Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trög Time Capsule

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-08-21 12:45

Hej!

Jag försöker föra över ca 300 Gb filer från en extern hårddisk till Time capsulens hårddisk. Jag har provat med både direkt USB koppling av den externa hårddisken till Time Capsule's USB och via koppling av den externa hårddisken till en mac mini och föra över filerna till Time capsulens hårddisk sladlöst. Både alternativen är enorm tröga och tar cirka 150 timmar och när den kopierar filer stegar den med en halv mega byte per sek ungefär. ska det verkligen vara så här trögt? jag misstänker att det finns sätt att påskynda filöverföringen, kan någon hjälpa mig med det?

Sia

När jag gjorde min första backup av hårddisken (ca 160GB) så tog det nästan ett dygn via Wifi (802.11n). Dom där "150 timmar" kan bli mindre i takt med att den drar igenom alla filer men jag skulle nog ställa in mig på en rejäl första backup om det är 300GB.

  • Medlem
  • 2008-08-21 14:44

Tyvärr det verkar inte att det går snabbare med tiden, jag har nu hållit på i nästan 2 dygn och den har inte ens kopierat 90 GB av 300. I tidigare inlägg stod det att de flesta får hastigheter mellan 5-10 Mb/s och en annan påstod hela 30-40 Mb/s hur bär de sig åt, vilka inställningar har ni? jag tror att jag inte kan ens få 1Mb/s och det låter jäkligt illa eftersom jag kan ladda ner mycket snabbare via bredband eller FTP, vad är finesen med den nya supersnabba protokollen om den inte ens levererar som en tele modem från 2000!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-21 14:56

Plocka ut hårddisken o sätt in i hårddisklåda och sedan kopiera.
Det går mycket snabbare.

Men garanti rycker åt ....:cool:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-21 23:01
Ursprungligen av REP:

Plocka ut hårddisken o sätt in i hårddisklåda och sedan kopiera.
Det går mycket snabbare.

Men garanti rycker åt ....:cool:

Det kallar jag företagsamhet!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-22 21:30
Ursprungligen av sodemus:

Det kallar jag företagsamhet!

hehe, jag vet att det inte går p.g.a garanti.

Jag kollade upp med Time Capsule specifikationer ...
Där ser jag att det finns USB port för extern hårddisk !

Ja, varför inte kopiera via det ?

Jag har inte provat Time Capsule om ni undrar....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-21 23:23

Nej, men allvarligt. Det är alltså ingen TM-säkerhetskopiering du gör? Bara vanlig filöverföring?
Kolla hastigheter:
Extern Hårddisk - USB - Mac Mini (fel med din externa hårddisk?).
Extern Hårddisk - USB - Mac Mini - Nätverkskabel - Time Capsule (trådlös flaskhals)?

Mac Mini har väl bara 802.11g som trådlöst protokoll dvs i praktiken ca 20 Mbit/s =2.5 MB/s. Kolla bara så att det verkligen är 802.11g-protokollet som den använder (är väl förval om inte annat) och inte 11a eller 11b. Några andra inställningar finns väl inte som påverkar hastighet. Såklart kolla att du inte har några hinder (väggar eller liknande) i mellan. Saker som kan påverka trådlös hastighet har det skrivits spaltmeter om på 99.se så sök och du hittar. T.ex. metallytor med mera intill time capsule är inte bra.

Edit: Bara för att förtydliga. Din hastighet verkar vara ca 1/2 Megabyte/s (MB/s). 5-10 Mb är nog också Megabyte/s men 30-40Mb kan jag nästan svära på är Megabit/s vilket är 4-5 Megabyte/s. Förvånas inte om trådlös säkerhetskopiering via time capsule är långsamt när du provar det. För mig är säkerhetskopiering via time machine 2-3 ggr långsammare än vanlig filöverföring. Det har sagts mig att vid säkerhetskopiering skickas en massa kontrollpaket fram och tillbaka vilket segar ned det hela.

Senast redigerat 2008-08-21 23:33
  • Medlem
  • 2008-08-22 01:30

Tack Sodemus för utförlig svar. Ja jag ska bara föra över filer till hårddisken på Time Capsule, det är innehållet i min Itunes biblitek som ska ligga där eftersom jag skulle vilja kunna dela materialet mellan två datorer och en apple TV och vill kunna strwama över filerna. Jag har bland annat märkt att när jag spelar filmer så hackar filmen vilket är inte det jag hade hoppats på.

Jag har försökt kolla versionen på 802.1x och hittade den under systemprofile/Network setting 0ch under fliken 802.1x men där framkommer inte någon info om vilken av 802.11 protokollen som används utan står bara 802.1x. Jag vet att jag inte gör saken rätt och vore tacksam om någon kunde guida mig till rätt applikation för inställning av protokollet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-22 09:43

Ja, nu har jag ju som sagt ingen Time Capsule utan bara en Airport Extreme. Enligt Apples hemsida "verkar" det som att Mac Mini bara har 802.11a/b/g. Alltså ej n. Den ställer in sig själv efter vilken snabbhet Time Capsule erbjuder (bortsett från 802.11n förstås). När du är ansluten till det trådlösa nätverket, öppna Airport-verktyg, välj din basstation, välj Manuell inställning, välj Trådlöst, vid Radioläge väljer du "endast 802.11g" bara för att vara säker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-22 22:07

Sia provade det från början utan att det gick speciellt mycket fortare...

  • Medlem
  • 2008-08-24 12:20

jag har provat koppla hårddisken direkt till time capsules usb och jag märker ingen skillnad i hastighet, kanske för att filöverföringen måste ske via en annan dator. jag ska prova flytta time capsuln närmare datorn föt att se om det hjälper men det som är konstigt är att apple påstår att mac mini klarar 54mbits/s vilket borde bli nästan 8 mb/s men för min del fungerar det just nu med 1/16 hastighet, dvs inte ens inärheten av påståendet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-24 16:39

Men återigen, har du kollat vilken hastighet du får om du ansluter datorn till Time Capsule med nätverkssladd och gör samma operation? Det är den trådlösa biten som är flaskhalsen oavsett om du har USB-disken ansluten till Time Capsule eller din egen dator. Och återigen, har du kollat vilken inställning din Time Capsule hade för trådlöst protokoll? Öppna Program/Verktygsprogram/Nätverksverktyg. Klicka på tabben "info". Byt till "Nätverksgränssnitt (en1)". Nedanför ser du bland annat "Länkhastighet". Vad står det där?

En annan sak som är viktig att förtydliga. Alla sätt att överföra information på har en viss mängd "spill-information" och faktorer som försämrar hastigheten. Trådlösa sätt är mer utsatta än andra. 54Mbit/s blir sällan mer än 20Mbit/s-25Mbit/s, dvs ca 3 Megabyte/s.

Om du nu skulle använda 802.11b som har maxhastighet på 11Mbit/s så skulle jag inte bli det minsta förvånad över om du har en faktiskt överföringshastighet på 4-5Mbit/s vilket alltså är 0.5MB/s, dvs den hastighet du hittills upplevt.

Som sagt, prova att ansluta USB-hårddisken till din Mac Mini, anslut din Mac Mini med en nätverkskabel till en av LAN-portarna på din Time Capsule, prova att överför filerna.

Kolla också "länkhastighet" med Nätverksverktyg.

Om man kopplar in en extern hård disk på time capsule, hur hittar man den på datorn då?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-04 23:38

Om du öppnar ett Finderfönster, ser du din TC i listen till vänster under Delat (måste vara påslaget i Finders Inställningar). Bara att klicka på den, och välja Anslut som... om du har lagt upp användare på din utdelade disk på TCn.

1
Bevaka tråden