Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisken har börjat hacka regelbundet.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På min iMac 27 har hårddisken börjat hacka kraftigt sen ett par veckor tillbaks. Det vanliga ljudet som när den läser och skriver men mer ihållande. I början var det bara några sekunder men återkom ungefär var 20 minut. Jag sitter och jobbar på den hela dagarna och har märkt att den tar längre tid på sig för varje dag som går. I början skrev den kanske i 10 sekunder var 20 minut men idag blir den helt upptagen ca 30 sekunder men fortfarande var 20 minut. Det går inte att jobba på den samtidigt så det är bara att vänta.
Det är samma sak även om alla program är avstängda.

Jag har kollat aktivitetskontrollen men märker inget skumt, inget minne som äts upp eller går i topp.
När jag kollar i iStat ser jag att det enda som händer är att diskaktivitet visar rött i topp några gånger men inte att den skriver eller läser.

Jag har rättat behörigheten och reparerat hårdisken ett flertal gånger men hittar inget fel.
Kör daglig dubbel backup men det blir ett hästjobb att installera om allt.

Tacksam för lösningar!

Ta säkerhetskopia direkt och byt hårddisk! Om den är under ett år gammal så har du garanti kvar, har du apple care har du 3 års hårdvarugaranti.

Ring apple om du har garanti kvar, annars kontakta närmaste Apple service och prata med dem.

Det är inte så svårt och byta hårddisk själv om du vill
iMac Intel 27" Hard Drive Replacement - iFixit

Good luck

Har inte varit inne här på ett tag, men blev nyfiken när den eminente Björnström lockade med ett mail.
När det gäller min iMac 27¨har jag ringt macverkstan på sveavägen (Inlife) hette dom då men jag tror att dom bytt namn till "Digital In". Tröttnade på att besöka dom efter att jag upprepade gånger försökt få ett vettigt svar angående min hårddisk, och det var samtidigt som jag skrev i detta ämnet 2011-04-23. Vem vet? Kanske var i samband med namnbytet eller vad som nu hände.

Enligt den killen jag pratade med skulle det kosta närmare 3000 bara för ny hårddisk, sen skulle det tillkomma felsökning, och den tid det skulle ta att byta den. Man skulle kanske köpa en ny iMac istället.
Han sa i alla fall att han skulle prata med den asiatiska killen därinne som är en av deras guru's på verkstan, sen skulle han återkomma till mig.
Jag förklarade att det var en jobbdator och företagets framtid hängde till viss del på att den fungerade. Jag vet! Backup...
Har jag, men ändå.

Jag har ringt dit många gånger efter det men inte fått nått svar alls, även fast han lovade att kolla upp och återkomma om vilken hårddisk som fanns i just min maskin.

Har även försökt få ett svar från Macoteket där jag annars köpt några av mina macar.

Nu måste jag ta hand om dottern men återkommer när jag vet mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-24 17:08

Förstår jag det rätt, du har kört på med datorn i 10 månader sen "felet" började höras utan att fått klarhet i vad det är eller bytt hårddisk?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2012-02-24 22:09

Hej

Är ny på forumet så jag kanske hamnat fel, men rubriken tyder på samma problem som jag har.

Vet inte om jag har samma problem, men jag tror att det är så.

Jag har en iMac27 som jag köpte för 1,5 år sedan. För ett tag sedan började hårddisken låta som att den skrev eller läste varje sekund. Det låter som ett hackande. Det håller på några timmar, är tyst ett tag och börjar igen.

Har kopplat bort trådlösa komponenter (iPhone, Tv) som är inkopplade mot det trådlösa nätverket, utan förbättring.

Har en Time Capsule.

Tacksam för ett svar

Du har inte lagt märke till om ljudet sammanfaller med att TimeMachine kör en backup?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2012-02-24 23:20

Nej, det sammanfaller inte med backupen. I så fall skulle back-upen ske nästan hela tiden. Jag känner igen när backupen tas och det här känns inte som att det vore det. Jag tänkte också att det var backupen det beror på, men inser att det är inte det. Innan det här började så hade jag koll på när back-upen skedde.

Jag är säker på att en en förändring har skett.

Diskens kontrollkretsar märker att ngt är vajsing, den försöker göra en "värmekalibrering" - låter som en kulsputa i 3 sekunder.
Ljudet har olika mängd bas i sig beroende på storlek på hårddisken och hur den är monterad.

Jag hade bytt disk.

Skall fan ha en disk som man inte kan lita på.

Säger också som jag alltid säger ang jud - låt en tekniker eller ngn MYCKET datavan människa lyssna på det.
Att prata om ljud hjälper inte, inte heller spela in det osv. Nä, ställ burken framför någon med vana öron och
låt dem lyssna.

1
Bevaka tråden