Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

-C kopierar inte i webbläsare

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har märkt flera gånger att Command-C inte kopierar markerad text i webbläsare utan jag måste gå upp till menubar och själv välja Copy med cursorn för att texten ska kopieras. Detta händer i både Firefox och Safari.

Exempel: Jag är på en sida och markerar en snutt text (ibland märker jag även att "Edit" i menubaren blinkar till som den brukar, men när jag sedan byter till en annan flik med ett mail-meddelande och klistrar in så får jag det som låg på Clipboard innan jag kopierade.

Är detta ett vanligt fenomen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-23 09:15

Själv kan jag kopiera detta från din text med cmd + c "Detta händer i både Firefox och Safari." och klistra in det utan problem sen. Använder Firefox 9.0.1

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-01-23 09:48

Jag har också märkt problemet. Rätt irriterande fenomen, särskilt när jag klipper och klistrar lösenord då det är svårt att upptäcka misstaget.

Kan tillägga att jag märker problemet endast i Safari och oftast när jag vill klippa ut något ur ett mejl i Hotmail.

Senast redigerat 2012-01-31 11:57

Det är inte bara min Mac detta händer på, min fru har märkt samma sak på sin MacBook (SnowLeopard, både Firefox och Safari)

Är det du kopierar till eller från inbäddade java-appar? De kan ibland sätta egna regler för kortkommandon.

Det kan också bero på att sajten har en js-funktion som sniffar efter modifier-keys ("isAlphaChar") och att kodaren endast tänkt på Windowsanvändare. Alltså endast altKey och ctrlKey, men inte äpplet. Kolla t.ex. här.

Det kan vara en e-mail adress i en textmassa som i ett mail i Yahoo/Hotmail.

Ibland ser man Edit menyn blinka till också, men när man sedan klistrar in så får man det man kopierade förut från någon annat program.

1
Bevaka tråden