Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMessage skickas till fel person

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-29 11:22

På min 4S har jag aktiverat iMessage och det har fungerat utan problem... Tills imorse.

Jag skulle skicka ett meddelande till min kollega som inte har en iPhone (hon har Android), jag förväntade mig då att det skulle ändras från blått till grönt efter en stund. Men vad som hände var att meddelandet markerades som levererat efter ett par sekunder (forfarande blått), sen svarade någon på mitt meddelande, någon som jag inte har en aning om det är. Jag testade ytterligare några gånger (raderade min kollega ur kontakter och lade tillbaka henne igen). När detta inte hjälpte gick jag in i inställningar och slog av iMessage, och då funkade det bra att skicka meddelandet som SMS till rätt person. Jag slog igång iMessage igen och testade på nytt, och på igen svarade en, vid det här laget något irriterad, person som jag fortfarande inte har en aning om vem det är.

Vi testade även att skicka samma meddelande från en annan kollegas iPhone, med samma resultat (meddelandet levereras som iMessage till någon okänd person). Jag börjar tro att personen som får meddelanden börjar bli lite trött på att få en massa konstiga meddelanden från okända personer.

Någon som har en aning om vad som hänt?

Det som jag kan tänka mig (och som är ett känt problem med imessage som levereras till telefonnummer) är att din kompis någon gång har haft SIM kortet i en Iphone med IOS5. Då är den reggad i systemet (Apples servrar) och SMS kommer att levereras dit eftersom Androidtelefonen inte kan "avregga" telefonnumret.

Känd nackdel/bugg. Vet inte om det finns någon lösning - jag skulle prova att googla efter det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-29 12:14
Ursprungligen av BlackSmp:

Det som jag kan tänka mig (och som är ett känt problem med imessage som levereras till telefonnummer) är att din kompis någon gång har haft SIM kortet i en Iphone med IOS5. Då är den reggad i systemet (Apples servrar) och SMS kommer att levereras dit eftersom Androidtelefonen inte kan "avregga" telefonnumret.

Känd nackdel/bugg. Vet inte om det finns någon lösning - jag skulle prova att googla efter det.

Det var väl så att det kom ett iMessage till person X från ena telefonen och till person Y från andra telefonen, inte att det kom fram till samma person från båda telefonerna?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-29 12:21

Verkar ha kommit till samma person.
Ska kolla om SIM-kortet suttit i en iPhone, men jag tror inte det.
Det jag funderat över, är om det kan vara så att personen som får meddelandena har haft min kollegas telefonnummer som ett tillfälligt nummer, innan den fått sitt riktiga nummer. Men det är bara ren spekulation från min sida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-29 12:27
Ursprungligen av AndyK:

Verkar ha kommit till samma person.
Ska kolla om SIM-kortet suttit i en iPhone, men jag tror inte det.
Det jag funderat över, är om det kan vara så att personen som får meddelandena har haft min kollegas telefonnummer som ett tillfälligt nummer, innan den fått sitt riktiga nummer. Men det är bara ren spekulation från min sida.

Om din kollegas SIM-kort suttit i den iPhone som personen har så skulle det förklara saken (det är en bugg som Apple måste fixa). Om det inte är det som är orsaken så är det mycket konstigt, möjligen att buggen också skulle kunna uppträda om han/hon haft din kollegas mobilnr tidigare som du skriver. Det är hur som helst en otrevlig bugg, fattar inte att Apple inte lagt krut på att fixa den...

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2012-02-29 12:34

Problemet torde väl vara att Apple använde MSISDN (telefonnumret) som adressering, Och Apple har ingen koll på om folk byte MSISDN. För någon stans i Imessage finns det en mappning mellan MSISDN och ditt Apple ID (eller någon form av iOS id)

//Daniel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-29 12:44
Ursprungligen av danielj:

Problemet torde väl vara att Apple använde MSISDN (telefonnumret) som adressering, Och Apple har ingen koll på om folk byte MSISDN. För någon stans i Imessage finns det en mappning mellan MSISDN och ditt Apple ID (eller någon form av iOS id)

//Daniel

Jo men problemet måste Apple lösa på något sätt, folk som säljer sina iPhones och trots återställning inte kan känna sig säkra på att iMessage inte hamnar fel. Eller om någon får sin iPhone stulen:
iMessage-bug gör att tjuvar kan fortsätta skicka och ta emot meddelanden
iMessage når nollställd iPhone

Förhoppningsvis har Apple åtgärdat detta i nästa uppdatering av iOS.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-29 13:05

Jag frågade min kollega precis och hon har inte haft det SIM-kortet i någon iPhone, endast i den telefonen hon har nu (SonyEricsson X10 mini).

Skumt!

Bara för att dubbelkolla att jag fattat detta:

  • Din kollega har XY som telefonnummer

  • Du skickar meddelande från din Iphone till XY och det hamnar hos någon okänd

  • En annan kollega skickar meddelande från sin iphone till XY och det hamnar hos samma okända

Slutsatsen är att Apples servrar tolkar XY som ett imessage kopplat till denna persons telefon och levererar det dit.

Jag satt och funderade på vilken telefon som den okända har, men det måste vara en Iphone för annars så stämmer ingenting.

Men det är som Stile skriver. Apple har problem med detta och det är därför som jag är skeptisk till att de kommer att leverera Imessage skickat till telefonnummer till annat än den telefon som har telefonnumret (och ska man vara krass - de klarar inte ens att göra detta rätt idag:)

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-29 14:00

Du verkar ha uppfattat situationen korrekt. Vi vet dock inte till 100% att det är samma person som får meddelandena, men det mest tyder på det.

Det verkar var en iPhone hos mottagaren, eftersom bubblorna förblir blå och man får indikerat att meddelandet är levererat.

Det måste vara en Iphone för annars så skulle inte message göra fel.

Sista korkade frågan då: Är ni 100% säkra på att ni har rätt telefonnummer? Så att det inte är så att ni har tappat bort någon 0:a eller så i riksnumret?

Korkad fråga men samtidigt nästan det enda som jag kan komma på...

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-29 14:36

Det funkar att ringa till telefonen och skicka SMS henne. Det som inte funkar är när man har iMessage aktiverat så känner den inte av att den ska växla till SMS, utan skickar meddelandet till den där stackars snubben istället.

Minst sagt skumt...
Skulle säga att det är läge för en felrapport till Apple, speciellt om hon aldrig har haft SIM-kortet i en Iphone och inte känner snubben ifråga

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-29 16:34

Det som är skumt är att svaret kommer från hennes telefonnummer.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2012-02-29 17:46

Intressant artikel i ett liknade dilemma om din iPhone blir stulen
Stolen iPhone? Your iMessages may still be going to the wrong place

Fråga utan att ha koll , kan man adressera i iMessage på ditt apple ID , type <user>@me.com? då kan du ju se om den som får meddelandet till det kontot

Jag gissar att någon har haft numret innan och haft en iPhone , men apple inte rensat det när han hon bytt till nytt nummer , har ni ringt apple support ?

//Daniel

Saken är ju den att personen som de skickar meddelanden till inte har en Iphone, har aldrig stoppat in sitt SIM kort i en Iphone och har inget appleId att messa.

Det är iofs en intressant teori som du har om att någon har haft numret innan och haft en Iphone. I sådana fall är det sannolikt att det är den personen som får meddelandena nu har bytt nummer under hösten men det känns konstigt att ett gammalt telefonnummer skulle återanvändas så snabbt?

Men det är en tråd att nysta i, hur länge har den personen som ni försöker messa haft sitt nummer? Imessage kom hösten 2011 så om din teori stämmer så måste hon ha fått ett nytt nummer inom de senaste månaderna.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-29 19:08

Kommer inte riktigt ihåg när hon fick sin mobil, tror att det var i september. Det är ju för tidigt.......

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-29 19:17
Ursprungligen av AndyK:

Kommer inte riktigt ihåg när hon fick sin mobil, tror att det var i september. Det är ju för tidigt.......

Bara för att nysta vidare, har du tidigare skickat meddelanden till henne som kommit fram? Om hon haft sin mobil sen i september med samma nummer så borde detta ha hänt tidigare från andra som skickat meddelanden till henne. Som jag uppfattar det så har ni/hon märkt felet först nu? Med meddelande menar jag iMessage och sms.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-29 19:47

Skickar man meddelandena som SMS så kommer de fram.
Vad jag vet så har ingen med iPhone skickat ngt meddelande till henne tidigare, men ska kolla med henne imorgon.
Vi har inga iPhone som tjänstelurar på mitt jobb (tyvärr), så därför har vi inte märkt det förrän nu. Ska gräva lite mer i ämnet imorgon.

Jag har samma problem som AndyK.
Jag har en kontakt i min telefonbok som aldrig har haft en iPhone, aldrig har satt sitt kort i en iPhone & han har haft sitt abb hos Telia sedan 1996, ÄNDÅ så envisas min iPhone med att skicka iMessage till honom (vilka han naturligtvis inte får förrän jag skickar om dessa som SMS). Dock så får jag ingen kvittens på att dessa iMessage´s levereras, så vart dessa "tar vägen" är ännu lite oklart!

Börjar känna mig som CSI: 99

Skämt å sido, jag har försökt att googla på problemet men inte hittat något. Det enda jag hittar är det som är kopplat till att man har haft SIM kortet i en Iphone.

Att jag inte hittat något beror nog mest på att jag inte hittar någon bra googlefråga, om någon hittar en bra sådan så får ni gärna dela med er

Men som sagt, ni borde skriva en felrapport till Apple och ta med telefonnumret och påpeka att detta nummer aldrig ska ha varit kopplat till ett AppleID. De borde kunna kontrollera sina servrar för att se hur kopplingen är.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-03-01 09:15

Vart skickar man felrapporten? På Apples hemsida blir man bara runtföst och hänvisad än hit och än dit. Man kan iofs ringa supporten, men jag skulle vilja maila. Någon som har en mailadress?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-01 15:20
Ursprungligen av AndyK:

Vart skickar man felrapporten? På Apples hemsida blir man bara runtföst och hänvisad än hit och än dit. Man kan iofs ringa supporten, men jag skulle vilja maila. Någon som har en mailadress?

Apple - iPhone - Feedback

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-03-01 17:09

Skickade precis in min historia till Apple. Kändes som att skicka meddelandet in i ett svart hål...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-01 17:41
Ursprungligen av AndyK:

Skickade precis in min historia till Apple. Kändes som att skicka meddelandet in i ett svart hål...

Bättre än ingenting.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-03-02 10:26

Har funderat lite på att ringa supporten, har fortfarande 2 månaders fri support kvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-02 12:11
Ursprungligen av AndyK:

Har funderat lite på att ringa supporten, har fortfarande 2 månaders fri support kvar.

Det vore intressant att höra vad supporten säger. De kan ju inte förneka att de känner till problemet heller eftersom en person som jobbar i en Apple store har råkat ut för problem med att iMessage har hamnat i en annans iPhone. I hans fall så hade han visserligen satt in sitt SIM i den iPhone som nu också fick hans iMessage, de gick till bägge lurarna. Men uppenbarligen finns ett problem som kan drabba många av oss framöver när vi byter upp oss till iPhone 5. I ditt fall är problemet ännu konstigare och det finns inte ens en "logisk" förklaring till varför det händer. Uppdatera gärna tråden om du pratar med supporten.

Som tekniskt intresserad och IT-nörd så är denna tråd spännande...och frustrerande...jag kan inte ens spekulera i vad som hänt...detta är ett veritabelt mysterium i ordets rätta mening.

Någon som har någon info i ämnet, då problemet fortfarande kvarstår!?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-04-06 12:10

iMessage skickas till fel person

Har tyvärr inte hunnit ringa Apples support än. Problemet vi hade på jobb har vi löst på annat sätt, men ursprungsproblemet kvarstår.

Bevaka tråden