Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du installerat Mac OSX 10.7 Lion?

Tråden skapades och har fått 167 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Korsriddaren:

Är det där iDefragprogrammet något som går att använda även om man har SSD? Eller kan det förstöra något med "disken"?

Hur kan ett program som flyttar data förstöra en disk?

  • Medlem
  • 2011-09-19 14:45
Ursprungligen av LCR:

Hur kan ett program som flyttar data förstöra en disk?

Har man läst mycket på nätet om SSD, så kan man konstatera att man bör stänga av indexeringen i OSX, man bör undvika onödiga ominstallationer, benchmarkprogram etc, etc. Sådant skulle tydligen förkorta livslängden på SSD:n. Hur väl detta stämmer i verkligheten kan jag inte gå i god för, jag utgår i det här fallet bara vad jag läst mig till, därav min fråga.

Oberoende vilket så hjälper det inte att defragmentera en SSD som är lika snabb över hela ytan jämfört med en vanlig HDD som är snabbast i början.

  • Medlem
  • 2011-09-19 19:50
Ursprungligen av illerG:

Oberoende vilket så hjälper det inte att defragmentera en SSD som är lika snabb över hela ytan jämfört med en vanlig HDD som är snabbast i början.

Tack, det var lite det svaret jag var ute efter. Skiter i att köra defrag själv då med andra ord.

Jag kör vidare med Snow Leopard. Jag har lekt med Lion hos Apple Store men känner mig inte riktigt manad att uppgradera. Framförallt är det förlusten av PPC-program och QuickMenu m.m som stör bilden. Just QuickMenu är något jag INTE tänkt leva utan, detta då jag fortfarande föredrar att använda Applemenyn på samma vis som i Mac OS Classic.

Jag är inte heller riktigt positiv till att "Spara som" börjat försvinna i Lion, detta då jag föredrar att spara manuellt utan sidomanövrar. Överlag lär jag helt enkelt avvakta och se, eventuellt uppgraderar jag senare när det är helt säkert att jag kan använda mitt nuvarande arbetssätt utan att olika program slutar att fungera.

En ensam liten person har röstat "Nej, min Mac är för gammal" i omröstningen...

Ursprungligen av LCR:

En ensam liten person har röstat "Nej, min Mac är för gammal" i omröstningen...

Ska vi ordna med en insamling till en ny dator åt den stackaren?

Skämt åsido, om man nu har möjlighet att virtualisera Snow Leopard så funderar jag på att ge Lion en chans. Om mina PPC program fungerar i tillfredsställande i den virtuella miljön så räcker det för mig.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-11-25 19:29

Undrar om det är någon som har en lösning på programstart när Lion startas. Det finns ju en box att kryssa av när man startar om, men finns det något sätt att slippa göra detta varje gång? Blir så illa sega uppstarter.

Borde vi inte ha en liknande omröstning fast med "Har du avinstallerat och gått tillbaka till Snow Leopard?"

Jag har backat (gjorde det efter väldigt kort tid med Lion) och läser bara fler och fler negativa saker som gör mej än mindre intresserad av gå tillbaka till Lion, innan jag måste någon gång i framtiden. Snow Leopard fungerar fantastiskt bra.

Har det någonsin funnits en version av Mac OS X som fått så mycket negativa reaktioner?

Citat:

Har det någonsin funnits en version av Mac OS X som fått så mycket negativa reaktioner?

Nä, jag tror inte det.
Nu har jag visserligen bara hängt med sedan Panthern, men jag har aldrig varit mer skeptisk att uppgradera mitt OS.
Och så länge inte något program man använder kräver minst Lion så lär jag hålla mej kvar.

Jag är så jäkla nöjd med SL!

Jag lider av en åkomma som gör att jag måste ha det senaste, även om det inte är bättre. Jag tycker att SL fungerade bättre och var snabbare, men jag gillar de nya funktionerna i Lion. Får väl skaffa en snabbare dator helt enkelt.

En grej jag inte blir klok på:

Quicklook ställer nu in visningen så man ser hela dokumentet (visa hela höjden). Tidigare ställde den in så den visade hela bredden. Det gör i princip många dokument och bilder oläsliga med Lions Quicklook. Det blir som att titta på en tumnagel. Tidigare kunde man alltid scrolla och läsa innehållet när man körde Quicklook på något dokument. Har jag missat något?

Några grejer som jag upptäckte nyligen.

- Man kan ångra två steg bakåt i Finder.
- Förhandsvisning har fler exportformat om man håller ned Alt när man väljer format.

Jag har 10.6.8 och vill installera xCode 4.2. Som ni säkert vet kräver xCode 10.7 eller senare, jag är ganska ny mac användare och undrar hur jag enklast löser detta utan att göra en nyinstallation.
Om jag kan göra någon uppgradering?

Ursprungligen av PapaEcho:

Jag har 10.6.8 och vill installera xCode 4.2. Som ni säkert vet kräver xCode 10.7 eller senare, jag är ganska ny mac användare och undrar hur jag enklast löser detta utan att göra en nyinstallation.
Om jag kan göra någon uppgradering?

Som zinned säger så kan du köpa Lion och göra en uppgradering av ditt befintliga system. Kom dock ihåg att se till att du uppfyller systemkraven för att installera nya versionen av Mac OS X. Annars blir det ett väldigt onödigt köp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-19 09:53

Det är bara att köpa Lion i Mac AppStore och installera det rakt upp och ner.

Jag skulle vilja se en omröstning med alternativ som

"Ja, men jag har gått tillbaka till OS X 10.6 Snow Leopard"

Den hade jag klickat i nu.

Okey, en snabb fråga angående Lion, jag har testat det men jag har inte hittat exposé som jag har i 10.6.8.

Dessutom har jag denna macbook med 2.4GHz MacBook (13-inch, Aluminum, Late 2008) - Technical Specifications
Kommer Lion gå segt på den?

Ursprungligen av PapaEcho:

Okey, en snabb fråga angående Lion, jag har testat det men jag har inte hittat exposé som jag har i 10.6.8.

Dessutom har jag denna macbook med 2.4GHz MacBook (13-inch, Aluminum, Late 2008) - Technical Specifications
Kommer Lion gå segt på den?

I Lion fungerar det lite annorlunda med Expose etc. Kolla in lite på Apples hemsida, de har en del bra översiktisinfo om Lion.
Lion kommer nog att gå bra på din maskin, men jag rekommenderar MINST 4 GB RAM.

Bevaka tråden