Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Retail Store till Sverige?

Tråden skapades och har fått 630 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja, som Mija säger, det finns hur många små Apple Stores i gallerior lite varstans. Varje Apple Store är inte en flagship store! Jag har bara varit i fyra Apple Stores, men en av dem var ett litet krypin i en galleria.

OM det skulle hamna en Apple Store i Emporia skulle jag bli mycket glad. Har fem minuters promenad dit...

OK. Didnt know that. Då kan det ju mycket väl bli en i det nya köpcentret utanför Malmö-kärnan. Men i Sthlm blir det garanterat innanför murarna - där blir det absolut inget i vare sig Kungens Kurva eller Kista :-D.

Ursprungligen av Capeman:

Ja, som Mija säger, det finns hur många små Apple Stores i gallerior lite varstans. Varje Apple Store är inte en flagship store! Jag har bara varit i fyra Apple Stores, men en av dem var ett litet krypin i en galleria.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-27 14:39

Om det finns en plats där de absolut INTE kommer slå upp portarna så lär det vara Entré. Sämre område i Malmö får man leta efter Dels då det ligger kring Värnhem samt att det ligger i en oerhört ful byggnad precis vid ena motorvägsinloppet till Malmö.

Ursprungligen av zinned:

Om det finns en plats där de absolut INTE kommer slå upp portarna så lär det vara Entré. Sämre område i Malmö får man leta efter Dels då det ligger kring Värnhem samt att det ligger i en oerhört ful byggnad precis vid ena motorvägsinloppet till Malmö.

Jag har personligen aldrig satt min fot på Entré. Den vidriga reklamen de körde i radion övertygade mig att jag inte tillhör rätt målgrupp, nämligen normalbegåvade människor.
Det enda som eventuellt skulle kunna få dit mig är om Apple bygger om hela rasket till världens största och häftigaste Apple Store.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-27 15:50
Ursprungligen av pmarriott:

...övertygade mig att jag inte tillhör rätt målgrupp, nämligen normalbegåvade människor.

Jag kan inte hålla med dig mer.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-02-27 19:11

Ni vet att APR inte får öppna i köpcentrum va? Det borde finnas _väldigt_ bra anledningar till det.
Om man vill maximera försäljning, var etablerar man sig? Inte sjutton är det centrumbutiker längre, det är köpcentrum. Kolla på nästan vilken stad du vill i stort sett i hela världen och du inser att city-shopping är på väg ut och köpcentrum växer konstigt nog fortfarande.

Jag tror att _alla_ AppleStore jag varit på har varit "hål i väggen i köpcentrum" förutom Sydney. Sheffield där jag bodde hade en Store i Meadow Hall en bra bit utanför stan. I Manchester var det i city-köpcentrumet Arndale. I de Apple Store jag var i i Florida (hur många var det Martin? 5-6?) så var varenda en ett hål i en vägg i ett köpcentrum. Samma supertråkiga design med träbänkar närmast fönstren och genius bar och programvara längst in. APR-butikerna vi har i Sverige har högre krav på sig vad gäller butiksdesign än vad Apple har själva när de etablerar sig i mindre städer (för hur det än är så blir det, oavsett stad i Sverige, i en mindre stad med Apple-ögon). Titta på Tyskland. Av 8 Apple Store i Tyskland ligger 5 i köpcentrum. Observera också att de inte har butik i vare sig Bonn eller Berlin...

Visserligen är jag inte så himla glad i att Apple skulle öppna i Malmö-regionen för det kommer kraftigt försämra min personliga Apple-service och tyvärr tror jag också att det skulle försämra för mitt jobb. Men, med det sagt så tror jag nog att Emporia ligger högt på listan över potentiella platser att få en Apple Store.
Enligt kundunderlagsundersökningar så finns det 3,7 miljoner människor inom 45 minuter från Emporia. Lägg till att Emporia blir norra europas största köpcentrum så tycker jag nog att det låter lite korkat att missa en sån chans för Apple. Hur många bor 45 minuter från Hamngatan? 1 miljon? Max!

När det gäller själva platsannonserna så skall man notera att det endast finns en enda region för Apple här, det är Sthlm, så det är nog inte så märkvärdigt. Mer spännande tycker jag är att de inte lagt ut platsannonser utan förhandsinfo om platser, för det står ju uttryckligen att man kan anmäla sitt intresse för kommande tjänst.

Senast redigerat 2012-02-28 08:05
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-27 19:43
Ursprungligen av bollman:

När det gäller själva platsannonserna så skall man notera att det endast finns en enda region för Apple här, det är Sthlm, så det är nog inte så märkvärdigt. Mer spännande tycker jag är att de inte lagt ut platsannonser utan förhandsinfo om platser, för det står ju uttryckligen att man kan anmäla sitt intresse för kommande tjänst.

Om det är så att Apple också kommer att öppna i Malmö när Emporia öppnar, vilket inte verkar helt otroligt så kommer det nog platsannonser till det senare. Emporia invigs i slutet på oktober så det är ett tag kvar. Enligt Apple Insider ska butiken i Stockholm öppna i september så det ligger lite närmare i tiden och där börjar man titta på ansökningarna som kommer in redan nu för att välja ut ett bra team. Och även om butiken öppnar först i september så kanske anställningen börjar någon månad eller två tidigare med utbildning och liknande.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-02-28 08:02

Om Stockholm öppnar september och Emporia i oktober så låter det fullkomligt uppåt alla väggar att inte rekrytera samtidigt och utbilda samtidigt. Det är ju inte butiksbiträden till ICA de är ute efter så det lär nog ta lite längre tid att utbilda och inskola innan man kan öppna.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-28 09:12
Ursprungligen av bollman:

Om Stockholm öppnar september och Emporia i oktober så låter det fullkomligt uppåt alla väggar att inte rekrytera samtidigt och utbilda samtidigt. Det är ju inte butiksbiträden till ICA de är ute efter så det lär nog ta lite längre tid att utbilda och inskola innan man kan öppna.

Vem säger att de inte rekryterar alla samtidigt? Det står ju ingen ort i annonserna på deras hemsida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-28 09:23
Ursprungligen av AndyK:

Vem säger att de inte rekryterar alla samtidigt? Det står ju ingen ort i annonserna på deras hemsida.

Inget, det är en gissning eftersom man bara kunde välja location Stockholm när man skickar in ansökan.

Ursprungligen av stile:

Inget, det är en gissning eftersom man bara kunde välja location Stockholm när man skickar in ansökan.

Ja, och det känns ju ytterst märkligt om det vore annat:
"Jaha, du trodde tjänsten var i Stockholm? Nej, det har vi bara skrivit in för att vårat huvudkontor ligger där förstår du väl?"

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-30 23:48

Det går nu att söka jobb i Apple retail store både i Stockholm och Skåne.
Apple - Arbeta med Apple - Sökresultat

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-30 23:54

Emporia alltså, spännande.

Det var som fan, väldigt otippat och det är bara att lyfta på hatten för Zinned, fast å andra sidan. Halvrätt får vi väl säga ändå, för det blir ju en applestore i både Stockholm och Malmö!

Nu är det bara att vänta in Göteborg också!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-31 00:15

@PeeMan

Jag trodde inte att du skulle skriva som du nu gjorde men jag uppskattar att du gör det, tack.

Senast redigerat 2012-03-31 02:27

Helt otroligt glädjande med en Apple Store fem minuter från min lägenhet! Helt plötsligt känns jag inte lika offside längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-31 07:13
Ursprungligen av Capeman:

Helt otroligt glädjande med en Apple Store fem minuter från min lägenhet! Helt plötsligt känns jag inte lika offside längre.

Förflyttas studierna till en butik nära dig nu då?

Kul att det blir en butik även i Malmö. För mig som inte känner till Malmö så bra mer än centrala delarna, är det så "off" som butiken nu kommer att ligga och är det bra kommunikationer dit.

Ursprungligen av stile:

Förflyttas studierna till en butik nära dig nu då?

Kul att det blir en butik även i Malmö. För mig som inte känner till Malmö så bra mer än centrala delarna, är det så "off" som butiken nu kommer att ligga och är det bra kommunikationer dit.

Alltså, det är vid den sista utposten innan Danmark, Men nej, det kommer inte att vara off då Emporia som jag förstått det kommer att vara Nordens största galleria, du har även Malmö Arena där, samt Mässhallen, Hyllie station (sista tågstoppet innan Danmark) och inom inte alltför avlägsen framtid ett gäng bostäder.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-31 10:17
Ursprungligen av Capeman:

Alltså, det är vid den sista utposten innan Danmark, Men nej, det kommer inte att vara off då Emporia som jag förstått det kommer att vara Nordens största galleria, du har även Malmö Arena där, samt Mässhallen, Hyllie station (sista tågstoppet innan Danmark) och inom inte alltför avlägsen framtid ett gäng bostäder.

Usch då, bor du i ghettot?

Det ligger sjukt off, man borde lägga det i Centrum istället. Dock finns det inte så mycket vettiga ställen att lägga det på där.

Ursprungligen av zappee:

Usch då, bor du i ghettot?

Det ligger sjukt off, man borde lägga det i Centrum istället. Dock finns det inte så mycket vettiga ställen att lägga det på där.

Litegrann. Nä, det är inte så illa som folk tror, har aldrig känt mig otrygg här. Var ju över ett år sedan senaste skottlossningen!

Sjukt off, nja. Lite off ja, men trafiken ut hit har ökat rejält och kommer att öka ännu mer ju mer de bygger. Tar tre minuter med tåget från Triangeln, eller 15-20 min med buss från samma plats.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-31 16:33
Ursprungligen av Capeman:

Litegrann. Nä, det är inte så illa som folk tror, har aldrig känt mig otrygg här. Var ju över ett år sedan senaste skottlossningen!

Sjukt off, nja. Lite off ja, men trafiken ut hit har ökat rejält och kommer att öka ännu mer ju mer de bygger. Tar tre minuter med tåget från Triangeln, eller 15-20 min med buss från samma plats.

Hade fördragit centrum men kan förstå att man lägger det där ute för att locka danskar och övriga skåningar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-31 19:29
Ursprungligen av zappee:

Det ligger sjukt off, man borde lägga det i Centrum istället. Dock finns det inte så mycket vettiga ställen att lägga det på där.

Förr var Hyllie "off", det är det inte idag tack vare Citytunneln. Som Capeman säger så tar det tre minuter med tåg, ingenting alls.

Sedan är det som Kajan säger också, målet med Emporia är att det ska skilja sig från standardutförande på köpcentrum. Det är ämnat att vara med en exklusiv inriktning med butiker som motsvarar detta.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-01 18:28
Ursprungligen av zinned:

Förr var Hyllie "off", det är det inte idag tack vare Citytunneln. Som Capeman säger så tar det tre minuter med tåg, ingenting alls.

Sedan är det som Kajan säger också, målet med Emporia är att det ska skilja sig från standardutförande på köpcentrum. Det är ämnat att vara med en exklusiv inriktning med butiker som motsvarar detta.

Fortfarande off att lägga det i Hyllie, och från Centralen är det inte 3 minuter.
Jag föredrar att ha gångavstånd istället för att buss + tåg.

Jag har svårt att tro att det ska lyckas med enbart exklusiva butiker, de som åker till köpcentra är inte de "exklusiva" människorna.

Ursprungligen av zappee:

Fortfarande off att lägga det i Hyllie, och från Centralen är det inte 3 minuter.
Jag föredrar att ha gångavstånd istället för att buss + tåg.

Jag har svårt att tro att det ska lyckas med enbart exklusiva butiker, de som åker till köpcentra är inte de "exklusiva" människorna.

Nej, som jag sade är det tre minuter från Triangeln. Det är väl ännu kortare restid mellan Centralen och Triangeln, så man tar sig ut dit på under tio minuter från Centralen i alla fall. Jag har åkt den sträckan många många gånger.

Det finns gott om exklusiva gallerior över hela världen. Var inne i en sådan i Houston. Där samsades Apple Store med Armani, Dolce & Gabbana och de andra. Verkade gå bra. Vi får se om det fungerar här. Kanske inte blir så exklusivt trots allt, men jag tror nog att med bostäderna som byggs här och i kombination med att det är första stoppet för danskarna från Köpenhamn, samt den snabba transporten dit från Centralen så kan det nog ta fart.

Bara för att du inte vill någonstans dit det inte är gångavstånd betyder det inte att andra inte vill. Men den som lever får se. Byggnaden blir rätt snygg i alla fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-01 19:58
Ursprungligen av Capeman:

Nej, som jag sade är det tre minuter från Triangeln. Det är väl ännu kortare restid mellan Centralen och Triangeln, så man tar sig ut dit på under tio minuter från Centralen i alla fall. Jag har åkt den sträckan många många gånger.

Det finns gott om exklusiva gallerior över hela världen. Var inne i en sådan i Houston. Där samsades Apple Store med Armani, Dolce & Gabbana och de andra. Verkade gå bra. Vi får se om det fungerar här. Kanske inte blir så exklusivt trots allt, men jag tror nog att med bostäderna som byggs här och i kombination med att det är första stoppet för danskarna från Köpenhamn, samt den snabba transporten dit från Centralen så kan det nog ta fart.

Bara för att du inte vill någonstans dit det inte är gångavstånd betyder det inte att andra inte vill. Men den som lever får se. Byggnaden blir rätt snygg i alla fall.

För västra delen av Malmö tar det 20-30 min.

Runt om i världen är inte Malmö/Skåne
Givetvis kommer folk besöka stället, sen hur poppis det blir är nästa fråga. Exklusiva butiker finns i stan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-01 21:45
Ursprungligen av PeeMaN:

Ett köpcenter blir aldrig "något lite extra". Hur du än paketerar och grejjar handlar det alltid om samma sak, att konsumera. Alla köpcenter är same-same.

Jag är med på hur du menar men det går att skapa köpcentrum som inte är som alla andra, det finns åtskilliga exempel på det. Dessutom är är det, oavsett om man gillar det eller ej, ditåt allt pekar nu. Alltså att enskilda butiker stängs för att istället bli en del i ett köpcentrum.

Ursprungligen av zappee:

Fortfarande off att lägga det i Hyllie, och från Centralen är det inte 3 minuter.
Jag föredrar att ha gångavstånd istället för att buss + tåg.

Jag har svårt att tro att det ska lyckas med enbart exklusiva butiker, de som åker till köpcentra är inte de "exklusiva" människorna.

Förlåt förlåt, det tar inte tre minuter till Hyllie från Centralen...det tar sex minuter. Big deal

Sedan kan jag tycka att du har en ganska märklig människosyn när du helt generellt kapar alla köpcentrumbesökare vid fotknölarna. Köpcentrum är väl sedan en ganska bred benämning, definitionen på ett sådant är väl bara att det finns fler aolika butiker i det...inte att det ska ha någon speciellt standard på butikerna.

Ursprungligen av zappee:

För västra delen av Malmö tar det 20-30 min.

Runt om i världen är inte Malmö/Skåne
Givetvis kommer folk besöka stället, sen hur poppis det blir är nästa fråga. Exklusiva butiker finns i stan.

Jag har bott i västra Malmö i hela mitt liv och det tar inte mycket längre tid för mig att ta bussen från t ex Fridhem till Centralen och sedan tåget till Hyllie än vad det tar för dig att gå från Fridhem till Gustav Adolfs torg...du som ville ha gångavstånd

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-01 23:06
Ursprungligen av zinned:

Jag är med på hur du menar men det går att skapa köpcentrum som inte är som alla andra, det finns åtskilliga exempel på det. Dessutom är är det, oavsett om man gillar det eller ej, ditåt allt pekar nu. Alltså att enskilda butiker stängs för att istället bli en del i ett köpcentrum.

Förlåt förlåt, det tar inte tre minuter till Hyllie från Centralen...det tar sex minuter. Big deal

Sedan kan jag tycka att du har en ganska märklig människosyn när du helt generellt kapar alla köpcentrumbesökare vid fotknölarna. Köpcentrum är väl sedan en ganska bred benämning, definitionen på ett sådant är väl bara att det finns fler aolika butiker i det...inte att det ska ha någon speciellt standard på butikerna.

Jag har bott i västra Malmö i hela mitt liv och det tar inte mycket längre tid för mig att ta bussen från t ex Fridhem till Centralen och sedan tåget till Hyllie än vad det tar för dig att gå från Fridhem till Gustav Adolfs torg...du som ville ha gångavstånd

Finns det åtskilliga exempel i Sverige på det?
Ta en titt på de köpcentrum som finns runt om och i Malmö redan nu.
Snarare är det väl så att det öppnas mer butiker i centrum och det läggs ner i köpcentrum som Etagé, vilket är det Malmö Stad kämpar för.

Kapar och kapar, jag bara konstaterar vad det är för köpcentrum och folk som finns.

Att ta sig till centralen för mig tar 17 min inkl gång och buss, vilket är nästan lika lång tid som att åka direkt till Hyllie.

Ursprungligen av zappee:

...öppnas mer butiker i centrum och det läggs ner i köpcentrum som Etagé,...

Du menar nog Entré, tror jag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-02 14:31
Ursprungligen av zappee:

Finns det åtskilliga exempel i Sverige på det?
Ta en titt på de köpcentrum som finns runt om och i Malmö redan nu.
Snarare är det väl så att det öppnas mer butiker i centrum och det läggs ner i köpcentrum som Etagé, vilket är det Malmö Stad kämpar för.

Kapar och kapar, jag bara konstaterar vad det är för köpcentrum och folk som finns.

Det bevisar ju min poäng. Det finns inget sådant exklusivt köpcentra i Malmö eller Sverige nu men det är meningen att Emporia ska bli ett sådant.

Sedan, vilka butiker menar du poppar upp i centrum istället för i olika köpcentrum? Jag förstår att du menar Entré vid stockholmsvägen och inte Etagé men det är ju ett dåligt exempel, det finns absolut INGEN skillnad på det och de övriga som redan fanns när det byggdes. Det var döfött från dag ett.

Emporia kommer bli helt annorlunda som köpcentrum.

Ursprungligen av zappee:

Att ta sig till centralen för mig tar 17 min inkl gång och buss, vilket är nästan lika lång tid som att åka direkt till Hyllie.

Det var du som nämnde det skulle ta lång tid att ta sig från västra Malmö till Hyllie kontra centrum samt att du "föredrar att ha gångavstånd istället för att buss + tåg". Jag menar då att det lika lång tid eller längre tid för dig att ta dig från Fridhem till Gustav än vad det skulle ta dig att ta bussen till Centralen för att där ta tåget till Hyllie. Case closed.

Sedan, so what? Alla butiker kan inte ligga bra till i Centrum, så är det. Hyllie är ett område så där det växer så det knakar och kommer blomstra inom en 10-15 år. Det måste man tänka på. Om man skulle jämföra med sthlm där butik också ska öppna så är det många fler som inte kan knalla in till centrum för att de bor en bit ifrån, där är det inget konstigt att ta tunnelbanan dit man ska...som till city.

Bevaka tråden