Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Relativa datum: Igår eller 2012-02-22?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Björnström:

Jag vill också gå över till relativa datum på sajten, startar en separat tråd där några få får skrika sig blå

Nej nej nej - inte den diskussionen en gång till! Ingen vill ju ha dom!

Ursprungligen av Björnström:

Från mitt perspektiv är det väldigt spännande hur vissa ändringar skapar "enorma" reaktioner och andra ändringar inte ens noteras.
Man har alltid hjärtat i halsgropen när man aktiverar sajten efter ett stopp

Då siktar vi på följande:
- Aktuella rykten slås ihop med Notiser till Notiser & Rykten
- Allt om Mac slås ihop med Loungen
- Vi sänker inträdeskravet till Loungen från 50 inlägg till 15 inlägg.
- Switcher forumet försvinner på sikt när vi flyttat innehållet till rätt forum (blir nog en uppdelning)

Jag vill också gå över till relativa datum på sajten, startar en separat tråd där några få får skrika sig blå

De tre hopslagningarna - jättebra! Loungen - nja, jag tycker det blir för mycket brus. Men det är jag nog ensam om att tycka...

Relativa datum vill INGEN utom du ha, haha! Snälla, gör inte det, det ÄR värdelöst.

Ursprungligen av Capeman:

De tre hopslagningarna - jättebra! Loungen - nja, jag tycker det blir för mycket brus. Men det är jag nog ensam om att tycka...

Relativa datum vill INGEN utom du ha, haha! Snälla, gör inte det, det ÄR värdelöst.

Till och med Apple kör ju relativa datum i OS X?

Ursprungligen av Björnström:

Till och med Apple kör ju relativa datum i OS X?

[ATTACH="CONFIG"]32124[/ATTACH]

Jag är beredd att hålla med om kritiken, Björnström. Att Apple använder relativa datum i OS X visar ju bara att Apple gör fel. Gärna relativa datum fram till "i förrgår", men därefter så ser det bara allmänt korkat ut. Då är det bättre med "2012-02-20 09:10" osv. Så var snäll och inför inte detta tok.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag är beredd att hålla med om kritiken, Björnström. Att Apple använder relativa datum i OS X visar ju bara att Apple gör fel. Gärna relativa datum fram till "i förrgår", men därefter så ser det bara allmänt korkat ut. Då är det bättre med "2012-02-20 09:10" osv. Så var snäll och inför inte detta tok.

Precis. Som det var innan, fast jag vill bara sträcka mig till igår. Tycker verkligen inte att relativ tid fungerar på ett forum.

Relativa datum är dåligt! Det har jag bestämt.

Fascinerande att vi tycker väldigt olika. Det kanske är så att ni tycker det är viktigt om ett inlägg är skrivet 23:42 eller 23:48.
Och så har ni bättre koll på datum än jag. I förrgår vet jag när det var. 18:e Februari är jag inte alls lika säker på

Ursprungligen av Björnström:

Fascinerande att vi tycker väldigt olika. Det kanske är så att ni tycker det är viktigt om ett inlägg är skrivet 23:42 eller 23:48.
Och så har ni bättre koll på datum än jag. I förrgår vet jag när det var. 18:e Februari är jag inte alls lika säker på

Snarare så tycker jag att det är viktigt att veta om ett inlägg är skrivet 23 eller 34 sekunder över 12.

Jag betraktar det väl snarare som att det är lite irrelevant om ett inlägg är skrivet för mer än tre dagar sedan. Därför tycker jag att det är helt okej om det står "i förrgår" och sedan övergår till specificerade datum. Men att sitta och läsa "för fyra dagar sedan" osv ger bara en massa onödig text som på sikt är galet irriterande.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Därför tycker jag att det är helt okej om det står "i förrgår" och sedan övergår till specificerade datum.

Att bara ha "för x sedan" gör att man lättare kan placera ut det på en mental tidslinje i förhållande till varandra. Men bortsett från den fördelen tycker jag som du, jag vill ha specifika datum bortanför "förrgår" (ärligt talat klarar jag mig med "igår" också).

När man läser "för fyra dagar sedan" kan man bli helt ställd när man ska placera in det i normalt tidsflöde. Var det i fredags, eller i torsdags? Allting blir luddigt. Jag minns inte att en händelse inträffade för exakt 6 dagar sedan, jag minns att den inträffade en viss veckodag och/eller ett visst datum.

Ursprungligen av Adrian B:

Att bara ha "för x sedan" gör att man lättare kan placera ut det på en mental tidslinje i förhållande till varandra. Men bortsett från den fördelen tycker jag som du, jag vill ha specifika datum bortanför "förrgår" (ärligt talat klarar jag mig med "igår" också).

När man läser "för fyra dagar sedan" kan man bli helt ställd när man ska placera in det i normalt tidsflöde. Var det i fredags, eller i torsdags? Allting blir luddigt. Jag minns inte att en händelse inträffade för exakt 6 dagar sedan, jag minns att den inträffade en viss veckodag och/eller ett visst datum.

Jag tror vi ska titta till relevansen också.

Vad spelar det för roll om någon svarade för fyra dagar sedan eller i fredags. Det som är viktigt är att det var några dagar sedan.

Nu tog jag ett halvt steg: Vi kör idag/igår men långa datum bortom det.

Ursprungligen av Björnström:

Fascinerande att vi tycker väldigt olika.

Vi och vi. Du tycker olika...

Ursprungligen av johan_tanying:

Vi och vi. Du tycker olika...

Du glömde hans 3 kollegor.

Ursprungligen av johan_tanying:

Vi och vi. Du tycker olika...

Det är bara en viss typ av människor som orkar diskutera detta och dom råkar hänga i feedback forumet

Citat:

Men att sitta och läsa "för fyra dagar sedan" osv ger bara en massa onödig text som på sikt är galet irriterande.

Med andra ord tycker du att BusinessClass.se är mer grötigt än 99mac? Jag tycker precis tvärtom

Ursprungligen av Björnström:

Med andra ord tycker du att BusinessClass.se är mer grötigt än 99mac? Jag tycker precis tvärtom

[ATTACH="CONFIG"]32126[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]32125[/ATTACH]

Det är inte ofta, Björnström, men nu har du fel. Fruktansvärt fel. När jag tittar på bilden från BusinessClass så kan jag inte direkt "se" när trådarna är uppdaterade, jag måste koppla på hjärnan och tänka till. På bilden av 99.se så ser jag direkt hur det ligger till utan att behöva tänka efter.

Ursprungligen av pmarriott:

Det är inte ofta, Björnström, men nu har du fel. Fruktansvärt fel. När jag tittar på bilden från BusinessClass så kan jag inte direkt "se" när trådarna är uppdaterade, jag måste koppla på hjärnan och tänka till. På bilden av 99.se så ser jag direkt hur det ligger till utan att behöva tänka efter.

Nu har jag visat ditt inlägg för tre kollegor här på kontoret och dom är typ lite chockade över ditt svar. "Skämtar han?"

Ursprungligen av Björnström:

Nu har jag visat ditt inlägg för tre kollegor här på kontoret och dom är typ lite chockade över ditt svar. "Skämtar han?"

Du och dina kollegor använder fel hjärnhalva.

Återställ som det var till innan. Relativt en eller två dagar tillbaka i tiden, riktiga datum resten av vägen. Om ett inlägg gjordes för 224 dagar sedan säger mig inget. Om det står att ett inlägg gjordes i september 2011 så är det glasklart när det skrevs.

Ursprungligen av Capeman:

Du och dina kollegor använder fel hjärnhalva.

Återställ som det var till innan. Relativt en eller två dagar tillbaka i tiden, riktiga datum resten av vägen. Om ett inlägg gjordes för 224 dagar sedan säger mig inget. Om det står att ett inlägg gjordes i september 2011 så är det glasklart när det skrevs.

224 dagar sedan vore ju konstigt att skriva. Sju månader sedan vore däremot bra

Ursprungligen av Björnström:

Med andra ord tycker du att BusinessClass.se är mer grötigt än 99mac? Jag tycker precis tvärtom

[ATTACH="CONFIG"]32126[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]32125[/ATTACH]

Ja, ditt första screenshot är mer grötigt och oöverskådligt. Gör en omröstning om relativa datum istället, det är en betydligt mycket mer kontroversiell fråga än borttagande av forumdelar.

Haha, sjukt spännande detta! Jag tycker precis tvärtom återigen

Tror det måste vara olika hjärnhalvor inblandade. Jag har ingen koll på när 18:e Februari var. Igår? För en vecka sedan? Who knows

Ursprungligen av Björnström:

Nu har jag visat ditt inlägg för tre kollegor här på kontoret och dom är typ lite chockade över ditt svar. "Skämtar han?"

Det måste bero på min oerhört stora intelligens och enorma skarpsinne.

Å andra sidan kanske det är jag som har defekt på hjärnan. Jag kan nästan alla farsans gamla bilars registreringsnummer utantill, och för sisådär 22 år sedan hade jag en kompis som bodde i USA i ett år. Ett av hennes telefonnummer som jag ringde 3 gånger var 00916155434280. Jag kommer inte ihåg vad jag åt till lunch igår och går jag till affären för att handla mjölk och morötter kommer jag hem med citroner och bröd.

Jag: "När klippte du dig?"

Min fru: "I förrgår"

Capeman: "2012-02-22 klockan 14.33"

Ursprungligen av Björnström:

Jag: "När klippte du dig?"

Min fru: "I förrgår"

Capeman: "2012-02-22 klockan 14.33"

Jag: "När klippte du dig?"

Björnström: "För 224 dagar sedan."

pmarriott: "I september förra året."

Ursprungligen av Capeman:

Jag: "När klippte du dig?"

Björnström: "För 224 dagar sedan."

pmarriott: "I september förra året."

Haha, nu hittar du på ett eget system:

Jag: "När klippte du dig?"

Björnström: "Sju månader sedan"

pmarriott: "2011-08-14 14:36"

Ursprungligen av Björnström:

Haha, nu hittar du på ett eget system:

Jag: "När klippte du dig?"

Björnström: "Sju månader sedan"

pmarriott: "2011-08-14 14:36"

Ja, det är väl bra att vara kreativ? Inför mitt system!!

Nä, vi kan älta det här fram och tillbaka. Du tycker på ett sätt, resten av 99 verkar tycka på ett annat sätt. Move on.

Ursprungligen av Capeman:

Jag: "När klippte du dig?"

Björnström: "För 224 dagar sedan."

pmarriott: "I september förra året."

Ett litet inlägg här. Sist jag var hos en frisör var i juni 1996.

Ursprungligen av pmarriott:

Ett litet inlägg här. Sist jag var hos en frisör var i juni 1996.

Du menar 1996-06-12 14:33?

Ursprungligen av Björnström:

Jag: "När klippte du dig?"

Min fru: "I förrgår"

Capeman: "2012-02-22 klockan 14.33"

Så på en rak fråga om när din dotter föddes, skulle du svara hur många dagar/månader sedan eller säga ett datum?

Ursprungligen av Adrian B:

Så på en rak fråga om när din dotter föddes, skulle du svara hur många dagar/månader sedan eller säga ett datum?

Återigen relevans. Viss skillnad på en datum som årligen ska uppmärksammas genom födelsedag och som är en gigantisk grej. Min dotters födelsedag är rätt mycket viktigare än när pmarriott skrev ett inlägg om ipod nano senast. (no offence)

Ursprungligen av Björnström:

Återigen relevans. Viss skillnad på en datum som årligen ska uppmärksammas genom födelsedag och som är en gigantisk grej. Min dotters födelsedag är rätt mycket viktigare än när pmarriott skrev ett inlägg om ipod nano senast. (no offence)

Apropå relevans skulle nog inte de två händelserna omskrivas i samma forum.
Jag tycker att det är renare och mer överskådligt med en snygg kolumn med datum och klockslag. Däremot kan jag tycka att relativa tidpunkter kan vara bra fram till i förrgår. Det är närtiden som är lätt att relatera till. För 3 timmar sedan, eller i går kl. 16.37 funkar för mig. för 7 månader sedan blir för vagt. Om jag ska se vilket av två inlägg som skrevs i mars förra året som är nyast och det står för 11 månader sedan på båda så hjälper det inte mycket. Om det däremot står 2011-03-12 på det ena och 2011-03-20 på det andra så är saken biff.

Bevaka tråden