Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Relativa datum: Igår eller 2012-02-22?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Noterar att du fixat datumen nu. Perfekt, så här ska det se ut. Nu går vi vidare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-23 10:50

Jag tycker det är överflödigt, men OK, att ha relativa datum för "idag" och "igår".

Allt bortom det ställer bara till det i huvudet på mig i onödan. Det är enklare / snabbare att se siffror helt enkelt...

Jag tycker det här var jättekul. Ska se om vi inte kan göra lite slumpvisa datumvisningar för utvalda medlemmar

Senaste inlägg: "0.000000000000000000000000000000000000 ljusår sedan"

Senaste diskussion "24 kvartar och två fem minutare och en minut till på det"

Ursprungligen av Björnström:

Jag tycker det här var jättekul. Ska se om vi inte kan göra lite slumpvisa datumvisningar för utvalda medlemmar

Senaste inlägg: "0.000000000000000000000000000000000000 ljusår sedan"

Senaste diskussion "24 kvartar och två fem minutare och en minut till på det"

Ljusår är ett längdmått, inte ett tidsmått.

Ursprungligen av pmarriott:

Ljusår är ett längdmått, inte ett tidsmått.

Ännu bättre!

Senaste diskussion: Syd-sydväst avtagande framåt kvällen

Jag som inte gillar datumvisningen på /forum/ får helt enkelt se till att det skrivs inlägg i alla forum minst varannan dag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-23 10:52

Om listan är, med några inlägg i varje:

2012-02-23
2012-02-22
2012-02-21

Är det enklare att dra slutsatsen att den 23e är idag och därmed att den 21 var i förrgår.

Än om det står

Idag
igår
2012-02-21

Då måste hjärnan ta ett varv till för att räkna ut när den 21a var

Vad är det för fel på Gin o'clock, egentligen? [sneglar på klockan]

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-02-23 11:03

Intressant tråd! Om inte annat för att det är så tydligt att folk uppfattar saker på drastiskt olika sätt. Jag tycker någon stans mitt emellan de två lägren.

Om jag fick bestämma (utan att hållas ansvarig för att styra upp programmeringen ) så skulle jag vilja ha relativa datum, men med det absoluta datumet som tooltip (en sån där gul ruta som dyker upp när man håller musen över datumet)

En annan idé skulle vara att göra det användar-inställt - varja användare väljer själv hur h*n vill ha det.

Senast redigerat 2012-02-23 11:35
  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-23 13:34

Gillar också relativa datum för idag och igår bättre. Sedan är det bättre med datum.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2012-02-23 13:51

Jag har vant mig vid relativa datum på t.ex. Facebook och Twitter Kör på det tycker jag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-23 19:47

Jag håller med Sheriffen på detta.

Står det 23:e t.ex. så antar jag direkt att det inte är idag eller för någon dag sen utan typ förra månaden eller något.

Sen kan jag tycka att det ser snyggare ut med ordentlig datum/tids -stämpel.

Men jag härleder detta till att jag är fruktansvärt dålig på att hålla reda på vilket datum det är.

Edit: Ville bara lägga till att jag för en gångs skull får till och med medhåll från flickvännen...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-02-23 20:35

Usch och fy för dessa relativa datum.
Lägg till en funktion i användarprofilen för att välja om man mot förmodan skulle vilja ha dessa relativa datum..

Ett exempel:
När jag startar upp min MBP öppnas firefox med 15-20 flikar från olika siter, vissa som tex 99.se öppnas på forumsidan direkt, och används då relativa datum ser jag inte om sidan förnyats av Firefox eller inte, oftast (alltid?) inte.
Med relativa datum skulle det då stå Idag på gårdagens inlägg, yuck!!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-02-23 20:39

Verkliga datum – om jag måste välja. Men det är ingen stor sak. Båda funkar.

  • Medlem
  • 2012-02-24 14:37

Det där tipset jag läste om tror jag jag ska kolla upp, när skrevs den?
Var det 19 dagar sedan? Nää, det var väl för en vecka sedan det var 19 dagar. Nu är det väl 26 dagar sedan eller blir det 24 eller hur var det nu? Hmm vad är det för dag i dag? Har tappat räkningen, är ju semester. Men det var väl en fredag jag läste tråden, hmmm, då borde det 25 dagar sedan. Klick, klick, klick ... Nähä, Faan också! Klick, klick, klick ... Nähä? Javisst ja, tipset var ju fyra dagar gammal när jag läste det. Puu, äntligen, här är det.
URRRK FÖR RELATIVA DATUM!

Bevaka tråden