Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bostad i Stockholm och snabbt?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det händer väl alla förr eller senare - man går och känner sig allmänt tillfreds med tillvaron, och blir helt plötsligt tvungen att flytta till den kungliga huvudstaden helt hoppsan-hejsan.

Det finns 'förmedligssiter' där man mot avgift får försprång på annonserna. Är detta något att satsa på - i så fall vilka rekommenderas?
Om man tänker sig att bo 'utanför' och ta pendeltåg in, vilka orter kan man titta på då?

Vad är era bästa tips på hur hitta ett vettigt boende i/kring Stockholm?
Dela gärna med er av era erfarenheter!

1. Ha +10 år kötid.
2. Leva überlätt och kuska runt mellan 3-månaders andrahandskontrakt.
3. Köpa bostadsrätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-03 19:21

Hotel

Kan du tänka dig att bo utanför så finns det Förstahandskontrakt i tex Fisksätra. ca 22 min till slussen.

Annars som övriga säger, höka på blocket men det är smått omöjligt. En kompis hörde av sig om en lägenhet i årsta. Snubben hade under ett dygn fått 1500 Mail. Han valde ut dom tio som var från hans hemby och lottade bland dom. Helt galet.

Förmedlingssiterna funkar men det kan bli dyrt. Alltså allt hänger på hur mycket du kan betala per månad. Du har ingen kompis i stan att kvarta hos några månader i början?

Ursprungligen av jurassic579:

Kan du tänka dig att bo utanför så finns det Förstahandskontrakt i tex Fisksätra. ca 22 min till slussen.

avser du stenafastigheter?
jag tänker att det är bättre att bo nära en t- eller pendelstation än stureplan, om man säger så...

Citat:

Förmedlingssiterna funkar men det kan bli dyrt. Alltså allt hänger på hur mycket du kan betala per månad.

vilka menar du då?
de jag kollat på kostar ca 300 kr/30 dagar. jag kan omöjligtvis behöva vara medlem mycket längre än så!

Citat:

Du har ingen kompis i stan att kvarta hos några månader i början?

visst! men jag hade hoppats ha kvar dessa vänner även efter denna utflykt!

Ställ dig i bostadskön. Även om du inte kan få något idag så kan du få det efter några år, och åren går även om du inte tror det idag. De flesta lägenheter förmedlas till de som har 4-6 års kötid.

https://bokabostad.stockholm.se/StatistikKotid.aspx

Jag menar inte att tjänsten i sig är dyr men dom lägenheterna är oftast bostadsrätter och dom kan ta ut en saftig hyra.

Ursprungligen av jurassic579:

Jag menar inte att tjänsten i sig är dyr men dom lägenheterna är oftast bostadsrätter och dom kan ta ut en saftig hyra.

jag förstår.
men fördelen med hög hyra är att det blir färre andra idioter som vill hyra!

det är klart, dubbla hyran blir ganska mycket riktiga pengar på ett-två år...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-03 23:45
Ursprungligen av gabriela:

jag förstår.
men fördelen med hög hyra är att det blir färre andra idioter som vill hyra!

det är klart, dubbla hyran blir ganska mycket riktiga pengar på ett-två år...

Om du har råd med höga hyror varför inte bara köpa?

Ursprungligen av zappee:

Om du har råd med höga hyror varför inte bara köpa?

det är en lösning på kanske 1-2 års sikt. nu gäller det typ från mars, fram tills ev köp...

Jag har rätt stor erfarenhet av detta. Har bott i Stockholm sedan 1995 men bestämde mig tidigt för att jag inte ville köpa en bostadsrätt. Så här i efterhand kan vi nog alla komma överens om att det hade varit en rätt bra affär. Jag tror inte det är i närheten av lika bra affär att köpa en bostadsrätt i Februari 2012 men det är en annan diskussion.

Så här har jag hittat bra lägenheter i Stockholm:

1. Använda förmedlare som Hyra lägenhet Göteborg, Malmö & Stockholm - Bostad Direkt och Lägenhet Bostad Andra Hand - Bostadsförmedling Stockholm
Dom tar rätt bra betalt för förmedlingen och hyrespriserna för lägenheterna kan vara rätt höga men ibland hittar man rätt. Har god erfarenhet av båda förmedlare. Kräver dock att det är ett bolag/företag som hyr lägenheten.

2. Annonsera på Blocket under "bostad önskas hyra". Se till att sticka ut genom att erbjuda 1-2 månaders hyresdeposition och en hyra deposition som säkerhet för skador. Folk älskar säkerhet och trygghet när det gäller att hyra ut deras bostadsrätter.

3. En gång i tiden följde jag Gula Tidningen och såg till att ringa först av alla. Det innebar 05.30 när tidningen kom till tidningsbutiken...

Nu när jag startat familj (dotter 4 månader) har vi köpt bostadsrätt till slut. Tror vi lyckades pricka "all-time-high" så nu är det bara utför

Ursprungligen av Björnström:

2. Annonsera på Blocket under "bostad önskas hyra". Se till att sticka ut genom att erbjuda 1-2 månaders hyresdeposition och en hyra deposition som säkerhet för skador. Folk älskar säkerhet och trygghet när det gäller att hyra ut deras bostadsrätter.

det är kanske en bra ide - jag testar!

Ursprungligen av Björnström:

Nu när jag startat familj (dotter 4 månader) har vi köpt bostadsrätt till slut. Tror vi lyckades pricka "all-time-high" så nu är det bara utför

det är härligt att ha något att se fram emot!

Ursprungligen av gabriela:

det är härligt att ha något att se fram emot!

Med tanke på lägenhetspriserna så motsvarar ju en promille sänkt värde en iMac. Typ.

1
Bevaka tråden