Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemliga rum 2012

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-04-30 17:17

Jag tänkte tipsa om ett nationellt evenemang. Den 26:e Maj öppnas ett antal byggnader runt om i landet upp för allmän beskådan. Slott, bergrum, fästningar m.m. från Boden i norr till Landskrona i söder.
Detta kan vara trevligt för den som gillar att fotografera eller bara upptäcka annars stängda byggnader.

Hemliga Rum - Statens fastighetsverk
App Store iOS-app med "sevärdheter" i landet.

Senast redigerat 2012-05-01 13:17

Hittar dock inget i Malmö, Landskrona verkar närmast...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-05-01 13:16
Ursprungligen av Capeman:

Hittar dock inget i Malmö, Landskrona verkar närmast...

Miss av mig, tittade på kartan över alla "sevärda" byggnader som tillhörde SFV, inte de som är öppna speciellt den dagen.
Boden till Landskrona blir det då.

hittade en ganska underlig sak:

"Här hittar du ett ERSTA-batteri där ERSTA står för ERSättning Tungt Artilleri. Det är ett femvåningshus av stål inuti berget, dimensionerat för ett underjordiskt samhälle och konstruerat för att stå emot ett kärnvapenangrepp."

och info för bokningen säger:

"ERSTA batteriet kan visas för ett begränsat antal besökare den 26 maj. Begränsningarna beror på gällande föreskrifter som innebär att högst 10 personer får vistas i anläggningen samtidigt."

är det bara jag som tycker det är underligt?

Hemliga rum 2012

I nöd och lust är regler till för att brytas"

Eller så lyder kanske inte ordspråket

Men pga rasrisken kanske?
Eller att krig inte har några regler?

  • Medlem
  • 2012-05-14 05:29
Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

Eller att krig inte har några regler?

Sen input, I know. Men krig har absolut lagar. Har du hört talas om domstolen i Haag?

Försöker bestämma mig för vilket av de närliggande objekten som ska föräras med besök. ERSTA låter lockande, men naturligtvis har gumman och ungarna bilen den dagen för diverse sportverksamheter, och att åka kommunalt blir lååååångt. Hittar ingen uppgift om vad som gäller för fotografering, för övrigt. Kan tänka mig att de kanske inte uppskattar det alla gånger. Funderar på en diskret kompaktkamera istf den feta systemkamera med dito objektiv o. blixt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-05-21 10:44
Ursprungligen av GustafMA:

Försöker bestämma mig för vilket av de närliggande objekten som ska föräras med besök. ERSTA låter lockande, men naturligtvis har gumman och ungarna bilen den dagen för diverse sportverksamheter, och att åka kommunalt blir lååååångt. Hittar ingen uppgift om vad som gäller för fotografering, för övrigt. Kan tänka mig att de kanske inte uppskattar det alla gånger. Funderar på en diskret kompaktkamera istf den feta systemkamera med dito objektiv o. blixt.

Känner igen problematiken, säg att man inte får ta med systemkameran in, då kommer man ångra sig. Det är ju inget man bara lämnar kvar på utsidan. Men ring och fråga, eftersom det är öppet för allmänheten skall det nog inte vara några problem.

Visst det är bökigt att ta sig till ERSTA, men det är det nog värt. Slår vad om att de hemliga rummen i Stockholm och Uppsala får bra mycket mer besökare än en bas ute på en ö...

Ursprungligen av reboot81:

Känner igen problematiken, säg att man inte får ta med systemkameran in, då kommer man ångra sig. Det är ju inget man bara lämnar kvar på utsidan. Men ring och fråga, eftersom det är öppet för allmänheten skall det nog inte vara några problem.

Jag mailade. Ring? Det är ju 2012, för böfvelen! Får jag något besked återkommer jag förstås med det.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-05-21 11:10

Kan rekommendera Rödbergsfortet/Bodens fästning om man har möjligheten att ta sig dit. Hemliga rum arrangeras visserligen bara var fjärde år, men Rödbergsfortet har nog öppet varje turistsäsong.

För Södra Åberget däremot är det ”Sista chansen att besöka fortet före plombering.

(Är det ett knep för att få besökare, eller kommer de fylla igen ingångarna med stenkross/cement?)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-05-21 11:13
Ursprungligen av reboot81:

Kan rekommendera Rödbergsfortet/Bodens fästning om man har möjligheten att ta sig dit. Hemliga rum arrangeras visserligen bara var fjärde år, men Rödbergsfortet har nog öppet varje turistsäsong.

För Södra Åberget däremot är det ”Sista chansen att besöka fortet före plombering.

(Är det ett knep för att få besökare, eller kommer de fylla igen ingångarna med stenkross/cement?)

Jag skulle väldigt gärna besöka Södra åberget men har tyvärr ingen möjlighet att ta mig dit. Det är en bit att åka från Dalarna.

"Varmt välkommen till Hemliga rum på lördag. Det råder inga fotoförbud på några av våra utvalda platser just denna dag."

Gentlemen, start your engines.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-06-06 00:21

Var det någon som kom iväg på Hemliga Rum och ännu bättre, fotograferade under 'eventet'?

Jodå. Det bidde Oscar-Fredriksborg på Rindö i Sthlms innerskärgård för min del. Härligt ställe, men eftersom det var en av de där 25+-graderdagarna innan den svenska sommaren slog till med 3 plusgrader och regn var det hysteriska mängder folk, vilket förtog lite av stämningen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-16 14:35

Fick ett glädjande mail igår ang. ERSTA:

Citat:

Vi är glada att kunna berätta att ERSTA-batteriet på Landsort nu är öppet för allmänheten. Information inför besöket hittar du på BATTERI LANDSORT:s hemsida http://www.batterilandsort.se.

-
Statens fastighetsverk och
Landsorts Gästhamn

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-02-08 18:56

För de som är intresserad av att se mer av TV-serien Svenska hemliga rum finns nu 8 webbexklusiva avsnitt på SVT-play. Rekommenderas!

http://www.svtplay.se/video/964496/del-1-av-8...

tack för tipset @joakimo!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-02-08 19:25

Jag tackar också. Tack även till @GustafMA som bidrog med läckra bilder i denna tråd som jag, av någon anledning, glömt bort.

Senast redigerat 2013-02-09 16:14
1
Bevaka tråden