Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pentax K-01, spegellös K-mount

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-02 13:13

Pentax utannonserar sin nya spegellösa kamera K-01. Det som utmärker denna är att den använder samma fattning på objektiven som tidigare dslr-kameror. Mycket bra då användaren kan fortsätta med sin samling objektiv med k-mount. Nackdelen är att kameran blir lite större än andra spegellösa kameror, snarare blir den som en lite mer kompakt dslr.

Utseendet är lite udda och jag har än inte bestämt mig för vad jag tycker om det. Kolla själva och döm.

Pentax K-01 Officially Announced - Pentax Camera News & Rumors - PentaxForums.com

Vilken märklig idé. Spegellös, men man har bara lämnat utrymmet som spegeln tar i anspråk tomt, vilket innebär att allt som är någorlunda vidvinkligt måste vara retrofokalt. Så även om själva kameran är kompakt blir ju de flesta objektiven klumpiga, och bakåtkompatibiliteten torde ändå bli kraftigt lidande eftersom DSLR-objektiv gjorda för faskontrast-AF åtminstone hittills fungerat dåligt med kontrastbaserad AF.

Jag gillar i och för sig designen, men det känns verkligen som att de kombinerat det sämsta av två världar. Jag tror på flopp.

Ursprungligen av Samuel K:

Vilken märklig idé. Spegellös, men man har bara lämnat utrymmet som spegeln tar i anspråk tomt, vilket innebär att allt som är någorlunda vidvinkligt måste vara retrofokalt. Så även om själva kameran är kompakt blir ju de flesta objektiven klumpiga, och bakåtkompatibiliteten torde ändå bli kraftigt lidande eftersom DSLR-objektiv gjorda för faskontrast-AF åtminstone hittills fungerat dåligt med kontrastbaserad AF.

jag gissar att pentax tänker sig att man i första hand ska använda deras manuella - och framför allt små - 'limited'-objektiv.
men som påpekat avskräcker nog avsaknaden av EVF eller ens blixtsko-sökare många potentiella köpare.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-03 09:46

Det känns inte heller så bra att det endast finns en LCD och ingen optisk/elektronisk sökare. Att handhålla kameran med ett lite större objektiv kan inte vara någon njutning.

Jag är också lite förvånad. Den är faktiskt inte sådär jättenätt - hos dpreview visas den i bild med K-5 och skillnaden i storlek är inget att hetsa upp sig över. Den torskar alltså det spegelfria litmustestet att kunna vara en fickkamera med en pannkaka på. Å andra sidan saknar den sökare, trots sin storlek. Och till skillnad från nästa alla andra spegelfria som saknar sökare går skärmen inte ens att vinkla. Vi vet ännu inget om AF:en, men det finns som sagt ingen anledning att tro att den är speciellt upphetsande med alla de K-glas som är gjorde för PDAF. Bajonettens registreringsdjup (heter det så på svenska?) är så stort att man till skillnad från Sony, Samsung, Olympus och Panasonic i stort sett kan glömma att använda sig av de allra flesta manuella objektiv med adapter, trots att Pentax snott Sony:s smarta fokus peaking.

Att den sen ser ut så en korsning mellan sovjetisk arkitektur och östtysk bilteknologi gör inte saken bättre, även om jag skulle kunna leva med det om funktionaliteten var på plats. Men det här är det obegripligaste någon levererat sedan... Pentax Q. Jag ser en trend...

Märklig är ordet, sa Bull... Så stor! Då skaffar jag hellre en Q som komplement till min K-5 (om jag nu inte redan varit så nöjd med min Canon S95).

Mer läsning här:
Pentax K-01 Officially Announced - Pentax Camera News & Rumors - PentaxForums.com
Why the Pentax K-01 Was a Bad Idea - Photographic Articles - Camera-Enthusiast.com Blog

Tillägg: Ja, jag tror också på flopp. Tänk om de slagit ihop utvecklingspåsarna för Q och K-01 och gjort en enda modell istället... Sen var det också synd att det retro-designade "K"-et inte följdes av lika retrodeisgnade "0" och "1". Nu är ju typsnittet man valt för "01" apfult tillsammans med det snygga "K"-et.

Nåja, vad är en bal på slottet...

1
Bevaka tråden