Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Redigera pdf dokument.. bråttom och okunnig

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken lyder, jag behöver hjälp med att redigera två pdf dokumen. Ska slå samman vissa delar av dem till ett.

Har försökt läsa på hela dagen men det fungerar inte. har förstått att man kan redigera dem trots att de är pdfer. Har inte acrobat, finns det något annat program man kan kontrollera om det ens är möjligt att ändra pdferna med? gärna gratis eftersom jag inte brukar behöva göra sånt här.

Finns det något bra knep som annars brukar funka? HAr den senaste macbookair så jag antar att det är Lion system (haha, kan inte så mycket om datorer, men tänkte att det kanske var bra att veta.)

Om det finns någon vänlig själ som kan kolla om det är möjligt att ändra pdfer hade jag varit ytterst tacksam Om någon dessutom kn göra så att jag kan lägga in och ta bort sidor i Förhandsvisningen (har läst att man kan trycka cmnd och vänter pil bla) så hade jag hoppat av glädje!

Här finns de aktuella pdferna (det är del 3 och 4 jag behöver slå ihop vissa delar av, måste skriva ut dem från samma dokument):

Handledning för beskattning av inkomst vid 2012 års taxering | Skatteverket [NS4 version]

• Medlem
  • 2012-04-11 22:16

Vilka delar är det du behöver "slå ihop"?

Ursprungligen av trollisen:

Som rubriken lyder, jag behöver hjälp med att redigera två pdf dokumen. Ska slå samman vissa delar av dem till ett.

Har försökt läsa på hela dagen men det fungerar inte. har förstått att man kan redigera dem trots att de är pdfer. Har inte acrobat, finns det något annat program man kan kontrollera om det ens är möjligt att ändra pdferna med? gärna gratis eftersom jag inte brukar behöva göra sånt här.

Finns det något bra knep som annars brukar funka? HAr den senaste macbookair så jag antar att det är Lion system (haha, kan inte så mycket om datorer, men tänkte att det kanske var bra att veta.)

Om det finns någon vänlig själ som kan kolla om det är möjligt att ändra pdfer hade jag varit ytterst tacksam Om någon dessutom kn göra så att jag kan lägga in och ta bort sidor i Förhandsvisningen (har läst att man kan trycka cmnd och vänter pil bla) så hade jag hoppat av glädje!

Här finns de aktuella pdferna (det är del 3 och 4 jag behöver slå ihop vissa delar av, måste skriva ut dem från samma dokument):

Handledning för beskattning av inkomst vid 2012 års taxering | Skatteverket [NS4 version]

Är det inte lättast att ta ut texten du behöver och sedan föra in det i ett nytt dokument, sedan skriva ut det.

Jag har provat att kopiera delar av texten och lägga in det i ett word dokument men då försvann layouten (indrag och liknande). Sen vill jag gärna behålla sidnumreringen som finns i pdferna. Kan ev. klara mig utan det utan sidnumreringen, fast det gick ändå inte att lägga in det i ett nytt dokument.

Det är en hel del delar jag behöver lägga samman så det är en del jobb.
Av del 3 är det framsidan, innehållsförteckningen, förkortningarna och sakregistret.. dessutom kapitel 43-44
Av del 4 är det framsida, innehållsförteckning, sakregistret och kapitel 71, 77-81, 83, 85, 87 och 91.

Är en hel del pill.. Men jag kan inte ens använda redigera knappen i förhansvisningen... den är grå så att säga.

Har någon av er veteraner något hemligt trick?

Enda sättet att att seriöst redigera pdf-filer är att använda/köpa Adobe-s Acrobat Pro. Inte direkt gratis. I det progget kan du redigera /slå ihop pdf-ar- bäst det passar. En varning dock här.. om avsändaren här valt att spara i PDF/a = arkivformat så är här redigeringsmöjligheterna begränsade - beroende på att dokuments-avsändaren har medvetet valt att begränsa/låsa redigeringsmöjligheterna. Lev med det eller begär en mindre låst kopia.

Fullknepet här är ju givetvis att skriva ut båda pdf-arna. Sen skanna och ladda in bilderna i nån gratis "PDF-maker". Och välja sidor som ska pdf-as. Handlar det om att redigera text på bilderna - så glöm det.

--------------------------------------------------------------
Normalitet är den plattform du själv står på när du betygsätter andra.

Om jag ska slå ihop delar av PDFer (i Snow Leopard viserligen) brukar jag göra så här (omständligt i ord, men snabbt i praktiken):

1. Öppna upp PDF:en i Förhandsvisning
2. Visa sidofältet och välj att visa tumnaglar (mittenknappen längst ned i sidofältet).
3. Nu kan man dubbelklicka på dokumentet i sidofältet så man ser alla sidorna med en liten tumnagel.
4. Markera de sidor som ska tas bort och tryck på backstegstangenten ("backspace")
5. Spara filen när du är nöjd.
6. Repetera 1-5 med nästa fil.
7. Ha bägge filerna öppna.
8. Välj alla sidor i fil 2 (klicka på första sidan och skrolla ner till sista sidan och tryck på den med skifttangenten intryckt).
9. Dra nu dessa sidor till den plats i första filen där du vill ha dem, i sidofältet (efter sista sidan i ditt fall antar jag).
10. Spara fil 1. Nu ska alla sidor finnas i denna PDF:en.

Var det begripligt?
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med textredigerandet.

• Medlem
  • 2012-04-11 23:51

Snabbast tror jag du gör skärmdumpar på de delar du vill behålla och monterar dessa i tex .doc i Word eller .rtfd i Textredigeraren om du behärskar det.
Här är en ba guide till hur man gör skärmdumpar:
http://www.99.se/allt-om-mac/216451-guide-kortkommandon-att-ta-skarmavbilder-printscreen-screenshots-skarmdump.html

Nja, skärmdumpar är väl inte särskilt snabbt. Det handlar ju om hundratals sidor.

Gör som suddgummi skriver. Jag provade med de aktuella dokumenten och det fungerade, dvs de verkar inte vara skyddade. Du gör det på några minuter.

• Medlem
  • 2012-04-12 00:03

Jag tolkade det så att det bara var delar av sidor som skulle tas med?
Jag hade även missat mängden sidor.

Man kan ju inte låta bli att undra varför TS alls ställer frågan ...

Kanske ska mejlas till någon som vill spara på toner och papper (närmare 1600 sidor sammanlagt)?

• Medlem
  • 2012-04-12 00:27

Shit pommes frites!

Suddgummi; ditt tips fungerade. Tack! Det man skulle göra var att klicka på miniatyrbilden alternativt kontaktkartan och bara börja sudda/dra över dem i det andra dokumentet.

Baron; Det är precis som M Sundbom säger, jag ska maila den till någon annan eftersom jag vill ha det utskrivet på både fram och baksidan samt att jag vill att det ska vara utskrivet med hjälp av laser för att slippa få en massa kladd när jag gör överstrykningar.

Tack för hjälpen! Tänk att det kunde vara så lätt. (Det värsta av allt är att det kommer en väldigt bra beskrivning från hjälpverktyget när man söker på redigera pdf... Jag som tom. laddat ner en manual och gjort en massa andra efterforskningar).

1
Bevaka tråden