Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sångmik?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Resume;
Jag har en väldans schysst inspelningsstudio, spelar in på en Alesis HD24 och en mackiemixer CR1604-vlz.
Jag använder mest Neumann KM84 och KM140 och några behringer om jag behöver dynamisk mik. Till blås anbvänder jag SD-systems "blåsmikar".
Nu behöver jag en skapligt bra stormembranig sångmik endast för studiobruk, inte live...
Min budget är dock mycket begränsad. Jag har tittat lite på dessa tre mikar under 1000-lappen.
sE Electronics X1 Microphone - sEX1
MXL® Microphones - MXL 990 Condenser Microphone
M.N. Audio - BMC 2

Jag har provat se-X1;an vid en inspelning för ett tag sen, blev riktigt "impad", men känner inte alls till dom andra...
Till saken hör att när jag säger "provat" menar jag alltså lirat sax och inte sjungit (Jag är saxofonist).

Är (tyvärr) inte så tekniskt lagd och skulle mycket uppskatta lite råd...
Är det nån som har en åsikt om dessa mikar?
Andra alternativ?

(är inte så van att skapa foruminlägg heller, så ursäkta om jag uttrycker mig korkat)
mvh,
Skottkärran

Här finns lite mickar - tror det är exkl. moms-priser.
Har en sE Electronics sE2200a som låter fint. Behringern för 359 spänn är också helt OK. Idag är bra mickar ingen grym utgift (Kina förändrade prisläget för alla dramatiskt). Det handlar mera om HUR man vill att det ska låta, när det gäller frekvensomfång och brusförhållanden så duger allihopa tycker jag.

Kondensator

Tack för snabbt svar...
sE electronics sE2200a kan jag kanske A/B-testa mot X-1 och se om vilken skillnad dom xtra 500 späänen ger...
Karaktäristiken på en "bra" sångmik beror kanske på vem som sjunger också (om det är Malena Ernman som sjunger opera, tom waits eller Ella Fitzgerald som sjunger jazz osv.
Jag tänker mig att den ska ha ett brett register, vara ren och klar, bra stuns i diskanten och naturligtvis inte brusa.

Vet du om det är nån budgetmik som är mer eller mindre ojämn i kvalitet??? Man skulle kunna tänka sig det i detta prisläge...
sE electronics känns som ett ganska gediget alternativ, men det kanske jag bara fått för mig?

Studio (tidningen) hade ju en prylspecial för några månader sen och dom var också grymt impade av X-1. "Knäcker allt i sin prisklass" hette det visst Har spelat in med en 2200 och i min mening är den lite kall och "essig" men det går säkert att få till med en bra preamp.

1
Bevaka tråden