Här en udda erfarenhet som jag tänkte dela med mig av: När jag skulle testa att spela in ljud i mitt USB-headset (Logitech H390) låg det ett markant bakgrundsbrus på, eller snarare ett "brum". Det var visserligen inte knäpptyst i mitt rum, fläktarna på dator lät lite och likaså hårddisken, men inte så pass att det borde höras. Headsetet har dessutom brusreducerande egenskaper som borde isolera min röst ganska väl.
Efter att ha googlat lite hittade jag det här svaret från en anställd på Logitech:
Is your laptop metal cased?
There seems to be a problem with some laptops and the fact that they are not grounded. If you unplug the power supply that charges the laptop you will probably find that the noise goes away. Also, touching the laptop will probably mitigate the noise.
Logitech is aware of this issue but we have no way to mitigate the issue at this time.
Jag testade att lägga handen på min MacBook Pro och direkt försvann allt brum! Jag har tyvärr inte jordat uttag i mitt arbetsrum men bärbara datorer är ju inte jordade ändå (däremot är laddarna det). Jag testade att koppla ur strömkabeln så som det föreslogs men gjorde ingen skillnad. Jag kopplade ur andra USB-kablar och ljudkabeln i hörlursutgången, men ingen skillnad. Konstant brum tills jag rörde vid datorn.
Då kopplade jag ur den externa skärmen. Allt brum försvann.
Så min externa skärm, som inte heller är ansluten till ett jordat uttag som den borde, orsakade denna läckström eller vad man ska kalla det som skapade ett brum. Alltid lär man sig något varje dag...