12 000 kr. :-D. För mig var det helt okej - lätta pengar - men den mannen gjorde nog aldrig om detta :-D.

Visa aldrig en kund en version du inte är nöjd med själv... risken finns att de tycker om den!

Ursprungligen av Mutant:

Visa aldrig en kund en version du inte är nöjd med själv... risken finns att de tycker om den!

Fel... Eftersom han garanterat INTE vill ha den FÖRSTA han får se så är det ingen mening att sumpa det alster man tycker bäst om själv...

• Medlem
  • International user
  • 2011-12-31 15:27

Så där är det ju alltid. Men det där är ju fortfarande rätt normalt. Jag har varit med om att 1st ansvarig för hela projektet (kunden) fick för sig att visa jobbet för en hel avdelning. 300 pers som fick säga sitt...

"Kunden har alltid rätt" (även fast de oftast har "fel")
Det är dom som betalar så låt dom göra 40 misstag så länge dom betalar för sig!

Ursprungligen av Kenneth M:

Så där är det ju alltid. Men det där är ju fortfarande rätt normalt. Jag har varit med om att 1st ansvarig för hela projektet (kunden) fick för sig att visa jobbet för en hel avdelning. 300 pers som fick säga sitt...

"Kunden har alltid rätt" (även fast de oftast har "fel")
Det är dom som betalar så låt dom göra 40 misstag så länge dom betalar för sig!

Här har ni garanterat ett par roliga timmar om ni tycker att "kunden har rätt"...

Funny & Stupid Customer Stories – Not Always Right

Man slutar läsa strax efter man känner att det där snacket att mänskligheten en dag skall komma
till stjärnorna....det lär dröja väldigt väldigt länge....

Senast redigerat 2012-01-01 14:51

Kunden vet ofta inte vad han/hon vill (inom design) så hur denne alltid kan ha rätt förstår jag inte...

Speciellt inte när en kund kommer till oss, ber oss designa logga/dekor till hans bil, ber att få den färdiga artworken på fil för att visa sin fru (eget företag) och blir sedan sedd ett par veckor senare med just denna artwork på sin bil men folierad av en annan firma.

Felet ligger i hur man specificerar design-arbetet innan man ens påbörjar, men om man tar upp för mycket av detta innan man börjar skrämmer man bort folk, men när man väl börjat med design på ett jobb med fast pris och små justeringar kommer, som sedan blir fler...

Grafiker är avskum som ser ner på sina kunder och alltid tror att de har valt rätt väg!
Jag säger såhär, arbeta tills kunden har fått det han vill!

Ursprungligen av PeeMaN:

Grafiker är avskum som ser ner på sina kunder och alltid tror att de har valt rätt väg!

Lätt för dej att säga:

Sysselsättning:
Elektriker

Jag har alltid jobbat tvärs över teknikens många områden, från maskinbygge/installation med B-Eng i elektronik, till dokumentation, design och utbildning, och kan lugnt säga att vad som är sant inom en bransch med dess kunder och filosofi är inte sant i en annan bransch.

Ursprungligen av LCR:

Lätt för dej att säga:

Sysselsättning:
Elektriker

Jag har alltid jobbat tvärs över teknikens många områden, från maskinbygge/installation med B-Eng i elektronik, till dokumentation, design och utbildning, och kan lugnt säga att vad som är sant inom en bransch med dess kunder och filosofi är inte sant i en annan bransch.

Vad jag har för sysselsättning är helt irrelevant i det här fallet. Jag har mycket god insyn i design och medie-branchen genom vänner och framförallt familj, och enligt min uppfattning är just grafiker den yrkesgrupp som saknar självkritik och självinsikt och känner att allt de rör vid är guld.

Ursprungligen av PeeMaN:

Vad jag har för sysselsättning är helt irrelevant i det här fallet. Jag har mycket god insyn i design och medie-branchen genom vänner och framförallt familj, och enligt min uppfattning är just grafiker den yrkesgrupp som saknar självkritik och självinsikt och känner att allt de rör vid är guld.

Håller inte med, men kanske jag har levt i en annan del av denna värld av designers än du.

Kommentaren ang ditt yrke var en positiv sådan då elektriker är ett av de bättre yrken som finns i min uppfattning och jag anser mej lycklig att min värld alltid innehållit många aspekter av detta; tidigare jobb, mina hobbies och studier samt mitt nuvarande jobb reklam designer och skyltmontör.

• Medlem
  • 2012-01-01 13:06
Ursprungligen av PeeMaN:

Haha, lika begåvat dom att säga att rock är dåligt eller att grönsaker är äckligt.

Ursprungligen av PeeMaN:

Finns väl bra folk likväl som idioter inom precis alla branscher.
Vet elektriker som jag vägrar kontakta när jag har ngt mer avancerat strul än att byta en kontaktor (jag gör det själv om jag har tid). Varför? För att de har svårt klara av det. Riktiga idioter således.

Andra skulle jag gladeligen gå brevid genom ett tredje världskrig.

Så tona ner att grafiker skulle vara en homogen grupp bestående uteslutande av idioter.
Du gör bara dig själv en otjänst - och alla grafiker.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-01-01 12:11
Ursprungligen av PeeMaN:

Smidigt Peeman du pissar på dina vänner här på 99. Adjö.

Ursprungligen av MatsOlov:

Smidigt Peeman du pissar på dina vänner här på 99. Adjö.

Ska du någonstans?
Det ska inte jag iallafall

• Medlem
  • International user
  • 2012-01-01 21:42
Ursprungligen av PeeMaN:

Det handlar inte om att se ner på sina kunder, det handlar om budskapet videon "säger". Man har fått info från kunden och man har bockat av alla saker dom vill ha, i vissa fall har man fått ref material att utgå ifrån o det är supertrevligt. När man själv tycker att "det här är exakt vad kunden efterfrågar" (eftersom man har varit på exakt samma möten som kunden) och man själv är nöjd så får man nästa 90% av gångerna - "Skulle vi kunna testa det här?"

I vissa fall, om det inte är en väldigt van beställare, så tar dom för givet att priset är detsamma även fast man gör 17 nya versioner av saken man jobbat på. Första felet en beställare gör. Ingen jobbar gratis, men dom "glömmer" det vääääldigt lätt. Så det handlar inte om att se ner på kunden utan mer som ett spel för galleriet. Kunden spelar dum för att komma billigare undan (personlig åsikt) Men vill testa sina egna kreativa idéer innan dom själva känner sig tillfredställda. Vilket jag kan förstå, det är kul att leka. Men när dom inser att version 1 ändå kanske va den bästa så har det kostat båda parterna tid och pengar. Jag menar, dom skulle inte lägga ut arbetet på nån annan om dom inte trodde att "dom andra" skulle göra ett bättre jobb....

Det slutar nästan alltid att man går tillbaka till den första versionen man meckat med. Slutsatsen för min egen del är kunden har alltid rätt - Förutsatt att dom betalar, trots att dom nästan alltid har fel. Fel i alla branscher kostar tid och tid är inte billigt idag. Hade version 17 av projektet blivit bättre så ska naturligtvis kunden ha en guldstjärna, men kunden ska inte tro att 17 versioner är gratis.

Stora problemet med lite mindre vana beställare är i första hand pengarfrågan och den är kopplad till hur lång tid projektet tar. Kunden säger: "Jag återkommer när vi tittat på den" - vilket visar sig vara 1 vecka senare då man sitter tokupptagen med andra saker. Kunden tar då förgivet att man kan lägga undan allt annat och göra andra versioner trots att projektet innehåller allt man kommit överens om på mötet etc. Men det här är händer ju inte bara i "mediesvängen"...så att säga att grafiker är avskum skulle jag tycka är lite väl extremt.

Ursprungligen av PeeMaN:

Har funderat en del över ditt inlägg och skrev nog av mej en del i ett annat negativt inlägg precis innan i går natt för att reagera som jag annars skulle ha gjort, men tillägger...

Det handlar mycket om att ha stolthet i det man gör och att vilja kunna stå för det man lämnar ifrån sej. Jag går hos en tatuerare som aldrig skulle tatuera något som hon inte anser bra nog, så du skulle nog ha samma åsikt om henne (och många andra tatuerare).

Men jag kan tillägga att många av de allra fulaste tatueringarna jag sett återfinns hos hantverkare i olika slag, vad det nu säger om det hela...

Om man slänger ur sig en kommentar om att grafiker är avskum, så får man nog faktiskt acceptera lite gliringar. Svinhugg går igen, som det heter. Det är som om jag skulle säga att alla elektriker är lata och att rörmokare är lurendrejare. Finns inte ett uns sanning i något av påståendena.

Var glada att ni inte bor i Turkiet: BAD TURKISH GRAPHICS

1
Bevaka tråden